Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 4866 ggr
Lenore
0

Vibrerande svans

Vi fick hem en avlivningshotad katt igår som verkligen är underbar på alla sätt. Extremt kelen av sig, och när hon inte kelar ligger hon i fönsterkarmen i köket och tittar på bilarna som kör förbi på gatan nedanför.
Men jag har en liten fråga. Ibland vibrerar hennes svans. Som när hon står upp och man klappar henne men även då hon inte blir klappad. Vad kan detta bero på?

razcat
0

Mina föräldrars katt Solo darrar också på svansen på samma vis. Han gör det när han ska få mat eller när han vill bli klappad. Min egen katt Villemo har alldeles nyligen börjat darra på svansen. Hon gör det ofta om man pratar vänligt med henne. Jag har aldrig sett det hos några andra katter men jag tror att det helt enkelt är ett uttryck för att katten är nöjd och kelsugen :)

Misan
0

Doftmarkerar, både honor och hanar gör så. Hon markerar in sitt revir. Är katten kastrerad? om den är det så brukar det inte komma något men är katten okastrerad kan det lukta f-n på ren svenska.

Lisa

Lenore
0

Nix, ingen doftmarkering, det luktar inget när hon gör så iaf. Jag har märkt att hon mest gör så när man klappar henne så det kanske är som razcat säger att det beror på att hon är nöjd och kelsugen.
Hon är inte kastrerad, vet inte riktigt hur gammal hon är men skulle tro att hon är rätt så ung, för hon är rätt liten, men jag är verkligen usel på att se sånt. Dem som lämnade henne här sa att veterinären sa att det kan hända att hon är gravid, men det får tiden utvisa, kan det kanske ha med det att göra?

Misan
0

Mina gör så hela tiden när de är ute, markerar (skakar med svansen) mot buskar och träd runt tomten för att markera sitt revir. Även inne när maten kommer eller liknande men mina är kastrerade. Hoppas din katt gör det för någon annan skull.

Lisa

vanessa
0

En av mina katter gör det inför att maten ska serveras. Då vibrerar det för fullt baktill :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Lenore
0

Ja det verkar iaf inte som hon doftmarkerar då hon inte gnider rumpan mot något och det lukar som sagt inget om det heller. Får hoppas att det bara är som hon gillar att kela.

Jag hoppas inte att hon är gravid heller. Jag har inga som hellst erfarenheter av dräktiga katter. Dock skulle jag bara vara stödhem åt henne i ca en månad så hon hinner väl inte föda under den tiden om det nu skulle vara så? Läste någonstans att dem går 63-67 dygn. Hur långt har katten gått när man börjar se tecken på dräktighet?

Ankah
0

Varför tror de att hon är gravid då?

Hon borde ju kollas av en veterinär ganska snart ändå, och kastreras om det nu inte är så att hon har smått i magen. Vaccineras och ID-märkas också. Ibland, om katten är tidigt i graviditeten, kan man kastrera trots att hon är gravid, det blir då en samtidig abort - detta är naturligtvis något man får ta ställning till om man tycker är riktigt. Hur som helst bör hon väl fixas lite med vaccinering och sådant antar jag, så att veterinären har ändå anledning att titta på henne…?

Alexej
0

Jag tycker också det är bra med en tidig abort. Låt veterinären kolla henne.

Det med revirmärkning kan alla göra, honor och hanar, okastrerade och kastrerade. Ibland kommer bara pyttelite urin, ibland en hel dusch. Skillnaden mot felkissande är att de gör det mot vertikala föremål…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Misan
0

#6, förlåt om jag verkar petig men de stryker inte rumpan mot föremål när de doftmarkerat, det gör de bara med huvudet och mungipan för att få dit sin lukt.

Håller tummarna för att hon inte är gravid.

Ha en bra dag

Lisa

Alexej
0

I tassarna ska det också finnas körtel för doftmarkering:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lenore
0

#7 Hon kom hit direkt efter veterinären så jag var inte med. Jag vet bara det tjejen sa som lämnade henne här och det var inte så mycket.
Tjejen sa att dem inte visste om hon var gravid, men att vi fick vänta och se typ.
Jag vet inte (men skulle tro) att dem har undersökt henne. Men hon skulle ju egentligen avlivas så jag vet inte om dem hade tänkt att ta henne till vetten för undersökning senare. Ska maila och höra vad dem säger så man vet lite bättre.

#8 Ja det hade varit bra med abort om det var möjligt. Det finns tillräckligt med kattungar som behöver ett hem.

#9 Jag menade att dem gned rumpan mot något när dem revirmarkerade med urin. Men det kanske dem inte gör det heller?

Alexej
0

Nej, de vänder de bara med rumpan åt rätt håll, sedan darrar de på svansen och spruter bort urin.

Lenore
0

#12 Aha okej. Räcka ut tungan

Sidentass
0

Vad fint att missen fått komma hem till er! Några av våra katter gör svansvibbar när dom mår gott..eller när dom vill lisma lite granna….på den tiden våra honor löpte kunde dom röra svansen på det viset vid dom perioderna också

Lenore
0

Ja det var kul att kunna hjälpa till. Tyvärr kan vi inte ha henne längre än en månad, vi har ju illrar och det blir lite stökigt, men det är det värt för att rädda kattens liv. Glad

Issa
0

Man kan se efter 14 dagar efter parning om en hona är dräktig genom att titta på bröstvårtorna. Är katten dräktig börjar bröstvårtorna anta en rosaröd ton. En katt som inte är dräktig har samma färg på bröstvårtorna som huden.

Lenore
0

#16 Tack för ditt svar! Okej då ska jag hålla utkik efter det. Ser dock inte ut så just nu så vi får hoppas på att hon inte är dräktig.

Hennum
0

våra katter darrar oxå på svansen… men de doftmarkerar int.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan