Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 669 ggr
Allamej
0

Efter kastreringen?

Idag har vi varit iväg och kastrerat båda mina katter, 11 år och 11 månade… nu har dom börjat vingla omkring.

Vad kommer nu att hända?

Hur länge sitter narkosen i?

Kan jag ge dom mat ikväll och isf. vad?

Vad ska jag tänka på speciellt nu efter kastrering?

Snälla berätta så att jag kan göra detta rätt

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

tervmatte
0

Råd efter kastrering:

*Lägg katten på en filt i badrummet och vik den över katten (den kan kissa på sig och förlora värme när den är sövd)

*Det ska vara lugn och rå under uppvakningen. Det kan ta mellan 1-6 timmar innan katten vaknar och den är trött resten av dagen

*Katten kan få vatten när den är riktigt pigg. Mat först dagen efter

*Den ska vara inne även dagen efter operationen

*Skulle den få infektione i såret kontakta din veterinär

*Hankatter kan ha spermier kvar upp till 2v. efter operationen

*På honkatter tas stygnen 10-14dagar efter op.

Så står det på mina papper jag fick hem från veterinären igår.

MVH

Anna

Allamej
0

Tack, dom har vinglat runt i lägenheten några varv båda 2 och min äldsta har tom. gått på lådan… eller missade lådan men var ändå i rätt region…

då får dom sin godmat imorgon då. Däremot är det alltid lugnt hos mig, det är katterna som står för oljuden så är dom tysta och lugna så är det vad det är.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Elcyion
0

Min veterinär sa att jag kunde ge mat och vatten när katten betedde sig som vanligt igen (alltså när narkosen gått ur kroppen ordentligt). Annars fick jag ungefär samma instruktioner.

Medarbetare på jack russel terrier

[Daisy-Moa-Elsa]
0

När jag fick hem en nykastrerad kille så sa de jag kunde ge lite mat senare på kvällen när han piggat på sig och gärna då Hills a/d mjukmat.

Allamej
0

Det är flickor båda 2…. den äldsta kan knappt hålla ögonen öppna men lik f*rbannat ska hon hoppa upp på bordet… :( Jag fick henne på andra tankar men….

JosephineF
0

Jättebra att du frågar om tips, men jag måste undra; fick du ingen information av veterinären? Det är ju viktigt att dom informerar ägarna om hur man ska göra efter kastrering.. Fundersam

Allamej
0

Nope… ingen info… men jag förstår nästan varför… Vi har 2-3 vet. på hela västerbottens inland. Det är massor med patienter och långa avstånd.

Veterinären jag hade bokat tid hos hade varit jour hela natten och var fortfarande kvar på jourarbetet 2 timmar bort 1 timme innan jag skulle vara där. Tack och lov så hade dom en till som arbetade idag men den stackars killen blev ensam..

dom låg efter hela dagen… dom som skulle haft tid 11.30 satt fortfarande och väntade kl 14… så jag gissar att anledningen att jag inte fick någon info var för att han faktiskt glömde.

Så jag kom hit istället och bad om råd för att jag faktiskt ska kunna göra allt rätt eftersom jag visste att det fanns tonvis av kunskap här.

Mina tjejer är då klart på bättringsvägen. Lilla Skrutt är helt nykter och har börjat få tilbaka den vanliga farten i stegen. Mimic är fortfarande lite full men det går framåt.

JosephineF
0

#7 Det gjorde du helt rätt i! Vad besvärligt med så få veterinärer, förstår att dom får ont om tid..

Se till nu bara att dom inte kommer åt stygnen, vissa katter rycker och sliter i stygnen och i värsta fall kan det bli orsak till ytterligare en operation.

Allamej
0

Dom är inte så sugna på att dra i stygnen… för det är ståltråd och det är otäckt att dra i sånt :)

Issa
0

Hoppas du kom ihåg att ta ID-märkning samtiigt när katterna ändå var sövda.

Lena
0

Den största faran efter narkosen är att katterna kan vingla omkring och skada sig om de t.ex hoppar upp på ett bord. Jag brukar alltid ha dem kvar i buren tills de går någorlunda stadigt. Man kan då ställa buren i ett mörkt och lungt rum med en handuk i botten och en över katten samt något tyg över burgallret. Sedan tittar man till dem med jämna mellanrum. Byter i buren om de kissat på sig etc. Det är lite olika hur lång tid det tar innan de vaknar till ordentligt igen. Äldre katter brukar vara lite tröttare än yngre. Bra att du kastraret dem! Nu kommer det att bli mycket mera harmoniska.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Allamej
0

Idag är dom pigga och glada båda två. Min äldsta, som var en mardröm att söva (bet faktiskt hål i både min syster och gummimattan dom hade på bordet. Högg mot vet. och rakapparaten så att hon klippte av sig 4-5 morrhår på ena sidan) är fortfarande sur på min syster… :( Syster får ge henne vitaminer men inte klappa…

Dom vill leka idag men tycker att det verkar som en dålig idé.. eller är det bara för att jag förmänskligar det hela?

Sidentass
0

Vad roligt att dom är pigga igen nu..ja..narkosen brukar gå ur efter några timmar..först är dom ju som sagt vingliga, kissar på sig..o tycker tillvaron är allmänt knepig..tror inte att de är någon fara om dom vill leka nu när det är dagen efter ingreppet..

Lena
0

#12 Det låter jättebra! De brukar vara sig själva igen dagen efter ingreppet. Honkatter har lite mer känning av en kastrering eftersom det är ett större ingrepp. Låt dem leka och göra det de har lust med. Det är bara att gå ut som inte är lämpligt förrän stygnen är tagna och såret helt läkt. Sedan får man se upp med att de inte slickar på operationssåret om det är en klassisk kastrering med flera stygn.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Allamej
0

Det är flera stygn på båda och det där med gå ut… innekatter av ohejdad vana :) När jag var med sambo bodde vi på en gård 3 km från närmsta granne… inte ens då fick Mimic och de numera avlidna katterna gå ute ensamma… lite för många idioter som slänger ut sina hundar om dom inte duger i spann eller jakt… och ormar så… vi gick vakt på katterna när dom var ute och nu när jag bor i stan så skulle jag inte släppa ut en katt om jag så fick betalt för det.

Ankah
0

Nej, jag gillar inte heller tanken på att det går katter ute i mitt bostadsområde. De ser välskötta och nöjda ut, men det ligger en hyfsat stor väg precis här…fattar inte dödsföraktet hos dessa människor som läter sina katter gå ute här. En av katterna är en långhårig padda, jag har aldrig sett någon sådan tidigare, hon är görsöt och lekfull som sjutton.

MariannE11
0

mina första två var rätt dåliga efter kastrering.. de var lugna i flera dagar minst… fick tvinga i dom vatten på nosen för att få igång maten…

den sista Jullan var nästan pigg på en gång…..hon ville inte ligga och ta det lugnt…

de gånger Bruno var sövd i somras så var han pigg rätt snabbt efter… han totalvägrade att sakta ligga o vila ut i ensamt rum… men så fort han fick ligga på min mage i soffan så blev han kolugn….så där låg vi o myste i ett par timmars tid…

tycker att alla veterinärer borde ha kort att lämna ut för diverse åtgärder dom utfört med goda råd….för ibland så klarar jag inte av att lyssna o förstå samtidigt… jag säger bara ja och sen trillar det mesta ut… med en lapp så har jag ju något att läsa när jag vill…..

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/