Angående hittekatter
Har ju själv två hittekater här hemma, Först en helröd hane som heter Findus som min dotter hittade ute för snart 6 år sedan. Han har aldrig varit skygg eller rädd utan är en väldigt kelig och mysig liten han katt.
Sedan så hittade vi i somras en katthona och hennes kull på 7 kattungar som jag födde upp och sedan placerade om.
HAr dock en av ungaran kvar en hona, hon var de vi fångade in sist och den som var vildast i hela kulle.
En idag är hon väldigt rädd och skygg vid vissa tillfällen, vill inte gärna bli klappad av mina barn, tycker inte om de vi får besök utan gömmer sig då och visar sig inte föränns de gått hem igen.
Försökte placera om henne här i början på åtet med tanke på att hon kanske behövde ett lugnare hem, mycket stimm och stoj här med 5 barn. Gick inte alls hon hade gråtit hela natten så nu är hon hemma igen.
De som bekymrar mig nu är att vår andra hon katt har fått ungar och hon fräser och morrar åt dessa små liv, har även slagit till dem med tassen då inte mamma katt är där óch skyddar dem. Är orolig att hon kanske kommer skada dem.
Så hur gör man hon måste ju samtidigt försåt att de tillhör vår familj just nu tills de kommer säljas.

Vilken krånglig situation.. hoppas att hon blir bättre snart med ungarna och lär sig att acceptera dem!
Verkar jobbigt, vill inte verka elak, snälla ta det inte så men tror du inte att det blir lugnare om honkatterna blir kastrerade!?
I bästa välmening Essim
Om honkatterna är okastrerade beror säkert bråket på detta. Att ha okastrerade katter är alltid mer komplicerat eftersom de blir mer stridslyssna genom att de bevakar sina revir. Det blir särskilt markant om det blir kattungar. Mitt råd till dig är därför att du låter kastrera dem så snart som möjligt.
När det gäller kissen som prövade i annat hem behöver hon lite mera tid innan man kan säga om det fungerar eller inte i det nya hemmet. Om jag förstog det rätt var hon bara i nya hemmet över en natt.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Vet sen förr..innan katter var kasterade att dom blev extra oroliga eller stridslystna när de fanns mamma med ungar med i bilden…har visat sig att när någon då blev dräktig steg honan redan då i rang..och visade det tydligt o klart inför övriga katter..och det kunde uppstå stridigheter. När ungarna var födda..märkte vi också att andra katter blev underlägsna kattmamman vilket märktes i kattfamiljen…nu sedan vi har alla kasterade är det betydligt harmoniskare katterna emellan..
Du har inte möjlighet att stänga ute missen ifrån kattungarna så länge..så att du slipper att gå o vara orolig när kattmamman inte är där..