Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 818 ggr
Onikan
0

Robinson -berest hittekatt!

Eftersom många fina eldsjälar här engagerade sig så i Robinsons öde och han fick veterinärvård tack vare insamling här, vill jag gärna uppdatera lite och berätta hur han har det.

För er som kanske inte läst gamla trådar om Robinson, kan jag berätta att vi i höstas fann en hemlös katt på en öde ö som levde på gamla sopor och var livrädd för människor. Efter 3 månaders matande och 4 dagars försök med fälla lyckades vi fånga in katten, som fick heta Robinson. Han skulle åkt till ett annat hem, men genom att gå från livrädd till knäkatt, lägga sitt liv i våra händer och klappa tillbaka på kinden när man gosade, gick det bara inte. Han fick stanna.

Robinson har nu varit inne sedan 8 november, dvs snart 3 månader men det känns mycket längre. Han är en otrolig katt. Alla katter är förstås speciella men han är inte som katter brukar vara. Vi misstänker att han bott med hund innan han blev dumpad, och att han faktiskt blev ditkörd med bil till ön och dumpad, efter hur han beter sig. Han är mer hund än katt :)

Så i sann hund-anda fick Robbi följa med oss på resa till släktingar över helgen! Våra 2 honor fick stanna hemma med kattvakt, de trivs bäst i tryggheten utan överraskningar. Men Robbi är en cool kille trots sin bakgrund. Han fick åka över 70 mil i bilen i helgen, på vägen hem inredde vi en del av bagageutrymmet som kattbur, så han kunde gå på lådan när han ville och ligga på en mjuk sovplats och spana ut genom rutan om han ville. Det gillade han.

Robbi undrade lite oroligt vart vi skulle, när vi åkte hemifrån i fredags men låter sig lugnas av matte och husse, skönt nog. Träning ger färdighet och nu är herr Robinson en berest herre som får följa med på fler äventyr i framtiden. Helgen har han tillbringat i ett stort hus med en liten ulltuss till kattunge. En norsk skogskattunge som såg upp till Robbi med stora ögon, följde honom överallt och ville leka. Nu är ju Robbi mer hund än katt och får inte leka med våra honor hemma då han är för våldsam, vet inte hur han ska bete sig och skrämmer dem istället. De vågar inte leka med honom.
Så det var jättenyttigt med en liten kattunge som inte blev rädd, gjorde utfall efter hans svans och följde honom överallt. Robbi var i sitt esse! Han fick också matte och husse för sig själv, fick sova i vår säng två nätter, hemma är sängen tjejernas. Han var så tuff, spatserade runt i huset och strök sig emot allas ben, gosade, busade, skötte lådan exemplariskt, tog allt med ro. Villken katt!

Min sambo fick också stolt visa upp Robbi för sina föräldrar för första gången, han är så söt, har aldrig sett honom så med nåt djur, han och Robbi har ett speciellt band. Robinson tycker om alla, men det är han och Husse, de två har nåt starkt band ingen annan rår på.

Robinson fick denna helg ha på sig sele för första gången, inga problem. Inte heller att gå i koppel några små rundor var nåt konstigt. Fick gå en runda i sambons föräldrars hus också men då sprang han på en av deras katter, en stooor, långhårig svartsköldpadda till hona, då började Robbi skaka av rädsla och fick istället vila ifred i bilen under middagen.

Han fick till och med ett varmt välkommande när vi kom hem, den tuffaste honan gick fram och STRÖK sig emot honom Förvånad minsann!
Det var nog nyttigt för honom att dels få ha oss för sig själv en helg, men också att få ut på äventyr och se att man får komma hem igen, ingen blir dumpad och övergiven, vi finns här för honom för alltid.

Så nu funderar vi på att byta ut vår bil emot en kombi med hundbur och inreda halva till kattresebur ;) *fniss* Bilen vi hade i helgen var tyvärr lånad, vår egen är liten som ett frimärke och utan kombi.

**Bifogar ett par bilder på herrn, som tackar ödmjukast för sitt nya liv, sin andra chans och älskar varje minut av det!

**Här får man äta tills man blir såhääääär mätt!
**

**_Många roliga leksaker finns det hos mig…

Ibland busar jag med tjejerna, men de fattar ju inte!

Sen fick jag också hålla reda på en kattungen vid namn Tudor som bodde här en vecka. Han såg upp till mig som om jag var farsan Baloo, men jag höll en cool min.

Idag fick jag post! Den slaktade jag bra, matte var så stolt!

_
_Japp, här stannar jag!
_

Puma77
0

Lille plutten, så söt o duktig han e.

//Pia

Mettan
0

Så fin han är! Jag förstår att han fick stanna.

Jenna-Gun
0

En helt underbar kisse.

Nospuss

Jenna

Kittekatten
0

Det är så härligt att läsa om Robinson, vilken kille!

Onikan
0

Taaack hörni! Han är kanske inte sockersöt men han har utstrålning och en otrolig personlighet. Hela sambons släkt charmade han i helgen, och alla tyckte han var så fin och STOR, haha jag tycker inte han är stor alls, men han är ju rätt kortpälsad och långbent…

tussilago
0

o vad roligt att läsa! och vad smart med att inreda bagageutrymmet - jag blev genast väldigt sugen på att skaffa bil och kunna ta med katterna :D är ju super när de har ett eget utrymme.

Onikan
0

Puma77 -ser du att det är ditt brev han "försöker öppna" på bordet?? Oskyldig

Puma77
0

Ha ha nej det såg jag inte. Iof är det ju inte mycket kvar av det;) Antar att det dög:))

//Pia

Onikan
0

Tussilago -ja, varför ska bara hundar få följa med jämt och åka lyxigt? ;) Är ju kanon om de kan ha en lite större bur än en transportbur så man kan ha både kattlåda och sovplats, och se ut lite bättre! Vi hade ingen hundbur i bagageutrymmet nu, så vi satte på honom selen med koppel för säkerhetsskull så man lätt fick tag på honom när man öppnade luckan. Men vore kul i framtiden att ha en bil med riktig hundbur så man först kan öppna luckan i lugn och ro och sen öppna inre burdörren ju.

Det var stor skillnad på Robinsons lugn när han fick mer utrymme än lilla transportburen.

Onikan
0

Puma -hiihi det var så roligt. Jag hörde inte att posten hade kommit, satt i sovrummet med datorn och tyckte det lät som om Robbi lekte med en mus i hallen och tänkte inte mer på det. Sen ringde telefonen så jag var tvungen att gå ut i hallen och hämta den, då såg jag vad han lekte med!!
Förvånad
Men då var det bara ytterhöljet som han haft sönder, mössen och din söta lapp var intakta :) Tack snälla rara!!!! Det var uppskattat JA! Robbi öppnade ju brevet själv, sen fick alla 3 varsin mus och speciellt tjejerna var tossiga, slickade på dem och busade. Robbi var mer fascinerad över tjejernas konstiga beteende och brydde sig bara lite halvt om sin mus.

TACK!! :)

marieborg
0

Superkul att läsa om gubbens resa. Älskar sista bilden! Förstår att han fick stanna…

Puma77
0

Ha ha han vet hur man öppnar paket han;) Här slickar Tudor på mössen så de blir semilånghåriga;)

Var osäker på hur många jag skulle skicka. Härligt att de blev glada även om Robinson gillade paketet mer;) ha ha

//Pia

Jenna-Gun
0

När vi bodde i stan (12 mil).

Så hade vu det huset vi bor i nu, som fritidshus.

Så varje fredag lastade vi bilen full med grejer som skulle med. Och överst låg kissarna(2) men koppel och lina på sej. De hade toalådan med. De trivdes som sjutton i bilen..

vi brukade stanna och fika på ett mysigt ställe, då fick kissarna oxå fika. Och komma ut ur bilen en stund.

Jenna:)

Onikan
0

Jenna -vad mysigt det låter! Kul att höra om katter som fått resa och följa med, så länge de inte blir åksjuka som sagt så tycker jag det är nyttigt för dem. Iaf om de har rätt psyke för det.
Lät så mysigt att kissarna fick följa med ut på fikastunden :)

tussilago
0

#14 jag och mitt ex tog med de katter vi hade då några gånger. den ena katten var helt olycklig, några gånger fick vi ge henne lugnande (så vi tog ju bara med henne när det var nödvändigt) men den andra gillade det skarpt. hon låg och spanade och tyckte det var rätt ok. så det är ju som sagt rätt olika…

Erika91
0

Den tråden om Robinsson har jag totalt missat men vad glad jag blir nu att läsa om Robinsson, att han fick det så bra och blev tam :)

Bra läsning, man blir så glaad och det behövs nu när jag är så trött :)

martdat
0

Robinssons öde följde jag med spänning, så han glömmer jag inte, Vad roligt för han att få följa med och stå helt i centrum!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

JosephineF
0

Men vilka underbara rapporter du skriver Onikan! Helt underbart! Jag har berättat för min kattfanatiska granne om er räddningsaktion på Robinson och uppdaterat henne mellan varven på hur det går och hon är snudd på kär i er! =) Och det är banne mig jag med! Jag är så STORMGLAD över att Robinson hittade er! Ni är fantastiska!

karins
0

Vilken härlig läsning om RobinsonGlad

anebit
0

Robinson är ju för gullig……. En tår trilla ner för kinden fast jag följt gamla trådar med spänning om honom…… Härligt när man kan ta med sina katter.

Här har 14 år gamla Rasmus följt med till Stockholm, Köping, Katrineholm samt  fritidshuset varje sommar ibland på vintern. Han har alltid hittat sin kisslåda var vi än varit…. 

Lillpysepysen har inte varit med ännu men det kommer.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

evamojje
0

*s* så härligt att läsa om Robinson och hans äventyr *L*

Och det är speciellt kul när man vet hur han mådde från början.

Du och din sambo har gjort ett kalas jobb Skrattande

Tassar i massor från Mojje, Busan, Mette och Eva

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Onikan
0

Vad roligt att så många minns mina andra trådar om Robinson!
Tack för alla varma, fina ord! Han ligger här bredvid mig i soffan nu och njuter ;)

anniii
0

Självklart minns jag Robinson! Otroligt roligt att läsa om honom och hur bra han har anpassat sig! Han gjorde rätt i att charma er, så att han fick stanna för gott  Flört  Känner igen det där med att hittekatt som gått ute länge är för hårdhänt i lek mot katter som bott större delen av sitt liv som innekatter…

Hoppas såklart på fortsättning på berättelsen om Robinson! Stor kram till er!!!

Simson
0

Vad roligt att få läsa mer om Robbi's äventyr! Han är så duktig!!! Charmknutten där!!! Puss på nosen!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Sidentass
0

Din berättelse om Robbi är som den ljuvaste musik i mina öron..tänk vilken kisse..vill inte ens tänka tanken på att han varit dumpad ..vad han är glad av att ha fått en husse o matte som ni!! Är så jätteglad att han har hittat rätt nu..o vilken gooosmisse…härliga..härliga bilder *mmmm*

Onikan
0

Oj men Jossan, haha har du berättat för din granne om Robbi? hihi han är snart en riktig kändis, tur han inte vet om det själv ;) Kul att så många bryr sig! Han är en riktig solskenshistoria!
Taaack!

Onikan
0

Måste berätta nåt otroligt!

Igår kväll satt jag i soffan och Robbi låg bredvid mig och sov. Det brukar annars Laika göra, min hona som förr varit mest skeptisk emot Robbi. Då kom hon fram och kikade upp i soffan, såg Robbi men hoppade ändå upp till oss och la sig intill mig och intill Robbi!!
Förvånad

Lyckades få ett par kort!!
Helt otroligt, de börjar bli polare.

Ser ni vem som är vem? ;)

Puma77
0

Kan det vara er resa och kattmyntan som gjorde susen tro;) Skönt att de kommer överens och så söta de e.

//Pia

Onikan
0

..Efter de legat en stund intill varann ville Robbi den burduse leka, la frambenet om Laika och det var okej. Sen började han busa och bita henne i nacken, då blev det för mkt och hon fräste och hoppade ner igen. Tss klantgrabben ;)

Men ändå, de är verkligen bättre vänner!!! De kan ligga 2 dm ifrån varandra båda två likadant på golvet och titta på varandra, utsträckta slöandes på sidan. Sött. Robinson får också vara i sovrummet nu för tjejerna, äääääääääääääääntligen verkar det släppa!

Jag är så glad!!

Onikan
0

Puma77 -hehe ja det verkar vara både resan och kattmyntans förtjänst på nåt lurt sätt Räcka ut tungan

Trodde knappt mina ögon när dessa kort togs!!

Simson
0

De är ju så lika varandra! Kanske hon blir förvirrad? skämt! Flört

De är så gulliga tillsammans!! Vad härligt att de ligger tillsammans så där fint nu! Önskar mina kunde göra det!!!

Nosgos till dem alla!!

nellies-matte
0

Härligt en riktig solskenshistoria. Förstår att ni inte kan lämna bort honom han har ju äntligen  hittat hem igen efter att varit hemlös. Helt underbart!! Blir så glad

Erika91
0

Nej men vad roligt att höra att de kunde ligga tilsammans bredvid varandra och dig i soffan och att Robinsson får vara i sovrummet nu för tjejerna! Så otroligt söta de är på bilderna! Kyss Men lika…

Onikan
0

hehe javisst är de lika! Det är Robinson till vänster om någon undrar Flört

Ibland ser jag fel, om man ser dem en och en och lite bakifrån så man inte ser bläsen, de är allt lite lika. Men annars är han MYCKET större, har rosa nos, hon har svart nos och bredare vitt i ansiktet och helt annan typ av nos…

Haha ja hon kanske äntligen fattat att han har lika snygga färger som henne ;)

Therese87
0

Va underbart! :)

Onikan
0

hehe nu har vi provkört en kombi ;) om vi får vår bil såld först och för ett vettigt pris kan vi köpa den istället… Allt för Robbi!! haha nejdå den är bra på flera sätt, mer plats tex när jag köper foder åt hästen, mer plats för passagerare bak, lite säkrare bil osv…

Sugen :)

Simson
0

#36 Förstår att du är sugen!! Hon jag köpte mina huliganer ifrån har en kombi. Hela bak är för katterna. De har liggdynor och ligghyllor. Toa och matskålar. En husbil för katter! När Julian kom förra januari hade hon med sig mamma och syster också. De åker då "lösa" innanför nätet. Då var det fem katter hemma här. Inga problem alls.

Ska jag maila och fråga om bilder till bilens inredning??? För att fresta dig mer??? *fnissar LITE elakt, men snällt*

Onikan
0

hihi jaaaa gärna!!! Det vore jättesnällt Simson! Kyss

Låter ju helmysigt! Men vi ska nog bara inreda halva bak, så han inte kan rumla runt för mkt vid panikbromsning, sitter en s.k. hundbru där bak med två dörrar, då kan man bara sätta en skiva eller nåt i mitten :p haha både sambon och jag är jättesugna! Men måste få sålt egna bilen först isf…