Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 739 ggr
Ankah
0

Sjuk?

Ulla har gått rynt och nyst nu i ett par dagar. Jag har inte oroat mig så mycket över det eftersom hon inte har verkat påverkad i övrigt; hållt igång bra, god aptit, social och glad. Hon har inte heller något som rinner från näsa eller ögon, vilket är vad de sa åt mig att titta efter när jag ringde veterinären vid ett liknande tillfälle för någon månad sedan. Hon har fått sina vaccineringar och har inte träffat några nya katter sedan Kerstin flyttade hit i November. Kerstin är också vaccinerad och har inte visat några symptom.

Nu är Ulla också, förutom nysandet, lite trött och hon har börjat prata på ett sätt hon ite gjort tidigare. Inte klagande direkt utan det låter mer som småprat. Hon känns inte varm eller så, men jag är inte hundraprocentigt säker på hur man kollar om katten har feber (har ingen termometer…) Är det någon här som kan hjälpa mig med tips för att bedöma om det är dags för veterinären här eller om det är bättre att avvakta..?

Hawknestgrove
0

Ankah, det är som med tandläkarn.Bättre att stämma i bäcken än i ån. Går du på en koll i morgon, så kanske du får höra att det inte är så farligt, men det kostar inte så mycket heller. Om du väntar, kan det kosta skjortan…..Det kan ju vara något, som hon fått in i näsan. ja g hade gått i morgon bums.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

miranda1
0

låter inte väldigt allfarligt i mina ögon…. äter hon normalt o sånt?

Ankah
0

Jadå, aptiten är et inget fel på och allt annat är som vanligt också - hon sköter magen och hygien och så…kelar och kurrar…

miranda1
0

då tycker jag att man lugnt kan avvakta några dagar… när vi själv åker på en förkylning bokar vi väll inte heller tid hos vårdcentralen med en gång? Så länge hon i övrigt är pigg och glad, äter, går på lådan skulle jag inte vara bekymrat.

Men är du orolig är det ju alltid bäst att du kontaktar veterinär.

/Miranda

Ankah
0

Ja, det var så jag tänkte också, men jag ville höra om det var någon som visste något annat man kan titta efter. Jag tar och ringer veterinären när de öppnar och hör vad de tycker. Tack så mycket!

miranda1
0

om du köper en termometer kan du ta tempen, bra att veta om katten har feber eller inte.

Ge Ulla en stooor kram!

Ankah
0

….nu har ju förstås lilla Kerstin börjat nysa här - precis när Ulla var färdig med sitt. Typiskt! He he…vi har en riktig liten epidemi här! Nu är et väl min tur snart också…

Misan
0

Även min Zelda går och nyser allt vad hon kan, smittar det via datorn? Flört

JosephineF
0

#8 Jaha, ett virus! ;)

Misan
0

ha ha ha ha, där var du snabb Flört