vilken förändring! :D
Tittade på gamla bilder på katterna från förra vintern. Minns hur förtvivlad jag var, för min Kurt såg så förskräcklig ut i pälsen, eller snarare frånvaro av den. Hans bror Bertil såg inte heller helt bra ut.
Nu ser Kurt hur bra ut som helst, Bertil med. De har sån tjock och silkeslen päls som man inte kan sluta att gosa med.
Här kommer en bild på Kurt och Bertil. Kurt ligger ned. Det syns tydligt på Kurt men man kan ana lite på Bertils päls oxå.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Säker på att du har lagt in rätt bild? Jag ser bara en svart katt (tror jag) rätt otydligt på bilden. Kan det vara en hund i bakgrunden?
Medarbetare på jack russel terrier

En till bild på stackars Kurt. Här är det inte vinter längre, men det satt i rätt länge efter vintern.
vi hade tagit honom till dalby där de skulle vara extra duktiga på hudproblem. men de gjorde ingen nytta… vi använde sånt där mot loppor och löss. och rengjorde hela huset och uterummet. vi smörjde in honom med rapsolja och det ena och det andra.

ja jag såg det med.du får nog kolla om det blev lite fel där.

tack så mycket för att ni sa det, nu har jag ändrat bild.
nu ser han ut såhär Kurt… pälsen är hur fin som helst :D han blir inte galen och kliar sig en massa. dålig bild, jag vet.
jag är så otroligt glad för det så ni anar inte. mådde verkligen skit innan då när han såg så hemsk ut, och jag kunde inget göra. men så gick vi till en annan veterinär, där vi fick ett nytt foder som är bra mot allergi. visserligen var han redan fin i pälsen, men den blev inte dålig igen, vilket den blivit de senaste vintrarna annars.

en bild från i höstas… vet inte om det är Kurt eller Bertil, men det kvittar, för de ser likadana ut ändå :P
jag hoppas verkligen att det inte kommer tillbaka nån gång. vi funderar fortfarande över vad det var som orsakade klådan och håravfallet. men mest av allt är jag glad att han slipper den där plågan.
ville bara berätta, för jag är så lycklig :D

vilken vacker kille/killar.låter ju som om han har haft det jätte jobbigt stackarn skönt att det har blivt bra.

Kan det inte varit Kaninskabb?? Kallas även mjällkvalster. Det går på både hund och katt. Speciellt vanligt när vintern varit mild. Dom tappar päls och kliar sig. Tydligen kan man se skabbdjuren om man kammar katten över ett mörkt underlag. /Sylvia

Glömde i alla hast skriva att dina katter ser superfrächa ut nu:)) /Sylvia
Jättekul att se att de mår så bra och att deras päls är fina. Tyckte så synd om dem när du skrev om de förut…
Pussa killarna från mig 
Ja, det varr roliga bilder att se! Tack!

jag har hört att hönsloppor ska vara riktigt jobbigt att bli av med.kan kanske ha varit det.

Vilken skillnad! Härligt att se! Förstår att du blev/är glad :)

eftersom att vi har avlusat dom o sånt som man ska, så borde det inte vara det.. veterinären i dalby tog prover oxå, men såg inget. ett tag började vi fundera på att avliva honom, för det såg ut som att allt var hopplöst. så glad jag är nu, att vi inte gjorde det!
Hennum, så lik HArald!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Sådan skillnad! Verkligen jättefina nu! Grattis! :-)

Jättekul att läsa att både Bertil och Kurt har blivit bra i huden och fria från klådan…………
Underbart vackra är dom oxå. Äääääääääälskar svartingar……
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

brukar svarta katter få vita hårstrån där de har haft sår? för bertil har en vit fläck på kinden där han hade det djupa såret i somras. och de får allt fler och fler vita hårstrån här och var i pälsen, skulle tro att det beror på småsår de får hela tiden. för när de var små var de kolsvarta överallt.
de är ju inte gamla direkt, så de kan ju inte vara så att de blir gråhåriga :P
ja, Harald var verkligen lik!
svarta katter är verkligen fantastiskt vackra. Så fint när deras gula ögon lyser. blir sån kontrast mot det svarta.

Dom vita hårstråna är döda. Är det enstaka hårstrån kan man plocka bort dom. Brukar sitta väldigt löst och katterna brukar inte bry sig.
Det som han har på kinden är samma sak, döda hårstrån. Men dom ska man givietvis inte försöka plocka bort. Det beror som du säger på hans sår. Det blir precis likadant på oss människor med. /Sylvia
Min hund är tvärtom, på de vita områdena där han fått sår blir pälsen svart när den växer ut! 

Så jättefina dom är nu….härligt att se!!

okej, där ser man. växer det sedan ut nya levande hårstrån istället. vad läskigt att de är döda. ska genast plocka bort dem, vill inte ha nårra döda hårstrån på mina katter :P utom dem på fläcken såklart.
undrar hur det går med röda katter? blir hårstråna gröna då? hihi.. läskigt :O

#21 Hahaha, ja dom kanske blir gröna
/Sylvia

ingen som har något svar på det?
jag har aldrig haft en röd katt så jag vet inte! :P

#23 Hårståna blir vita även på en röd katt men dom syns inte lika tydligt så därför tänker man sällan på dom. /Sylvia
Jättekul LittleL att du kan så mycket om katter. Där kommer vi säkert att lära oss mycket av dig!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#25 Vet inte riktigt hur jag ska tolka det som du skrev…
Jag har ägnat hela mitt liv åt att lära mig om djur, och då speciellt katter och hundar. Och på 40år så har det blivit lite kunskap. Men jag kan fortsätta vara tyst och bara läsa som jag gjort det senaste året:( Ber om ursäkt om jag låter som en besserwisser, absolut inte min mening, jag har bara svårt för att inte svara när någon frågar. *Sorry* /Sylvia
#26 Nej du, nu har du missuppfattat helt. När Alexej säger en sådan sak menar hon den verkligen. :D
Sorry, LittleL :)
Tvärtom. Jag har också katter och hundar men kan inte mycket, men jag har lärt mig mycket här på sajten. Glömmer tyvärr hälften igen. Men jag såg andra inlägg av dig förrut och tyckte det var kul/häftig att du kan så mycket. Jag är alltid imponerad när någon kan mycket, oavsett vad.
Många av oss vill hjälpa hemlösa katter men kanske inte har så mycket kunskap som det säkert finns på raskattsajter.
Det med vita hårstrå trodde jag var kanske åldern:(
Sedan en sak till. Jag är också medlem på skogissajten, älskar skogisar och har läst en del där av dig. Och jag tycker att samarbete mellan kattsajter är jätteviktigt, tex problemet med blandrasavel.
Jag blev jätteglad när jag såg dig här och du är väldigt välkommen!!!
Och jag hoppas vi kommer att lära oss mycket av dig.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Tack för dina snälla ord men nu skäms jag nästan. Det finns många människor som delar med sig av sin kunskap till mig, och jag hoppas att jag kan dela med mig av min. Och om det innebär att det jag kan kan hjälpa någon annan så blir jag så glad. Kunskap ska man dela med sig av, men jag blev lite fundersam av ditt tidigare inlägg. Ibland kan man uppfattas som en översittare och det är det sista jag är.
När det gäller samarbetet så är jag den första att skriva under på att det är viktigt. Blandrasavel är något som alla måste samarbeta emot om vi ska ha någon chans.
Tack för Välkomnandet
/Sylvia

okej, så de blir vita där oxå. men varför blir de svarta på vita hundar då? :S det kanske bara är din hund, jossan, som är lite konstig ;)
det är alltid kul med folk som kan mycket och som vill dela med sej av sin kunskap. :)
#29 Ville bara snabbt skriva, jag är från Tyskland, då kan det bli fel när jag skriver och sedan det vanliga att man lätt missförstå varandra på nätet. Bra att du regerade annars hade jag aldrig anat att det blev fel:)
Sorry Hennum att vi knykte din tråd:)

hehe. jaaa! det får ni faktist be om ursäkt för!
tycker inte att det finns så mycket mer att säja om mina fina katter, förutom att de är finast i världen. så det gör inget om ni knycker tråden lite. jag kan komma in här då och då och påpeka att mina katter är bäst.
just nu ligger bertil med den vita fläcken på några kläder som ligger på golvet. då och då får han fnatt och börjar leka med några papper som oxå ligger på golvet. mysigt. han är den enda av djuren som brukar hålla mej sällskap på mitt rum. :P
Hehe, en sak har jag lärt mig. Aldrig några kläder på golvet. Mina katter vet ingen bättre och mysigare toalett än det.

ojoj. låter lite farligt det där. men hittils har det gått bra. och jag orkar inte plocka upp dem :P

Mina katter älskar när jag har tvättat men inte orkar läga in i skåen…de bäddar ner sig i den torktumlarvarma klädhögen och sover och snarkar…..kiss eller bajs har jag inte hittat något än, hoppas för guds skull inte att jag har gått runt med det utan att tänka på det… 
Mina katter har uppfostrat mig bra.
Inga kläder liggande nånstans, inga kastruller eller annan mat stående, städning varje dag, inga lösa föremål som tändare framme under natten-bra leksaker, inte sova för länge, inga prydnadssaker som kan går sönder, inga blommor på fönsterbänken utan kuddar, daglig inspektion i alla hörn, under sängen, bakom soffan. Inga onödiga mattor. Och säkert mycket mer….:)

Oj, Alexej, du är rysligt väldrillad!
Ankah, jag kan se dig framför mig när du går omkring på stan med en kletad kattbaj på ryggen! Hahaha!
Alexej, mina katter har uppfostrat mig med, precis lika här. Jag blev inte road av att inse att allt fint julpyssel fick ligga kvar i kartongen i år ;) Grynet är fenomenal på att stjäla saker!
Hennum, jag hade en till hund förrut, Huberts systerdotter. Det var samma på henne också! På Huberts grå områden blir det också kolsvart när det växer ut..

Ja, usch, Jossan, nu blev ja paranoid… 
Hahaha!

det kan ja förstå att du blir Ankah… hmm… brukar folk undvika att komma i närheten av dej? och brukar du oftast få åka hiss ensam trots en lång kö och bråttom till tåget? har du svarat ja på dom frågorna skulle jag tro att katterna har lurat dej ;)
jag tittade igenom kläderna idag som låg på golvet, de såg lika tjusiga ut som vanligt, lite håriga och skrynkliga bara. :D men det är de alltid ändå.
jossan: okej, det måste vara något konstigt släktdrag då som de har…
nä, skämt å sido… :P jag tror dej!
nu är jag inte hemma hos mina djur längre, utan ska vara hos mamma i nån vecka. saaaaknar dem! :( men jag får mer gjort här, utan en massa söta katter som distraherar. :P