Foder tips
Vill bara tipsa om ett foder som ska vara helt fritt från kemikalier http://www.cenaturio.dk/swe/index.php
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Priserna verkar jättebra! Nu återstår det för de kunniga att kolla närngsvärdena!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Precis =)
_**/Mvh Anne
Låter bra, 100 kr rabatt vid hämtning och jag har en försäljare i närheten. Hundfodret verkar vara helt bra.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

*puttar upp*
_**/Mvh Anne

Jag hittar inte innehållsförteckningen på maten så jag kan kolla upp näringsvärdena och det andra med innehållet listat.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag hittade den i e-butiken. Det här är "Kattmat Vuxen 10 kg";
"Sammansättning:
Spannmål, Kött och Köttbiprodukter varav från nöt 10% och kyckling 15% Vegetabiliska äggviteextrakt, Fisk och fiskbiprodukter 5%. Olja och fett, mineraler och vitaminer.
Analys:
Råproteiner 30,5%, Råfett 10,5%, Växttråd 2,5%, Vatten 10%, NFE (Kolhydrater) 39,5%, Aska 8% (Kalcium 1,5%, Fosfor 1,1%,Natrium 0,6%, Magnesium 0,2%) Omsättningsbar energi 1550kj/100g.
Inehåller/kg:
Vitamin A 20000 I.E, Vitamin D3 2000 i.e, Vitamin E 100MG, Vitamin B1 10mg,Vitamin B2 14mg, Vitamin B6 6mg, Vitamin B12 5mg, Vitamin C 25mg, Vitamin H 50mcg, Vitamin K3 6mg, Folsyra 4mg, Niacin 80mg, Pantotensyra 40mg, Kolin 600mg, Koppar 22mg, Järn 150mg, Zink 110mg, Mangan 60mg, Kobolt 3mg, Jod 1,5mg, Taurin 500mg "

Kattmat Senior:
Sammansättning:
Spannmål, Kött och Köttbiprodukter varav från nöt 10% och kyckling 15% Vegetabiliska äggviteextrakt, Fisk och fiskbiprodukter 5%. Olja och fett, mineraler och vitaminer.
Analys:
Råproteiner 25%, Råfett 8%, Växttråd 2,5%, Vatten 10%, NFE (Kolhydrater) 39,5%, Aska 8% (Kalcium 1,4%, Fosfor 1%, Natrium 0,5%, Magnesium 0,15%) Omsättningsbar energi 1499kj/100g.
Inehåller/kg:
Vitamin A 20000 I.E, Vitamin D3 2000 i.e, Vitamin E 100MG, Vitamin B1 10mg,Vitamin B2 14mg, Vitamin B6 6mg, Vitamin B12 5mg, Vitamin C 25mg, Vitamin H 50mcg, Vitamin K3 6mg, Folsyra 4mg, Niacin 80mg, Pantotensyra 40mg, Kolin 600mg, Koppar 22mg, Järn 150mg, Zink 110mg, Mangan 60mg, Kobolt 3mg, Jod 1,5mg, Taurin 510mg

Kattmat Långhåriga raser:
Sammansättning:
Analys:
Råproteiner 29,5%, Råfett 11%, Växttråd 2,5%, Vatten 10%, NFE (Kolhydrater) 39,5%, Aska 8% (Kalcium 1,4%, Fosfor 1%, Natrium 0,5%, Magnesium 0,15%) Omsättningsbar energi 1499kj/100g.
Inehåller/kg:
Vitamin A 20000 I.E, Vitamin D3 2000 i.e, Vitamin E 100MG, Vitamin B1 10mg,Vitamin B2 14mg, Vitamin B6 6mg, Vitamin B12 5mg, Vitamin C 25mg, Vitamin H 50mcg, Vitamin K3 6mg, Folsyra 4mg, Niacin 80mg, Pantotensyra 40mg, Kolin 600mg, Koppar 22mg, Järn 150mg, Zink 110mg, Mangan 60mg, Kobolt 3mg, Jod 1,5mg, Taurin 450mg

Kattmat Junior:
Sammansättning:
Spannmål, Kött och Köttbiprodukter varav från nöt 10% och kyckling 15% Vegetabiliska äggviteextrakt, Fisk och fiskbiprodukter 5%. Olja och fett, mineraler och vitaminer. Analys: Råproteiner 32%, Råfett 12%, Växttråd 2,5%, Vatten 10%, NFE (Kolhydrater) 39,5%, Aska 8% (Kalcium 1,5%, Fosfor 1,1%,Natrium 0,6% Magnesium 0,2%) Omsättningsbar energi 11678kj/100g.
Inehåller/kg:
Vitamin A 20000 I.E, Vitamin D3 2000 i.e, Vitamin E 100MG, Vitamin B1 10mg,Vitamin B2 14mg, Vitamin B6 6mg, Vitamin B12 5mcg, Vitamin C 25mg, Vitamin H 50mcg, Vitamin K3 6mg, Folsyra 4mg, Niacin 80mg, Pantotensyra 40mg, Kolin 600mg, Koppar 3mg, Järn 150mg, Zink 110mg, Mangan 60mg, Kobolt 3mg, Jod 1,5mg, Taurin 500mg.

Jag har skickat ett mail till cenaturio där jag ber dom maila innehållsförteckningar och näringsinnehåll
_**/Mvh Anne

Vill ni veta vad fodret innehåller och näringsvärde så kan ni gå in på http://cenaturio.e-butiken.se/ src="http://hundar.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" /> och klicka på den produkt ni är intresserad av
_**/Mvh Anne
Är det någon som har provat det här fodret till sina katter?
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

*puttar upp*
_**/Mvh Anne
Står spannmål som första ingrediens? Det är ibland en indikation på att det är just spannmål som är största ingrediensen och det är ju inte så bra…
puttar också…

Om man läser igenom deras sida så står orsaken till varför spannmål står först i listan, det är inte för att det är mest av det
_**/Mvh Anne

hmmm… vet att jag läste det någonstans tidigare idag men hittar inte åt det just nu
_**/Mvh Anne

Har nu gett min hund detta foder någon månad och hon har alldrig mått så bra som hon gör nu=) Så nu ska jag börja med cenaturio även till katterna då dom älskade smakprovet vi fick
_**/Mvh Anne

Saker ska alltid stå i ordning på innehåll, så står det spannmål först, så är det mest av det. För hundar spelar det inte någon större roll, men för katter är det verkligen inte bra. Visserligen så har de bra med taurin, men om man kollar nötkötthalten så är den på 10%, sedan fortsätter man med aska på 8%. Det känns mycket, men måste jämföra med andra foder. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Har nu gett Cenaturios foder till hunden och till katterna i flera månader och de har nog aldrig mått bättre =)
Min hankatt har haft mkt problem med urinsten och känslig mage, sedan jag började med detta foder så har han efter bara ett par dagar varit helt bra i magen och ingen urinsten =)
_**/Mvh Anne

Vi beställde ett smakprov till farmors katter och det var inte populärt. De dissa det.

#20 Samma här. Fast det var mina egna katter som knappt inte ens ville smaka det!
Mina tyckte om smakprovet. Jag hade tänkt på det, för det finns en återförsäljare i närheten här. Bra att bli påmind om det. Fast helst skulle jag gå över till barffoder. Jag hoppas att någon starta en sajt: Barfifokus. Det skulle vara väldigt intressant.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus