Varför....? *frustrerad*
Varför kan det inte finnas lika många böcker om kattens språk, som om hundens? Har vildkatten inne på toaletten, och jag vet inte vad han vill. Om han vill något alls.
Jag får smörja in hans kala område på rumpan utan att han säger något, men när jag försökte klappa honom på huvudet fräste han åt mig, och började gå i "träng mig, och jag anfaller"-ställning. Har kunnat klappa honom innan. Skulle så gärna vilja kunna läsa kropps-språket på honom.
Men det lär väl förbli en dröm att någon ska kunna ge ut en bra bok om sådant *suck*
(Hoppas jag har lagt inlägget rätt nu, annars får ni gärna flytta på det)
Medarbetare på jack russel terrier

Du får börja skriva på en själv!!!!
HAn kanske har dåliga erfarenheter av att någon tar honom på huvudet.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Många vilda/skygga katter är inte förtjusta i att bli klappade på huvudet iaf inte frammifrån. När du kommer med din hand kan de uppfattas som hotfullt, då dem slåss mot ansiktet sinsemellan.. Så tolkar jag det iaf.. Men kan ha fel.
Det jag tänkte på var att jag har fått ta honom på huvudet innan. Även rensat öronen (tills det råkade göra ont). Kanske kom lite snabbt med handen. Men jag vill "veta" vad han känner. Är han rädd, på flykt, nyfiken osv. Inte behöva gissa hela tiden. Hunden läser jag utan problem, men katter har jag alltid tyckt varit svårare. Kan inte ens läsa min "gamla" katt som blev 3 år i oktober 

Hmm,det kanske är obehagligt med insmörjningen iaf fast han visar det efteråt?
Tänker på barn som verkat/varit hur nöjda som helst på förskolan men sen när föräldrarna hämtar då gråter barnet.Kan vara en idé,du får lov att tänka till och pröva olika teorier.
Ska bli intressant att få in honom i transportburen nästa vecka *ryser* Tänkte ställa transportburen precis framför honom (om det går) och ha en handduk över buren och en bit ut. Sen knuffa in honom i buren. Han borde se handduken som en vägg, och vilja springa framåt (in i transporten) istället för att attackera mig.
Har svårt att tro att han tillåter mig ta någonstanns där det gör ont/känns obehagligt öht. Mycket humör i honom. Masserar försiktigt krämen, så skulle han vara öm så…
Men tycker iaf rodnaden ser lite bättre ut, men det kan bero på ljuset och vinkeln. Han har flyttat sig till andra änden av badkaret.

jag håller med. massa böcker om katters språk vore perfekt. Kanske något tvprogram om katter oxå, precis som om hundar…
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Ett bra tips jag kan ge som jag själv har lärt mig genom att hantera förvildade katter e enkelt.
Va bestämd och koncsis, inte försöka locka och pocka för mycket. Har du väl bestämt dig för att använda handdukstricket så se till att det görs.

För att förstå katters språk måste man lära sig hur katter är, utan människans inblandning. På samma sätt man lär sig förstå hundar. Att se hur de behandlar varandra, utan vår inblandning. Då katter inte är sociala djur som hundar, så har de inte ett fullt så tydligt språk för den oinvigde. Men de pratar för fullt med kroppen, men diskretare.
En utsträckt hand, mot deras ansikte är en attack. Se hur lejon är till exempel. Egentligen så är det bra att titta på naturprogam med de stora katterna. Positiv beröring kommer från sidan, med rörelse från bakdelen och framåt. Huvudbuffar är bra beröring, dock inget som rekommenderas för förvildade katter.
Matmutor är bra, för då lär de sig att utsräckta händer inte är dåligt. Att titta i deras ögon, blinka långsamt någon gång och sedan vända bort blicken är positivt.
När katten kryper ihop är den rädd. Så den försöker göra sig så liten som möjligt, öronen ner, morrhåren bakåt, svansen inåt och ögonen är väldigt öppna. Detta för att den ska ha full koll på läget.
Om den från rädslaposition höjer kroppen en del så gör den för att visa att nu får det vara nog. "Jag är rätt stor." Reser kissen raggen så är det för att dels bli stor, men också för att visa att nu är det klippt om du inte backar.
En mer upphöjd kropp, med svansen på tre kvart visar att den skygga katten försöker bedöma om situationen är positiv eller inte.
När man pratar med katten så använd en ljusare röst, som om du pratar gullspråk med ett barn. Ljusare röster är positivare. Kattmammor när de kallar sina ungar så har de en ljus nivå. När mammakatt eller annan katt ska varna och blir arg, så använder den mer en basröst.
De flesta katter har en viss dos beröring som de klarar av på en gång. Så när du smörjt honom, lämna honom ifred. Senare kan du gosa med honom.
Slutligen, har en bok om kattens språk, som jag ser som väldigt ofullständig vad det gäller förvildade katter, men är bra när det gäller tama katter. Den heter "Vad säger katten" och är skriven av Gwen Bailey, bokförlaget är Natur och Kultur.
Lycka till med kissen och konsten att kommunicera med honom. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.