rinnande öga
skulle behöva ha lite råd om vad man kan göra då ögat på katten rinner och är rött,jag ska åka till vet men får inte lön förän på fredag så jag vill ha lite tips om vad jag kan göra för att underlätta för han.vad kan jag tvätta ögat med?han äter och verkar pigg förövrigt.detta såg jag nu så det är inget han har haft länge.det är inte varit,det är mer vattnigt det som rinner ut.men det syns ju att han har obehag av det då han gärna vill ha ögat stängt.

putt.ingen som vet?

Kan ju vara något som har kommit in i ögat, förhoppningsvis blinkar han bort det av sig själv, du kan ju skölja med vatten om det inte släpper snart.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

ja jag vet inte men har har lite små sår runt ögat,jag har provat att tvätta med en bomullstuss och ljummet vatten,brukar inte kattsnuva börja med rinnande ögon?tyckte att han kändes lite varm nu när jag tvätta av ögat,men det kan ju vara inbildnig,man är ju så orolig att det alltid är det värsta.

Jag tror att den typen av tvätt som du redan håller på med är den bästa - ljummet vatten!

Kokt,avsvalnat vatten ska det vara om man misstänker inflammation!
Det finns en ögonsalva som heter Noviform 5%, den fick jag köpa till min katt ( på inrådan av min veterinär ) när hon hade problem med rinnande ögon. En liten sträng och sedan massera ögat lite försigtigt så att det kletas runt. En vecka höll vi på med det och sedan var hennes ögon friska.
Vi har en jätteduktig vet. här och han sade att det är ingen mening med att komma direkt, vi skulle använda Noviform en vecka och se om det blev bättre, och det blev det.
Kommer tyvärr inte ihåg om det var en eller två ggr per dag som vi applicerade den.
Den kostar 56,50 såg jag nu.
Fråga din veterinär.

jag har ingen termometer,kan man ändå känna om han har feber?han är varm om öronen och nosen,har hört att man kan känna på nosen om dom har feber men vet inte om det stämmer.

Har han små sår runt ögat kanske en annan katt råkat riva honom? elr om han hafft panik och kliat själv, kattsnuva ger inga sår vad jag vet, salvan som du blev tippsad om låter som en bra ide att prova,

#6va den salvan receptfri eller skrev han ut den till dig?jag ska ringa vet i morgon och rådfråga dom.

#8 såren såg jag någon dag innan ögat började att rinna,vet inte om det har något sammanhang eller inte.
Salvan är receptfri och kostar 56,50
Jag kollade på www.fass.se nyss.

Koksaltslösning droppa detta i ögat och tvätta flera ggr dag
Sen så kan du köpa den salva som finns på apoteket som#6 skriver
Behöver inte vara något farligt alls, kan vara skit som kommit in i ögat, el en mindre ögoninflammation
Behandla först själv, koksaltslösning kokar du själv hemma:
Receptet: 1dl vatten + 1 krm salt kokas upp & låt sedan lösningen svalna så den e fingervarm/ljummen
Jag kokar alltid ny lösning varje morgon men man kan förvara den i kylskåp i max 1 dygn
Mvh Carina Perser i fokus

tack för alla råd,jag ska tvätta han med koksaltlösning och i morgon går jag till apoteket och köper den salvan.gud vilken tur att jag hitta denna sida där man kan fråga om både stora och små problem.
Vi står alltid beredda på att hjälpa till :-)
Lycka till med kissen och uppdatera oss gärna, ( vi är inte bara hjälpsamma utan också nyfikna..)
MVH
Anna

ni är för goa,ja nu har jag droppar och tvättat ögat men koksalt,har en katt som är jätte grinig på mig just nu,önskar att jag hade två händer till då man har en ål i famnen.då jag tyckte att lösningen smakade väldigt salt blev jag osäker på om jag hade tagit för mycket,så jag prova på mig själv först i ögat men det var ok,hur galen är man eller ha ha.
Jo, vi kattägare kallas inte för galna utan anledning
Lite knäpp är man nog..
Ja men det underlättar, hihi
Lycka till1 Ja, jag tror också att småsåren har med det att göra!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

min katt var riktigt dåligt i ögat efter ett slagsmål. det var uppsvullet runt om och rann, ringde vetten och fick nån salva. det har börjat gå ner nu, ser att det är ett sår där det var som mest uppsvullet. han är sååå förbannad på oss varenda gång vi ska ha på ögondropparna. om blickar hade kunnat döda så hade vi varit stendöda nu :D
jag håller med, de har nog med såren o göra. hoppas att det funkar bra, att han blir bra och att han inte har blickar som verkligen kan döda :P
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

#19 han ser mest besviken och ledsen ut på mig,han kan inte förstå varför jag behandlar han så illa
.jag har tvättat han flera ggr med koksalt och idag ser han bättre ut.han är inte lika röd runt ögat och han har ögat öppet nu.ligger mest torkat var utanför som jag tvättar bort,han känns inte så varm idag heller,vet inte om han kan ha fått lite feber av infektionen.jag ska fortsätta med vattnet i någon dag till är det inte borta i morgon så köper jag den där salvan på apoteket.tack för alla goa råd.ingen ide att springa till vet så fort något är fel,jag har ju er.fisen tackar och bockar.
Fisen, ett litet bra och billigt tips, nästa gång du ärpåapoteket. Köp den lilla boken "Hälsoråd för katt" Kostar runt 50 kr. Suverän! Därkan jag lova dig, att man sparar inmassa tid och vetpengar, när det gäller småsaker, och även tid när det gäller större saker! Jättegulliga illustrationer också! Skriven av veterinär! Finns även för hundar……OCh hästar,men för hästar ärden lite dyrare! toppentips även ifall du ska på besök i stället för blomma!

Råden du fått låter vetttiga. Prova med dom först och se om det blir någon ändring.
Ett tips då katten tittar på en så som du beskriver. Jag brukar "lura" katten att det är dags för medicin igen. Plockar fram allt och förbereder som jag brukar när det är dags för medicinen. Tar katten som vanlig vid medicinering, håller den som vanligt men istället för medicin så får den något som den gillar. Kanske lite kokt skinka, leverpastej eller det som faller just den katten i smaken.
På det viset märker den att bli hållen i knät på det viset inte alltid är farligt. Lönar sig i längden:)) /Sylvia

#21 ja jag tror jag har sett den i kassan på apoteket,ska ta en närmare titt på den när jag går dit nästa gång.

#22 Bra tipps! nått liknande gjorde jag med Baloo i julas när han gick på pencilin, han var så ledsen över detta, så nästan iallfall lika många ggr som han verkligen fick medicin satte jag honom i knät och bara tokgosade. då gick det smidigare sedan,
När vår kisse Molly fick liknade problem som du beskriver så gjorde jag precis som de råd du fått här. Hon blev inte bättre av Noviform utan det blev var istället. Jag ringde då vetten som sade att då hjälper inte Noviform utan hon måste ha annan ögonsalva. Jag var lite rädd för att hon fått någon skada av en klo i lekens hetta. Därför var det bra att de också testade att hornhinnan var ok.
Hoppas att din kisse snart är bra igen.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

#22 jag ska prova det,gör ju så ont i hjärtat när han tittar på mig så,får dåligt samvete.
kör också med koksaltlösning på min Beata som har lite rinniga ögon, sätter henne i mitt knä, med avsvalnat vatten, samt lyfter upp hakan, och tvättar med blöta topz, kan inte säga att hon gör vågen precis,
men det funkar här Maggan47

hehe. då är jag rätt glad att mina katter blir förbannade på mej. hellre en förbannad katt än en besviken katt. man blir nog lite mer ledsen om den är besviken. inte så lätt att säja att dom får skylla sej själv som slåss, då.
hälsoråden på apoteket är hur bra som helst. såg nu oxå att det finns små häften om mask och avmaskning för respektive djur. tog sånna nu, för mina hälsoråd är ganska gamla, men har inte råd att köpa helt nya.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

min son har en hittekatt hos sin pappa och han säger att hon nyser varje gång hon börjar att spinna,vad kan det vara?hade ingen lust att öppna en ny tråd för det hoppas det var ok ändå.min lilla fis har blivit mycket bättre,försätter ändå med koksalt i några dagar till.

Kan vara lätt kattsnuva. Lätt avhjälpt. Gå till vet och få antibiotika

vi har varit där men vet sa att det va mask som gjorde att hon nös och hosta lite,hon fick två sprutor för detta,pojken har ringt och dom säger att vi ska vänta lite till,men jag tycker det har gått ganska lång tid nu det var två veckor sen vi va inne med henne.och hon nyser bara när hon spinner inte annars.
Be dem ringa igen. Ja, det kan ju vara mask… Hm….. kom att tänka på en sak… KAn katter få noskvalster, som hundar kan få? det resulterar i nysningar……Tänkte på det eftersom det är en hittekatt… Men en vaccinering är nog på sin plats, när kissen visar sig vara frisk

jo,tänkte ta det så fort hon blir bättre och då sterilisera samtidigt,ville vänta tills hon blev lite mer hemma tam då hon är ganska så rädd av sig.har bara haft henne sen jul.jag ringer vet i morgon igen och då får dom inte säga till mig att vänta mer.man vill ju att stackarn ska bli frisk.