Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1937 ggr
LittleL
0

Ny och förfärad!!!

Jag är ny som aktiv här på Hittekatter. Varit här inne och läst många gånger men inte skrivit, iaf inte senaste året. Jag är även medlem på Katter i Fokus., och jag är medarbetare på Norsk Skogkatt i fokus. Katter är mitt största intresse och jag värnar om den i alla dess former.

Något gör mig dock väldigt förbryllad på denna fokussajt???? Och det är att många, och då menar jag måånga medlemmar hugger direkt när man pratar om raskatter. Varför?? Jag älskar katter. Jag skulle aldrig överge, slänga ut eller tröttna på en katt. Så varför? Mina katter har det bästa i livet. Raskatter som huskatter, förtjänar bara det bästa i livet.

Men däremot pratas det om huskattavel på ett accepterande sätt. Det är tydligen helt ok? Ser att många INTE tycker det i tråden om huskattavel men…Det är inga protester när någon skriver att dom avlar på huskatter. Varför?? Det om något bidrar ju till att dom hemlösa katterna blir fler.

För mig är min kärlek till katterna gränslös. Norsk Skogkatt, Bengal eller huskatt, för mig är dom KATTER. Men för många här inne verkar det bara finnas EN katt och det är huskatten. Varför?? På vilket sätt är den bättre än alla andra?? Vilka raser är det i er huskatt?? För det är ju trots allt så att den kallas just HUSKATT eftersom man inte vet vilka raser den har i sig.

Ja, människan har lagt sig i naturens gång många gånger. Men det finns också raser där naturen har styrt hur djuret ser ut. Naturen har gjort en ras, som människan sen bevarar. Men det klart….Det är ju i så fall en raskatt och den är ju inte lika bra som en huskatt, eller??

Nej, jag blir allvarligt talat förbannad. Läser i dessa trådar med katter som råkat såå illa ut i livet. Som verkligen förtjänar ett hem i lyx. Men flera av dom hamnar tillbaka hos folk som öppet här på forumet skriver att dom avlar på huskatter, har okastrerade katter hemma osv, osv. För mig känns det helt bisarrt?? Allt börjar ju om igen, eller??

Nu har jag nog rört om i grytan lite och det hoppas jag verkligen!!! Det var iaf min mening då jag vill att ni funderar på vilka värderingar som ska finnas på ert forum?

/Sylvia

Hawknestgrove
0

Sylvia, de flesta av oss här inne är emot huskattavel. JAg är en av dem.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Naquita
0

Nu tror jag nog du har fått allt om bakfoten. var hittar du dessa trådar du snurrar om??? Jag har varit Medarbetare här ett bra tag och har då aldrig blivit illa bemött. Jag är perser/exoticuppfödare och har varit så i 3 år, och pratar lika ofta om mina kastrerade husisar här som mina raskatter. Ingen ser ner på mig eller tycker jag är en sämre människa för att jag har raskatter. Förstår faktiskt inte alls vad du menar med ditt inlägg?

att det handlar mycket om huskatter här på den här sidan är just för att det endast är 1 % av alla hemlösa katter som är just raskatter. Det är väl inte så konstigt att man då på en hittekattssida snackar om just huskatter??

Och jag har då aldrig sett en enda tråd där huskattsavel har berömts, däremot har jag sett där man kanske är lite väl hårda mot de som vill/har avlat på sin huskatt.

Nej, jag förstår inte hur du kan vara "förbannad" ???

JosephineF
0

Jag har inte sett en endaste människa här som avlar på sina huskatter. Skulle jag göra det skulle jag bli innerligt förbannad men jag har som sagt inte sett det. Så nej, jag förstår inte heller din reaktion.

martdat
0

Nä jag vet då ingen här som avlar på huskattter, känner inte igen det, visst, läser väll inte alla trådar. men de flesta, har det inte blivit ett missförstånd här? och det är flera här som har raskatter, jag personligen tycker om alla katter. men eftersom denna sight handlar om just hittekatter är det ju tyvärr så att det oftast handlar om huskatter, värderingar på detta forum frågar du efter, vi vill höja katters status och hjälpa dem som har det svårt, alla katter förtjänar ett hem,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Mettan
0

LedsenJag måste bara få säga att jag har upplevt här att ALLA katter är lika mycket värda. Jag har 2 husisar och 2 skogisar och jag tycker verkligen att de är underbara. De är jättehärliga och både Ludde (husisen) och Archie (skogisen) var visat sig vara helt fenomenenala till att ta hand om kattungar. Dessa kastrerade herrar har arbetat tillsammans med kattungarna (som nu har fått nya hem) Ludde uppfostrar och Archie gosar och de vilsna och rädda kattugarna blir trygga och sociala.

Men självklart handlar det mycket om huskatterna här, för vem köper en raskatt och sedan kastar iväg den? Tror inte att det egentligen finns någon som skulle göra det. Raskatten har ju högre status, därför att den kostar pengar och det gör ju oftast inte en huskatt. Det är bara att hoppas på ändring i det, för då slängs säkert inte en katt iväg på samma sätt som nu, eftersom den då i alla fall representerar ett penningvärde.

ä

mailene
0

jag tror ni har gömt varför ni gick in på den här sidan från första början. jag älskar katter och man gör vad man kan. här får man svar på sina frågor från människor som bryr sig och de handlar om katten !!!!!!

Tog bort det sista

Gunilla.H

moderator

Kittekatten
0

Du har inte blandat ihop hittekatterifokus med något annat forum? Jag känner inte igen mig alls i dina beskrivningar.

stumpan-59
0

jag är också förbryllad,det räcker att gå in på katter iFokus och läsa på *helvita katter* ,om hon inte hastigt o lustigt bytt åsikt så är det just vad little l skriver

kattassen
0

Jag fattar heller inget. Här är väl ingen uttalat för huskattsavel?. Det går ju liksom lite stick i stäv med hittekatter och arbetet med hemlösa katter som trots allt ligger de flesta här nära hjärtat.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

anebit
0

Missförstånd…………  Här finns då mig veterligen ingen aktiv som är för huskattavel, det skulle i så fall vara nån enstaka som skriver det  antagligen för att provocera oss som är emot det.

Nu har du nog som sagt var snurrat till det………………..

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

miranda1
0

#0 "folk som öppet här på forumet skriver att dom avlar på huskatter, har okastrerade katter hemma osv, osv."

Skulle du kunna hänvisa till dessa trådar där det skrivs om det? Tror inte att du har läst om det här på hittekatter, här har vi andra bekymren än att hålla på att avla fram ännu mer kattungar, varken ras- eller huskatt. För det räcker med det antalet katter som inte har någon som bryr sig om de.

Ankah
0

Nej, inte jag heller…är det möjligt att du har missförstått något någonstans?

Lena
0

Huskattavel är inget vi lovordar på den här sajten. Inte vi som är aktiva medlemmar. I tråden, som jag tror du menar, har det pågått en omröstning som vem som helst på iFokus kan vara med och röst i. Där finns en del som anser att det är okey om man följer samma regler som vid raskattavel. Omröstningen startade redan 2006 när sajten var ny. Häromdagen puttade jag upp den eftersom diskussionen kom igång i en annan tråd. Jag ser nu att andelen som är helt emot har ökat jämför med hur det såg ut från början. Det tror jag beror på att fler och fler blivit medvetna om hur situationen i Sverige ser ut vad gäller huskatter och hittekatter. Precis som Naquita skriver är 99 % av alla hemlösa katter huskatter.

Vi har generellt sett ingenting emot raskatter på Hittekatter i Fokus. Som Sajtvärd uppmuntrar jag samarbetet med de andra kattsajterna inom iFokus. Sedan kan jag inte styra över att enskilda medlemmar har synpunkter emot raskattavel. Själv kan jag vara lite skeptisk mot vissa inslag i viss avel av djur såväl vad gäller hundar, katter, hästar mfl, djurarter. Men det är inte detsamma som att vara emot avel överlag.

Vårt motto på Hittekatter i Fokus är att alla huskatter ska kastreras, ID-märkas och vaccineras. Ingen huskattavel bör förekomma förrän vi fått ordning på alla hemlösa katter som finns i landet. Om du läser vidare i diskussionerna kommer nog den ståndpunkten att märkas ganska så tydligt.

Norsk Skogkatt är en härlig kattras som jag själv beundrar. Sunda och vackra katter.

Mvh Lena - Sajtvärd för Hittekatter i Fokus

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

stumpan-59
0

katter iFokus finns en aktiv som mottagit katter som förespråkar kattavel på tråd helvita katter

Crisse
0

Jag ser inte att det finns någon skillnad på raskatter eller huskatter mer än en stamtavla som skiljer dom åt och priset på dom, den ene är inte finare än den andra. Jag tror det är ett fåtal kattägare som medvetet avlar på huskatter. Vad det gäller kattägare så är inte ägare av raskatter så mycket bättre än människor med huskatter då dom oxå släpper ut sina okastrerade katter och även kastar ut dom. Jag har själv en norsk skogkatt på 15 år och en brittisk korthår på 20 veckor båda renrasiga båda utkastade.

Leffe
0

Jag har inte märkt att raskatter ifrågasätts på den här sajten. Har själv huskatt och föder upp Cornish och Skogis, och självklart mest dessa raskatter hemma.. Jag har aldrig märkt att någon "tittat snett" på mig för det. Har inte heller i trådar där man föordrar huskattuppfödning. Har t.o.m. blivit Medarbetare här.

supermoccine
0

LittleL, du syftar inte möjligen på mina inlägg i tråden om huskattsavel? Där säger jag ingenstans att jag förordar huskattsavel, tvärtom förordar jag ingen avel alls, men jag kritiserade rasaveln från den vinkeln att jag inte tycker att katter är till för oss människor och därav tycker jag att det är fel att avla på sådant vi som människor har intresse av, t.ex. specifika temperament, utseenden, allegivänlighet etc, men jag respekterar andras åsikter och har aldrig betett mig illa mot någon raskattsägare/uppfödare. När det gäller själva katterna gör jag ingen skillnad på de med eller utan stamtavla, alla är lika mycket värda.

Jag läser ganska mycket här och kan inte dra mig till minnes att jag sett trådar med folk som pysslar med huskattsavel och har okastrerade katter, utom möjligen någon nykomling som då genast fått alla andra forumister på sig i ett stort kastrera-nu-rop. Kanske som någon skrivit att det är på katter i fokus som du läst sådana trådar?

supermoccine
0

Ah, nu tror jag att jag kommit på vad det handlar om! Du måste ha läst trådar om dräktiga katter som ska föda och trott att det handlade om huskattsavel. Men så är det inte alls :) Det är hemlösa katter som hittats dräktiga och som tagits omhand. Puh, vad skönt att ha kommit på ett möjligt svar på gåtan ^^

Hawknestgrove
0

#18 så kan det faktiskt vara!!!!!

JosephineF
0

#18 Där kan du ha slagit huvudet på spiken! Det är inget man som ny fattar direkt när man ser de trådarna!

LittleL
0

Det är möjligt att jag missuppfattat situationen. Jag har som sagt inte varit aktiv här det senaste året. Och det är möjligt att jag blandar ihop Hittekatter i fokus med Katter i fokus. Inte så konstigt eftersom många är på båda sajterna precis som jag. Dock har dom inte alltid samma åsikter på alla sajter. Dom vänder kappan efter vinden så att säga.

Jag ber om ursäkt om ni känt er förorättade av min tråd. Men att skriva t ex att ni inte bett om mina åsikter…. man behöver ju faktiskt inte läsa isf. /Sylvia

Sidentass
0

Generellt har vi den åsikten här på sajten att det finns alltför många herrelösa katter att det inte behövs flera.

Funderar på om du läst trådar där vi "hejat fram  kattungar"..önskat "lycka till med födslar osv." flera här har räddat hemlösa stackars dräktiga honor utifrån..och när tillståndet redan är långt gånget kan man inte annat än att önska att den stundande förlossningen ska gå bra. Där har även jag varit framme o gratulerat till lyckade nedkomster…

Pratar alltså om dräktiga hittekatter som räddats från att föda sina kullar därute..

martdat
0

#21 Man kan behöva ventilera sig ibland. Då är det bra att lösa missförståmd och dyl så att alla trivs, jag såg med på katter i fokus en som är här ibland som avlade, trist men man kan ju inte tvinga alla att tycka lika, bara lära ut och hoppas att personen ändrar åsikt, Det har även jag gjort under årens lopp, Även jag blandade ihop sighterna ibland i börgan, SkrattandeÄven jag har en tråd om en gravid husis men hon är från ett miljövårdsärende där en kvinna samlat på sig 30 katter och var gravid när hon kom,

Hawknestgrove
0

#21, JAg tror, att du menar inlägg #6. Där var jag inne och tog bort just det du menar. Det såg inte nice ut.

Destany
0

tappade hakan när jag läste tråden. här inne förespråkar man inte huskattsavel.. det vet jag eftersom om nån skulle skriva att de får ungar på sin katt så e det inget jubel direkt utan ibland påhopp.. måste varit på katter i fokus du läst det för där gratulerar man vem som helst som får kattungar inte bara gratulerar raskatts ägarna..

David
0

Precis som Lena skriver i inlägg 13 är huskattavel en infekterad och känsliga fråga, inte bara här, utan på många kattforum. Och just här på hittekatter.ifokus kämpar de flesta för att ta hand om alla övergivna katter som kommit till världen på grund av okastrerade katter.

Jag träffade en "huskattavlare" för ett par år sedan, en mycket oseriös sådan. Hon hade tre fertila honor och en fertil hane, och det blev totalt ca 6 kullar per år, och dessa kattungar såldes vidare för då 250 kronor / st, ovaccinerade, och många var inte heller rumsrena. Denne person fick senare ett föreliggande från både kommun och fastighetsvärd om att sluta med verksamheten. Hon brydde sig inte ett dugg om vart kattungarna hamnade, så hur många oönskade katter dessa katter sedan födde är okänt, men säkert en hel del. Katter som kanske blivit sommarkatter, utkastade, förvildade och gått ett hemskt öde till mötes.

Något man istället kan diskutera, om man vill vända på steken och prata om något positivt för huskatten, är att jag som jobbar lite med kattuställningar gärna skulle vilja se mer huskatter på kattutställningarna! Det skulle genast hjälpa till att höja huskattens status något. Alla kan ställa ut sin huskatt, bara man är medlem i en kattklubb och att katten är under 10 månader, eller över 10 månader och kastrerad!

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

JosephineF
0

Jag tänker så här - den som föder upp huskatter medvetet. För varje kattunge som föds och säljs försvinner ett varmt hem för en hemlös katt. Och eftersom det finns över 100 000 hemlösa katter som i första hand behöver hem kan huskattaveln vänta. Och det länge.

David
0

Kände att det var dags för en ny frågerunda, svara gärna och motivera i tråden, Huskattavel tyck till!

// David

martdat
0

#26 Vill jag med! mer husisar på utsträllningar alltså. Jag har ställt ut Miss och Baloo några ggr, Det var jätteroligt att vara med dessutom, gick assistent en gång och det var skitkul, Tyvärr kostade resorna för mycket så jag fick sluta…. Lite OT kanske men kunde inte låta bli,,

David
0

Utställningar är jättekul! Och ett utmärkt sätt att visa upp att huskatter också är värda något! De flesta kattklubbar har någon i styrelsen som gärna hjälper "nybörjare" att komma igång. Jag förmedlar gärna kontakt med lämpliga kattklubbar, eller så kikar man på www.sverak.se och hittar den som ligger närmast där man bor :)

// David

Faxlin
0

Klart vi inte uppmuntrar huskattsavel här inne. Det är tvärsemot det vi jobbar för. Åtminstone vi som håller i sidan som värd och Medarbetare jobbar för att huskattsaveln ska försvinna. Katter ska kastrras och allt sådant.
Men vad enskilda medlemmar anser och gör är inget som hittekatter kan stå för. Om medlemmar här inne promotar huskattsavel på andra sidor. Och sedan med gott samvete kan sitta här och lläsa om alla kattkolonier, misshandlade katter och utsälngda katter. Då är det deras samvete som klarar det.

Men sidan som sådan stödjer inte denna sortens avel. Men jag har aldrig varit med om att någon ser ner på en för att man har raskatter eller om man har blandraskatter heller.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Highlandertess
0

#18 - Det har jag inte tänkt på, men faktiskt om man läser med en "nykomlings" ögon så verkar det faktiskt som att det är huskattsavel och att det uppmuntras. Verkligen bra att du kom på det!

Naquita
0

jag skulle så gärna ställa min huskattshane, men han har tyvärr både dubbelsidig Patella Luxation o hjärtfel. så de går ikkeLedsen

Leffe
0

#29 och 30. Här hittar ni utställningar också Nordiska IDP

Fördelen med hguskatter på en IDP-utställning är att huskatterna tävlar på ungefär samma villkor som raskatter på det sätt att även huskatterna tar titlar på samma sätt som raskatterna

vanessa
0

Skönt att missuppfattningarna är utredda. Det är väldigt sorgligt att folk vänder kappan efter vinden, beroende på vilken sajt man är. Det får mig att tappa hakan och faktiskt, faktiskt att bli ilsken.

Angående raskatter, så har inga ilskna ord varit riktade till raskattsägare eller raskattsuppfödare. De som håller på med raskatter är ofta våra bästa anhängare och hjälper en massa. Självklart finns det andra sidan av dem också, men de är ofta inte bra uppfödare överlag.

Angående huskatter och utställningar så är det väldigt kul att se. Känner ägaren till en husis, som hon skrivit en berättelse om. Den heter "från misär till mästare". Tänk så vägarna kan gå. 

Men diskussionen på katter iFokus med vissa vad jag trodde hittekattsfolk finns här. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

martdat
0

#34 Jag var medlem i Kustkatten, var roligt med alla rosetter , dels tog de titlar men sen hängde även folk upp rosetter på eget bevåg på burarna.Vad är det för skillnad i swerak? får inte husisar pris där elr?

Ska förhoppningsvis till Halmstad, inte med egen kisse men med en väninnas Savahnna ,(obs stavning) tror den får tävla där, de är inte godkända i swerak, hoppas vi kommer iväg.

Leffe
0

#36 Skillnaden är att i SVERAK kan inte huskatterna ta titlar såsom raskatterna kan. I SVERAK tävlar husisarna om samma sak hela tiden. De avancerar inte och kommer högre och högre upp. I IDP vinner  husisen tre stycken Nr1 (motsvarar raskattens certifikat) så blir den Mästare. Sedan tar den sex M1 till, varav minst två utomlands (precis som raskatten) och blir Alley Cat Champ. Därefter blir det åtta stycken AAC1, varav minst två utomlands, precis som raskatten, och sedan är den Euro Master.
Likheten med SVERAK är att de dessutom tävlar om utställningens bästa huskatt

martdat
0

#37 Tack för förklaring.

Alexej
0

LittleL, välkommen till hittekatter.

Här finns många som har/ älskar raskatter. Jag själv är medlem på skogissajten. Tycker det är jätteviktigt med samarbete mellan alla kattsajter och just blandrasavel är ett stort problem som angår alla.

Många av oss har tagit in dräktiga hittekatter och då är det spännande med kattungefödslar. Och vi förespråkar inte avlivning av kattungar som en del katthem praktiserar. Och inte heller abort i ett sent dräktigthetsstadium. Men gärna tidigt kastrering….

Men du har rätt, det är skrämmande när man läser på tex katter.ifokus att medlemmar av hittekattssajten uttalar sig där FÖR huskattsavel.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Ankah
0

#33 - Han är fin ändå - ställ ut honom här på hittekatter!

JosephineF
0

Ja Amigo är väl en av hittekatters ansikte utåt! Speciellt med de där proffsfotona!

gubben
0

Jag har då aldrig sett någon härinne som har skrivit något negativt om raskatter och att vi härinne skulle acceptera huskattavel är lika osant. Det FINNS dock aktiva medlemmar här som ägnar sig åt huskattavel men det törs de inte skriva om här så det tvivlar jag på att du har läst på det här forumet. Det här forumet skulle jag säga har nog det största antalet medlemmar som verkligen bryr sig om/hjälper utsatta katter av alla forum jag har varit medlem på och därför är jag i princip bara härinne numera.

JosephineF
0

gubben; läs #21 m.fl. Troligtvis missförstånd, ihopblandningar av sajter osv som ligger bakom. Så detta är utrett. =)

gubben
0

§35 Jeeeesus!! Nu har jag läst den tråden och blir förfärad över hur många som inte har en susning om det mest elementära när det gäller katter trots att det är en kattsajt.