Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattmat
Läst 1240 ggr
tantsotis
0

Våga Orijen? :/

Om orijen ska anses som naturlig mat eller ej dök upp som ot i en annan tråd. Tänkte det kunde vara intressant att diskutera vidare och lånar en annan TS ilägg här, med dennes tillåtelse:

--------------------------------------------------------------------

Först när jag läste om Orijen torrfoder tyckte jag att det verkade jättebra, ett torrfoder utan spannmål och med bra siffror på näringsinnehållet. Beställde hem ett gratisprov och katterna tyckte faktiskt om det.

Jag skulle inte kunna tänka mig att ge torrfoder annat än som godis. Möjligen att krossa och strö över ny mat som krydda, speciellt till min hankatt som levde på Friskies torrisar de första åren av sitt liv innan jag började läsa på kattnäringslära. Han har inte varit helt lätt att skola om… Smile

Broschyren som följde med Orijen-smakprovet var den töntigaste och mest vilseledande marknadsföring jag sett. Att katterna av sig själva skulle söka sig till de hälsobringande örterna nässla och tång… Rolling Eyes

Jag har funderat över den succé som Orijen verkar ha gjort bland kattägare, så många lovprisar en produkt som jag tycker verkar helt uppåt väggarna olämplig som kattmat. På hundsidan verkar man mer kritiska, har jag sett när jag googlat på Orijen.

Tänker att det kunde vara intressant med en diskussion och få veta hur ni andra har funderat. Det har ju kommit upp Orijentrådar här tidigare, men då mest handat om katterna gillar maten eller ej och att det är bra det inte är spannmål. Men är ingredienserna som man ersatt spannmålet med verkligen bättre? Och hur vet man det?

Ingredienserna som ingår - utom de animaliska som jag inte har några invändningar mot - är dels diverse grönsaker, rotsaker och frukter, dels en mix av diverse medicinska örter.

Men vad vet vi egentligen om hur katter påverkas av att äta torkat pulvriserat äpple under en tioårsperiod? Eller nyponpulver flera gånger dagligen? Shocked Är potatispulver verkligen bättre än t ex rismjöl? Hur vet man det?

Allra mest skeptisk är jag till de ingående läkeörterna. Kamomill och läkemalva t ex är farmakologiskt verkningsfulla örter som dessutom är interagerande, ingenting jag tycker hör hemma i dagliga kosten till vare sig människa eller djur. Örtmedicin ska vara just medicin och inte blandas ihop i maten i en så underlig blandning som Orijen, tänker jag. .

Ska man verkligen ge en sån här häxörtsblandning till friska katter? Hur påverkar det katten i långa loppet, att äta örtmixen många gånger varje dag i flera år? Vad tycker ni andra?

Har mejlat svenska Orijen och ställt frågor om de har några studier på långtidseffekterna, men inte fått något svar. Talande nog, eller?

Från att ha varit ganska positivt inställd och tänkt att Orijen är bra för att vara ett torrfoder, tänker jag nu att det är ändå bättre att ge den gamla sorten med spannmål i, eftersom vi åtminstone vet vilka biverkningarna är. Hellre den fiende man känner än den man inte känner.

Ni som vågar ge Orijen, hur tänker ni? Shocked

gubben
0

Herregud!!! Har du något personligt mot Orijen i stort eftersom du går korståg om detta på flera forum. Vaddå annan TS? Du citerar ju dig själv från Spinn. Hur vågar du ge dina katter någon mat alls undrar jag för på burkarna så står det ju inga specifikationer alls utan bara vilka vitaminer de tillsatt men dock inte HUR de har tillsatt dem och sen att maten innehåller "alla vitaminer och mineraler som din katt behöver" vilket ju är verkligt upplysande eller hur?

Lena
0

Jag har ingen egen erfarenhet av Orijen, men många här på Hittekatter i Fokus har använt det och har berättat om sina goda erfarenhet av det. Jag har faktiskt bara hört gott om det. Vet att de som är mycket insatta i katters näringslära menar att Orijen ligger så nära Barf mat som man kan komma. Det ska väl även vara vetenskapligt testat.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Raja
0

Med tanke på att min hane som är både foderkänslig och glupsk helt plötsligt producerar "the perfect poo" och inte längre kräks vore min fråga snarare hur jag skulle våga mig på nåt annat. Både mina katter har gått från dåligt hull till alldeles lagom och glansigare päls kan man nog inte åstakomma med annat än hårspray. Jag är ingen expert i varken foderlära eller alternativa läkemedel men mina katter mår mycket bra och jag har svårt att tänka mig att dom helt plötsligt skulle bli dåliga efter ett visst antal år pga nån ört som finns i.

Faxlin
0

Kan då gå in som illerägare i detta och förklara lite hur jag tänker. ;-)
Som illerägare måste man ännu mer kolla upp näringen och fettet och andra viktiga ingredienser i ett foder då fel foder dödar. Det gör fel foder på katter med men det tar längre tid.
Som illerägare har jag bara gott att säga om Orijen faktiskt. Även fast jag föredrar att ge mina illrar  rått kött. Men som torrfoder är det inte dåligt.

Som moderator vill jag också be alla att föra en vettig diskussion kring detta ämne utan att dra in groll eller påhopp.
Håll tråden trevlig så kan alla få se fler sidor om samma sak. och det är då vi kan få riktigt bra diskussioner.

Mvh ÅsaF Medarbetare på hittekatter

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Lena
0

#4 Precis - vi vinner på att hålla en lung och sansad ton. Just foderfrågor är något som engagerar de flesta av oss katt- och djurägare, det är alltid intressant och viktigt att "prata" om. Låt oss därför göra en bra tråd av detta!

//Lena - Sajtvärd på hittekatter i Fokus

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Raja
0

vid närmare eftertanke kan mitt inlägg nog uppfattas som lite bryskt. Är dålig på det där med smileys ibland Flört

gubben
0

Jag vill också göra en notering om oron över tången. Tång används i stället för aska (som finns i allt torrfoder) och som alltså är en mineral. Det är ju inte så att man tar upp blåstång från strandkanten och serverar katterna. Som någon påpekade så äter ju katter i naturen även råttornas maginnehåll och där finns nog säkert en del örter och annat som råttorna har knaprat i sig. Sen vill jag fråga Sotis vad hon menar med naturligt i dessa sammanhang? Det är ju inte naturligt att kastrera, vaccínera, ID-märka eller gå med katter i koppel heller så hur ställer du dig till det? Eftersom du medvetet föder upp huskatter så undrar jag hur det går till på "naturligt" sätt? För du släpper väl inte bara ut honkatten att fritt leta upp en partner ute får vi hoppas? Vi här på hittekatter blir rätt upprörda över sånt nämligenFlört

Lena
0

#6 Nej det tycker jag inte. Det var en saklig redogörelse av dina erfarenheter. Förstår att du blev glad när du hittade ett foder som fungerade och katterna mådda bra av.

//Lena

Lena
0

#7 Huskattavel bör vi också diskutera i en separat tråd tycker jag. Vi vinner på om olika ämnen hålls i sär. Här tar vi Orijen. Huskattavel - där ska jag försöka väcka en tidigare diskussion till liv.

Här är tråden nu: Huskattavel vad tycker du?

//Lena

miranda1
0

#7 Eftersom du medvetet föder upp huskatter

ajjjj, mycket känsligt här inne på hittekatter…. Kanske du kan förklara varför du håller på med det i en annan tråd?

Jag har också bara goda erfarenheter med Orijen.

Leffe
0

Jag har nu använt Orijen i två veckor. I måndags var jag iväg och kastrerade min huskatt och då upptäckte veterinären symptom på katten som tydde på matallergi. Sa att jag bytt foder för 14 dagar sedan. Jaha sa han det kan vara boven. Kollade upp Orijen lite och upptäckte att det är uppbyggt på fisk och inte kött. Katter är väl inte från grund fiskätare utan köttätare. Facit av dessa 14 dagar med Orijen är 10 katter - 6 tycker om fodret, 2 äter det med tvekan, 1 har börjat tappa päls och 1 har allergi. Så nu går jag tillbaka till James Wellbeloved

gubben
0

§11 Orijen består både av kött och fisk så du har fel när du säger att det består av fisk i stället för kött. Det är den enda nackdelen med fodret tycker jag att man har fisk i eftersom många katter är allergiska mot det.

Lena
0

#11 & #12 Tyvärr är det många foder som likt Orijen innehåller fiskmjöl. Fattar inte varför eftersom det är den vanligaste ämnet katter blir allergiska mot.

//Lena

tervmatte
0

TS har haft samma inlägg, med samma titel på www.kattforum.se ett tag sedan, under "Hälsa, beteende och kosthållning".

Där finner Ni många fler svar…

Nu hittade jag det:

http://www.kattforum.se/viewtopic.php?t=131636

MVH

Anna

gubben
0

Kan inte läsa där men det finns som sagt trådar om det på Spinn också.

tervmatte
0

Förlåt, nu går det…

gubben
0

Nej jag kan inte läsa där alls, det beror nog inte på din länk utan jag kommer helt enkelt inte in på sidan alls.

Leffe
0

#12 Förlåt. Jag var lite för snabb. Hoppade över en mening att det bör vara uppbyggt av kött utan fisk. Det ska ju vara ett sånt toppenföder enligt all reklam.

Men med bra reklam kan man ju sälja kylskåp på GrönlandSkrattande

Tezza
0

Det ända jag kan säga är att mina katter mår väldigt fint på Orijen:) De får två mål mjau eller barf om dagen och ett mål Orijen. Tidigare hade jag RC vilket gav speciellt en katt dålig päls och Casper fick ett sår på halsen som inte läkte förrän jag slutade med det fodret:S Nu har de käkat Orijen i ca 6 månader och alla är fina i magen, har fin päls och är friska å alerta så jag har ännu inget negativt att säga om det fodret iaf.

Sidentass
0

Det är ju en hel djungel av alla de foder..och tillverkare till dom..mina katter har aldrig provat Orijen..men personligen har jag en ide om att vissa foder är bättre för endel katter..medans andra fodertyper kan vara bra för andra..hittills har alla våra katter ätit mjaus..men vi har pratat här hemma nu om att byta till specialfoder, dyrt då man har så många som nio katter i huset..men sen Berlioz blev så sjuk med sin urinsten så tänker man om..

Leffe
0

#20. Du har nog rätt i att vissa foder är bra för vissa katter och andra foder för andra katter. Så det gäller att hitta en medelväg om man har många katter

Faxlin
0

#20: Klok som en välskriven bok.
Alla våra missar (och illrar) är individer. De har olika behov, och fungerar olika på de olika sammansättningarna i fodret.
Det som är bra och fungerar bra på en behöver inte göra det på en annan.
Sedan finns det andra foder som inte är bra för någon. Fast det var inte dem vi talade om här :-)

Älskar intressanta trådar. Och vill bara tacka er alla för att ni fortsätter hålla en bra nivå på diskussionen.
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Lena
0

#20 Visst är det så. Här hemma kör vi med tre olika torrfoder.

//Lena

Hawknestgrove
0

Lena, det betyder, att du har samma dilemma som jag? KAn inte ha foder stående framme? Jo, Min hemlagade viltrisotto. För den avskyr Arne. Han går på Hill´s K/D

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

vanessa
0

Vi har två torrfoder till dem, som blandas i samma skål. Provade Orijen, men mina missar tyckte först att den var… konstig smak. Sedan så tyckte de om det. Men de äter RC just nu, för Orijen finns inte i alla affärer. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Tezza
0

Kan tillägga att det går att köpa 20 kg säckar Orijen från Swecat. Vet att mång affärer inte har de stora säckarna, men det blir betydligt billigare:)

Leffe
0

Enligt vad jag fått veta får 20 kg säckarna inte längre säljas

Tezza
0

#27 vet du varför? Swecat har dem iaf:)

Leffe
0

Det är tydligen någon myndighet som menar att folk inte får bära så tungt. En zoo-affär som säljer Orijen sa det när jag ville ha

Hawknestgrove
0

Hm….knepigt. När det gäller gödsel, utsäde och cement så får säckarna väga 25 kg…….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Faxlin
0

#29: Helt rubbat. Jag köper hästmat på 40 kilos säckar. ;-)

Audiatur et altera pars

Leffe
0

Så man undra om förbudet gäller personal i affären att lyfta så tungt.

Ankah
0

….kör man inte runt gödsel typ på pallar…? Med truck? …en mindre zooaffär kanske inte kan ta in dem på det sättet…

martdat
0

#29 haha, har de aldrig hört talas om kärror om de inte klarar bära!! hm, vi får nog lägga ned möbelförsäljning med då,,,Skrattande

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Ankah
0

He he….eller satsa mer på sådana där uppblåsbara möbler som IKEA hade för ett tag sedan…

Faxlin
0

#34: haha, håller med dig. Då jag jobbade på Jysk var det inte många möbler man konkade omkring på som inte vägde över 20 kilo. ;-)

#33: Kanske kör man runt gödsel med truck. Men de stora säckarna med hästfoder jag pratar om finns på mindre hästaffärer med. Och där får de inte in varken truck eller palllyftare. Och som kund så får mna vackert bära sina säckar själv.

Audiatur et altera pars

Elcyion
0

#25 (och alla andra som vill köpa Orijen).

Det finns ett företag som säljer Orijen online och sen kör det hem till ytterdörren för en billig peng. De har även RC, Hill´s (vissa vet foder med), James wellbeloved, Magnussons m.fl. De har även ungefär samma sortiment för hund.

Orkar inte läsa igenom reglerna nu, så de som vill ha länkadressen till företaget, kan kontakta mig via pm. Vi har beställt därifrån en gång med gått resultat! Har även läst om andra som också har bra erfarenheter.

Ang. Orijen: Som jag ser det, borde det vara bättre än maju (som vi körde på innan). Tyckte att vildkatten bara blev tjockare och tjockare, och tycker att det är bra att ha hittat ett foder som han äter mindre av. Satte fram både mjau och Orijen samtidigt. Orijenen var slut, medans han knappt hade rört Mjau. Sen spelade ekonomin in en hel del med. På två katter (om man jämför maju´s och Orijen´s fodertabeller) så skulle jag spara 50:-/månad på att sätta mina två katter på Orijen jämfört med Maju. Det kanske finns bättre foder för mina katter, men eftersom jag är urkass på foderlära (skulle vilja gå en kurs eller två) så tyckte jag att Orijen var värt att testa.

Sen som någon sa… Köttätande djur får i sig vegetabilier via bytesdjurens magsäckar. Det gäller både tamhundar och lejon. Då borde det vara så för katterna med (enligt mig iaf). Så länge det är en bra balans mellan kött/fisk och vegetabilier så borde ju det vara det optimala?

Medarbetare på jack russel terrier