Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 5051 ggr
Therese87
0

Svullet öga!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min älskade kissekatt Sixten kastrerades idag. Det gick bra och han var lite vinglig och dann när han kom hem, men det var jag väl förberedd på.Men en sak jag blev förundrad över var att hans vänstra öga var svullet och emellanåt kan han inte öppna ögat! Innan pojkvännen min åkte upp med honom till vetrinären var ögat helt okej, men sen när Sixten kom hem så var det svullet och dant. vad kan det bero på? Kan det ha en koppling till kastreringen, tänkte på narkosen eller så? Vill ju inte att han ska ha problem med ögat nu när han är nyopererad och allt Fundersam Tacksam för svar!

emjon
0

Skönt att det gick bra med kastreringen men inte kul med ögat. När katten är sövd brukar de ha i en salva i ögonen för att de inte skall bli torra men det borde inte vara orsaken till svullnaden.

Hoppas att det är tillfälligt och att kissen snart är bra igen.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Therese87
0

tror du inte det kan bero på att han kanske har stött till någonting med ansiktet när han har varit så vinglig och därav svullnaden? För det rinner inte ur ögat heller och jags er inte synliga skador

solweig
0

om det inte blir bättre, så får du ta konakt med vet som kastrerade honom. hoppas han blir bättre. du behöver inte vara orolig.såg inte jimmy det när han hämta sixten? kram.

zenita
0

jag tror nog du kan ta det lite lugnt gumman.

Therese87
0

Men vad ska jag säga till dom? Dom kan ju lika gärna tro/misstänka att jag falskt anklagar dom för hans öga om du förstår hur jag menar. Nej jag tror inte Jimmy gjorde det, hade jag varit med så hade jag sagt till på en gång men nu var ju inte fallet så.

Therese87
0

#4 Jag vill bara inte det ska bli värre för honom mamma!! för jag vet hur det var med Torkel när han hade ögoninflammation och hur fina kostnader det ger hos vetrinären

zenita
0

ring vet om du är orolig. men jag tror inte det är nån fara

Therese87
0

Så ser han ut, fast han kisar rätt mycket med andra ögat också.. Fast man kan se att det är lite svullet

solweig
0

det kan ju vara som du säger, att han stött emot något, eftersom han var lite vinglig. oroa dig inte gumman. kram

Therese87
0

Vill bara inte att det ska bli värre och att han ska ha problem med sitt öga nu när han ska läka ihop Gråter

Puma77
0

Om du e riktigt orolig ring vetrinär ifall. Det skadar ju inte i så fall, då har du ju hört av dig om det skulle visa sig att det är något. Men annars tror jag precis som din mamma att det inte är någon fara. Har det gått lång tid? Du kan ju ha lite uppsikt.

//Pia

Therese87
0

Nej han kom hem vid 12 tiden idag och kikar lite med sitt svullna öga. Men det rinner inte eller så. Jag har ögondroppar här hemma för katter som jag använde på Torkel när han hade ögoninflammation som jag kommer använda om det inte har blivit bättre tills imorgon. För det dödar ju bakterier och inflammationer om så skulle vara fallet och är det bara en svullnad så borde den gå ner om nått dygn sådär skulle jag tro. men som sagt, man är orolig. Får ringa vetrinären imorgon och fråga om det inte har blivit bättre. Men det känns så surt; för hans öga var helt okej innan dom åkte till vetrinären och så kommer han hem och ser ut som han gör i ögat..

Therese87
0

jag lovar dig att jag kolla honom ungefär var 5:e minut för att se om det har blivit bättre/värre så uppsikt har jag verkligen. Älskade kissekatt! Ledsen

Puma77
0

Jag förstår, e precis likadan med mitt lilla hjärta här hemma. När hon var liten hade hon ett öga som rann. Inte så mycket och det var klar och fint. Dock lite blött runt om. Var jätteorolig och läste den ena skrämmande informationen efter den andra på nätet. Tvättade ögat ifall det skulle vara något som irriterade men det hjälpte inte. det höll på en vecka sen bara försvann det. Hon hade det någon dag en månad efter det det med men inget mer. Men man blir ju så orolig för sina älsklingar.

//Pia

emjon
0

Vilken liten goding Sixten är så söööt och han ser allt lite lullig ut. Förhoppningsvis är han som vanligt i morgon igen.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Alexej
0

Kanske han la lite olyckligt under kastreringen?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

miranda1
0

Undrar om veterinären har använt ögondroppar vid narkosen. Annars torkar hornhinnan ut och det kan ge iritation.

Therese87
0

Ja det kan det mycket väl vara.. men det blir väl bättre då?

miranda1
0

jådå, kanske ögat kommer att rinna lite i några dagar men det borde inte bli allvarigare än det. Är du osäker tycker jag att du kan använda ögonsalvan du har hemma. Det skadar inte.

Kittekatten
0

Min första tanke var precis som mirandas, de kanske inte använde ögonsalvan vid narkos utan glömde. Borde inte hända men…

Therese87
0

Det skulle inte förvåna mig om så var fallet om dom hade glömt, inte för att prata illa om vetrinären för dom gör underbara jobb!! ..men man har hört så otroligt mycket angående narkos osv , så..ja.

Men nu är ögat iallafall bättre , tack och lov!

zenita
0

va skönt gumman!

Puma77
0

Skönt att höra.

//Pia

Alexej
0

Skönt!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

solweig
0

det var ju skönt att det gick över. kram

Therese87
0

Ja, det är jätte skönt att det är bättre med ögat! Men man undrar fortfarande va den där svullnaden kunde komma ifrån, om det nu var så att vetten hade "glömt" ögondropparna.. Stackars missen, men hur som helst är det bättre och idag mår han mycket bättre! han leker och stoar som aldrig förr! :D

Sidentass
0

Men så skönt att ögat är bättre nu, min första tanke var om det kunnat bero på den salva som katterna får vid sövning..men nu får vi hoppas att misse fortsätter att hämta sig från sitt ögon-problem, och en sak till..han är en oerhört fin herre!!:-O)

Puma77
0

Ja han e för…at snyggFlört

//Pia

Therese87
0

Oh ja! En riktig snyggisnyggis! Flört

Puma77
0

Å så inbjudande. Vill bara borra in huvudet o gosa. Nu blev jag gosnödig, måste leta upp min pälsboll.

//Pia

Simson
0

En riktigt vacker kille!!! Tur inte min syster ser honom!!! Ge honom en nosgos från oss för allt han varit med om nu! Hoppas det läkt ut helt och att han mår bra efter kastreringen!

Pussa dotra din också!!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

maggan47
0

tror som alla andra att antingen fick han inte salvan, vid narkos, eller så svullnade han på grund av den, inte ovanligt allt, och som alla skrivit, har aldrig hört att det inte gått över, så ta det lugnt du, och vad skönt att båda kissarna är klara nu, och så bild på Vendela, är aldrig fel kram Maggan47Glad

zenita
0

Vendela

Therese87
0

Sixten tackar och bokar för allt gos och kel! Skrattande

Hawknestgrove
0

Vacker kisse…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

miranda1
0

åååh vilken sötnos! :)