Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 60 ggr
Uppkatten
2

Utekatt hemma efter 2,5 år

Katten släpptes ut med gps på. Något dygn senare var gps:en död och katten försvunnen.

Nu 2,5 år senare har katten kunnat återförenas med sin matte via katthemmet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/yenns-katt-var-forsvunnen-i-linkoping-i-tva-och-ett-halvt-ar-nu-har-de-aterforenats

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

I mitten av februari för två år sedan försvann Yenn Burgmans katt Laetitia eller ”Latte” som hon också kallas. Hon letade i månader efter Laetitia utan resultat. Saknaden efter katten som hon hade haft i över fem år var stor. Tills en dag, under den här sommaren, när ett katthem hade hittat Laetitia. – Det var helt magiskt att få hem henne igen, säger Yenn Burgman.
[skyggis_tryggis]
0

Det var ju synd att batteriet dog efter ett dygn när det skulle hålla i tre dygn.

Undrar hur hon har klarat sig i 2,5 år. Hon måste väl nästan ha fått mat och varit inne hos nån på vintrarna i alla fall för att ha varit i så gott skick?

Ja, det här med gps kan nog ge en falsk säkerhet.

• Redigerat 2024-07-14 08:23 av [skyggis_tryggis]
Lily@home
2

#1: Ja, GPS verkar inte vara så säkert ändå med tanke på elektronik, vatten, eller andra faktorer som kan spela in. Till och med halsband utan GPS kan ju trilla av katten. Här i krokarna där jag bor försvann en yngre katt, knappt 1år gammal, utan halsband och ingen märkning. Ägarna hade tur som fick hem den efter några dagar. Jag är en av dem som är engagerad i att katter ska få komma hem. Men jag kan bara hjälpa om katterna är märkta med Chip eller på annat sätt. Och en katt väljer ju själv om den vill gå in i Lotin kattfällan, ibland hittas de bortsprungna en bit bort, ibland aldrig. Trots märkning eller inte. Tyvärr.

För blinda själar
är alla katter lika.
För en kattälskare
är varje katt unik.

Uppkatten
2

När det gäller fällor kan man dock behöva arbeta med olika typer av fällor, var man placerar fällorna, hur man ev. "maskerar" fällorna, vad man väljer att mata med i fällan, spårdragning o.s.v.

Här behövs att man är lite flexibel och "påhittig" och anpassar efter den enskilda katten. Och gärna att man diskuterar med andra erfarna kattinfångare för tips och råd, tänker jag.

Vet de som arbetat säkert ett år med att locka in rätt katt i fällan, för att så småningom lyckas.

Men absolut - ibland lyckas man inte, och katten syns kanske aldrig till mer.

Ledsamt men dessvärre är det så.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.