Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattsjukdomar
Läst 70 ggr
Uppkatten
0

Gabapentin till katt

Gabapentin har jag förstått hjälper många stressade katter inför veterinärbesök.

Jag har inte provat det själv tidigare till katt, men nu föreslog min veterinär att vi skulle kunna testa det, för att - om möjligt - kunna ta blodprover utan att behöva ge kisse annat lugnande. Detta för att skona njurarna.

Sedan får vi se hur många åtgärder som kan göras med enbart Gabapentin i kroppen, eller om hon ändå måste få andra läkemedel.

Brukar det vara lätt eller svårt att få i katter Gabapentin (hon ska få både på kvällen och på morgonen)? Någon som har erfarenhet?

Hur pass påverkade blir katterna?

Jag behöver kunna få henne med mig ut i köket "för att äta frukost" (ska hon tro alltså) på morgonen, så att jag kan stänga in henne i köket, för att därefter lasta henne i transportburen (gäller skygg katt). Jag är rädd för att hon kommer att vara groggy av läkemedlet och inte alls vara hungrig/sugen på att gå till köket…

Veterinärmottagningen sa att katter inte brukar reagera jättemycket, oftast bara bli lite lugnare än normalt. De trodde inte att hon skulle ändra sina vanor där på morgonen, för att hon hade fått läkemedlet kvällen innan.

För mig låter det som en jätteutmaning att först få med henne ut i köket, sedan få i henne läkemedlet, och så i rätt stund (när hon har fått i sig läkemedlet) hinna stänga köksdörren INNAN hon har slunkit ut från köket igen…

För hon kan INTE äta om köksdörren är stängd… Stängd köksdörr betyder veterinärbesök… och då äter man inte, säger min katt.

Vill minnas att jag har hört både om katter som har blivit väldigt slöa och konstiga, och om katter som inte har reagerat nästan alls på Gabapentin. Vilken är din erfarenhet?

Som vanligt behövs noggrann planering både här hemma och hos veterinären för att försöka ordna det så bra som möjligt för kisse, med minsta möjliga stress.

Men det är alltid lite "oro" inför om jag ska få med henne ut till köket (trots att hon går dit varje morgon), om jag ska få in henne i transportburen i tid o.s.v. Så kan det vara att ha en liten skyggis-katt.

Man vill börja lasta "så sent som möjligt" för att kisse inte ska bli onödigt stressad av att sitta instängd i transportburen, men man måste samtidigt börja "tillräckligt tidigt" för att helst hinna få in kissen i transportburen…

Sedan blir det förstås filt över buren, feliway-sprej på filten och annat som kan underlätta för kisse.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lona
0

Är hon kräsen med vad hon äter? Kolla annars om det är ok att strö innehållet i kapslarna i/på maten.
Det är väl inte att rekommendera att göra så till hund men funkar om man måste (för att tex justera dosen).

Funkar det så är åtminstone ett moment löst.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Uppkatten
1

Jag kommer att få hämta läkemedlet hos veterinären typ i morgon.

Tjejen jag pratade med sa att det nog fanns både som tabletter och som kapslar som man kan öppna.

Kissen är kräsen ibland, men det har inte varit svårt att få i henne t.ex. DulcoSoft eller Onsior.

Jag gissar att man kanske kan öppna en kapsel, blanda innehållet i en liten klick tonfisk, och sedan strö Fortiflora över…?

Eller om det är små tabletter: gömma dem i tonfisk och sedan strö Fortiflora över.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
0

Gabapentin, ja, det visade sig fungera alldeles utmärkt för min kisse.

Skulle väl ha bett om dubbel dos dock, för matten var orolig och skulle behövt lite hon också 😉.

Det gick lätt att få i henne det, omkring kl. 22:15 i går kväll. Under natten snarkade hon en del, och när jag var upp en vända så uppfattade jag henne som lite vinglig.

I morse var hon hungrig, och fick 1 tsk tonfisk + gabapentin + fortiflora och slickade i sig det på nolltid, strax före kl. 07:00. Det gick lätt att lasta henne (hon kröp in i transportburen för egen tass) och hon klagade bara lite.

Vi hade tid hos veterinären strax efter kl. 08:00. Där kunde de ta blodprover, raka tovor, kolla tänder och klor etc utan att behöva ge henne ytterligare sedering. Så länge kisse fick ligga under en filt så var hon "snällare än en vanlig katt", enligt veterinären 😊 🦉.

Väl hemma igen så var hon lugn och nyfiken, hade svarta tefats-stora pupiller samt att hon var relativt vinglig.

Cirka 8 timmar efter att hon fått läkemedlet verkade hon mer "som vanligt".

Kattkompisen har varit lugn och snäll, och inte reagerat på "samma kompis men fel lukt".

Blodproverna skickades till Tyskland för analys (seniorprover + prover som säger lite mer om hur tarmen mår), svar först i nästa vecka. Inga tecken på aktiv FORL/TR (har behandlats för det tidigare).

Vi fick också tips om hur man kan hjälpa kisse med magen framöver, för att - försöka - förhindra att hon får besvär igen.

Blir det mer akuta besvär igen så är det dock DulcoSoft som gäller.

Kostnad för dagens besök ca 4800 :- .

Kisse verkar mycket nöjd med att ha blivit av med tovorna.

Lona
1

Så skönt att det gick bra! ❤️

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com