Skabb-behandlingar
Skabb är inte roligt. Men hur gör ni när ni har fått skabb på en katt? Behandlar ni alla katterna?
Har ni stor rengöring hemma?
Lite nyfiken då jag läst lite spridda saker här inne :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Tänker du på öronskabb Åsa?
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Det var så länge sen, så jag använde Sulfiram på katterna. Sedan, för många, många år sedan, så fanns det ett alldeles utmärkt preparat, som hette Canker Powder. Tillverkaren var Shirleys, alltså de som gör djurmodersmjölksersättning. Hittar det inte mer. Det var som namnet s, ett pulver, som man sprutade ner i öronen. Fanns att köpa i djuraffärer. Helt suveränt. Typiskt så finns det itne mer. Nån som vet om något liknande? Men inte behöver du sanera allt som är bara för lite öronskabb. JAg behandlade båda katterna för säkerhets skull. Men nu finns ju som sagt Stronghol o Advokate, som är enkla att ge.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ett par av mina stödisar hade öronskabb. Dom behandlades med Stronghold. En gång räckte. Jag behandlade bara dom katterna som hade öronskabb. Sanerade inte hela hemmet.

#1: Japp jag tänkte på öronskabb. Förlåt att jag skrev så luddigt.
Audiatur et altera pars

När mina illrar hade öronskabb för 1 1/2 år sedan så behandlade jag katterna samtidigt för säkerhets skull. Alla med Stronghold. Det sa veterinären var smartast. De går ju ändå i samma saker och sover på samma ställen. Jag tvättade också allting, sovpuffar, soff-överdrag m.m.

#6: Då gör du som mig.
Audiatur et altera pars

Sverker har öronskabb. Vi har behandlat med massor och varit hos veterinären mängder med gånger, men det har inte försvunnit. Dock är det inte så mycket nu som förr så det har ju lönat sig lite iaf… och han kliar sig inte lika ofta nu som förrut… Öronskabb är svårt att få bukt med…
Men vi har inte haft någon särkild rengöring hemma när vi behandlat honom eller efter…

Jag förstår att de vill bo kvar på lilla Sverker, det skulle jag också vilja…! Hi hi…!
Skabb är fruktansvärt jobbigt att bli av med, även som människa. Jag tror dock inte att de smittar mellan arterna, däremot måste man ju byta påslakan och grejer, kan det vara något sådant som ni inte har tänkt på?

#9: Tyvärr smittar det från katt till iller. Det räcker alltså att jag går med min iller ute där någon katt som har skabb har gått så åker de på det. Öronskabb smittar lätt.
Undrar också hur ni gjort med alla saker de ligger i och på. Där lever skabben länge. Så vill man få skabbfria katter bör man tvätta alla saker med.
Audiatur et altera pars

vi hade behandling av alla, tre av dom med Frontline som vi själva gjorde, det gjorde vi 2 ggr….. patienten själv fick Stronghold 2 ggr hos veterinär och vår skugga (rädd kisse) fick vi åxå ta Stronghold på. Jag tvättade allt vad jag orkade med det de använder som sovplatser.
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
När akutkissarna Asta och Dexter kom hade de med sig "presenten" skabb, de fick stronghold och mina fick frontline i förebyggande syfte. Två av mina klara sig men den tredje fick skabb och då en vända Stronghold och även Asta och Dexter fick en andra vända så det gav sig, därefter rengöring av öronen med Epi otic.

#9, 10 Så det kanske är anledningen att han inte blivit av med skabben eftersom allt inte har tvättats efter behandling?

Ja. De brukar inte kunna överleva så länge utan någon kisse att äta på, men om han ligger och gottar sig i dem hela tiden så blir det ju fel….man får byta typ hela tiden under tiden man behandlar också…

Oj, det sa inte veterinären något om.. då är det ju inte så konstigt att det inte försvinner. Får prata med mamma och pappa.

#14: Öronskabben kan tyvärr leva i riktigt lång tid utan värddjur.
Audiatur et altera pars

Åsa; Oj, bakläxa för mig! Det hade jag ingen aning om, trodde de schappade efter någon dag…

#16 Hur ska man då göra för att få katterna bli av med öronskabb? Hjälp, det låter svårare än jag trodde nu :/

#18: Nejdå, det är inte så svårt som det verkar. Lite extra jobb och pengar bara :-)
Det är oerhört viktigt att behandla alla katter samtidigt.
Och att man dammsuger av deras klätterställningar noga,noga. Sedan tvättar man allt som är tvättbart. Först samma dag man behandlar sedan efter 10-14 dagar igen då de nya äggen kläcks. Samtidigt damsugar man ytterligare en gång alla klättermöbler. Alla avtorkningsbara ytor torkas av med vatten och vanligt skurmedel.
Sedan är man fri de små parasiterna till nästa gång de träffar på en katt med skabb. Eller bara så att matte klappat en katt med skabb kan dra hem det igen. Hatar skabb. Men börjar bli van med hur man får bort dem. Här hemma har jag haft tur, har inte skabb mer än 1-2 gånger per år.
Audiatur et altera pars

#19 Tack för tipsen! Ska ta detta med mamam och pappa imon, just nu sover dem 
Jag har ju haft katt i ca 45 år. Förr behandlade man med medel lokalt i örat i 10 - 14 dagar 2 ggr per dag. Alla katterna fick behandling och parasiterna försvann som ett brev på posten. Fast det var en jobbig behandling som skulle varit svår på t.ex. skygga katter. Nu finns det ju andra modernare medel som man droppar i nacken. Tyvärr har jag just upptäckt att t.ex. Stronghold inte är alls var så effektivt som jag trodde. Vår jourkatt Sixten har fått behandling 3 ggr och öronen har tvättats däremellan. Trots detta är skabbdjuren kvar. Nu ska vi pröva med Advocate. Veterinärer behandlar ibland med Frontline lokalt i örat. Det är dock något som måste göras med försiktighet eftersom det är farligt om det blir feldoserat. Det ska annars vara den effektivaste metoden.
Öronskabb smittar genom direkkontakt mellan katter. Hundar, iller och andra husdjur kan få öronskabb av katten. Däremot smittar det inte sekundärt på samma sätt som loppor, löss och annan ohyra. Man behöver inte storstäda huset för att få bukt på öronskabben. Det som är svårt är att få död på alla parasiter inne i örongången. Sov och liggplatser kan man det vara klokt att hålla extra rena. Vad veterinär och böcker säger är att öronskabb inte klarar sig i yttre miljö särskilt länge.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Mojje och Busan började ruska frenetiskt på huvudet för ca en månad sedan och när jag var hos vetten så frågade jag om det och han kollad Mojje och mycket riktigt han hade skabb, mina akut-kattungar Kisen och björne hade med sig det när dom kom *L*. så det var bara att sätta alla på stronghold. Samt se till ett allt som katterna kunde tänkas ligga på vart tvättat. Och jag kan säga att ge Busan stronghold var en upplevelse i sig. Hon anade nog var som var på gång och drog som en avlöning så fort jag kom i närheten. och att få stronghold ner på huden på henne var helt uteslutet. Nej ja fick klämma pipetten där jag lyckades få till det innan hon drog *L* så det hamnade i pälsen och vid nacken *L* men eftersom jag då inte fick ner det direkt på skinnet så fick Busan 2 omg stronghold efter varandra. Samt till Mojje så fick jag oxå örondroppar även detta en omöjlighet att göra på Busan. Och så fick självklart Kisen och Björne en omg.
Alla var duktiga och Mojje fick örondroppar i 7 dagar. Jag städade varje dag och såg till att tvätta allt som kom i kontakt med katterna *L*
Vart en del jobb men nu e den borta på alla och dessutom väldigt rent hemma ;-)
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

#21: Jag har enbart gått efter de amerikanska rönen i mina ttalanden då jag ofta anser dessa är bättre än de svenska.
Sedan är det lite sund förnuft. Testade i början med att inte rengöra och då fick pälsarna här hemma snart skabb igen. Men inte efter att man rengjort riktigt.
Audiatur et altera pars

Jag måste haft en otrolig tur när jag fått skabb in i huset.
Jag hade en stödfamilj på mamma och fyra ungar. En av ungarna hade öronskabb och det visade sig inte förrän den var gammal nog att flytta. Dom andra tre ungarna fick vad jag vet inte det. Har fått mail från alla ägarna och ingen har nämnt öronskabb. Mamman är kvar här och hon har inte öronskabb. Den siste ungen flyttade för ett halvt år sen.
Sen fick jag in en ny familj där mamman och en unge hade öronskabb. Dom behandlades med Stronghold en gång och skabben försvann. Jag har bara städat som jag brukar göra, ingen stor sanering. Ingen av mina egna katter har fått öronskabb.
En katt som bor i ett uthus (av olika anledningar kan jag inte ta in den) fick öronskabb. Kliade hål på skinnet bakom öronen innan jag upptäckte det. Stronghold en gång i nacken och han blev bra.
#23 I så fall har det kommit helt nya rön. Enligt vad som sagts tidigare klarar öronskabb inte av att leva utanför örat någon längre tid. Vad man rekommenderat har varit att hålla rent runt liggplatsen för att få bort ev larver. Någon totalsanering av lägenheten har det aldrig varit tal om. Har heller aldrig gjort det och det har alltid fungerat, skabben har försvunnit sedan behandlingen väl har gjorts ordentligt. Det som varit knivigt har varit att behandla alla katterna på ett sådant sätt att skabben exponerats för medlet. Örongångarna på en katt är ju ganska djupa och snåriga. Vid lokalverkande medel måste man massera ordentligt utanpå örat så att medlet sprider sig i gångarna. Blir inte detta gjort ordentligt finns skabben kvar och smittan sprids vidare. Ju fler djur man har desto mer komplicerat blir det således. Tyvärr räcker det att ett öra på ett djur inte blivit fullständigt behandlat för att smittan ska leva kvar. Vi har med andra ord lite olika erfarenheter av skabb och dess behandling.
Stronghold har inte alltid full effekt enligt veterinär och produktbeskrivning. Det verkar även finnas individuella variationer. Adovcate har vi inte prövat tidigare. Är det någon annan som har erfarenhet av det medlet? Det ska ges två ggr med 4 v emellan.
//Lena
Rätt intressant att läsa om allas olika erfarenheter. Och jag antar att jag hade tur som vart av med skabben relativt fort , jag upptäckte det ju rätt snabbt också.
Men att ge Busan medicin ja det va ingen hit *s* men det gick ju bra iallafall.
Och det är väl som med människor och våra mediciner bara för att en medicin funkar på mig så behöver den inte vara rätt för just dig. För mina katter funkade Stronghold utmärkt *L*
Och även min veterinär sa att skabben inte överlever speciellt länge utanför sin värd .
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Jag brukat doppa en bomulltuss i lite olivolja och badda mina katters öron(om de då inte har ngn bakterieinfektion samtidigt ) med. Det brukar ta ca en vecka att bli av med skabb. Om man är grundlig och oljan når fram till alla skabb.
Detta är ett gammalt husmorsknep. Är man inte van vid skabb bör man uppsöka veterinären.
#27 Ja det är helt riktigt matolja fungerar också fint om man göra det regelbundet så som du beskriver. Det kväver kvalstren då det täpper till andningsvägarna. En metod som användes redan på de gamla egyptiernas tid. För infektioner kompletterade de behandlingen med vinäger. Dock svårt att använda för oss som har skygga katter eftersom katten måste vara hanterbar.
//Lena
Ett tips till, som jag fick lära, när det gäller öronskabb. Behandla kattens tassar och svanstipp! Titta på en katt, när den sover. Ofta så är svansen inne i örat. Då kryper de små kräken dit så länge. Sen kliar sig ju kissarna med tassar. där kan ju skabben också överleva!
#29 Svansen i örat? Har jag aldrig tänkt på, det måste jag kolla..

#29 Smart!