Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 745 ggr
Highlandertess
0

Vad göra?

En kompis mamma bor i närheten av en man som har en katt och hon hör hur katten skriker. Katten tas inte om hand, de tror inte den har någon mat etc. Mannen själv har problem och kan inte betala räkningar så de har bl.a. klippt strömmen för honom. De har varit i kontakt med djurskyddsinspektör i Karlstad, men det verkar inte leda till något. De funderar på att ringa polisen, men vet inte om det är lika lönlöst det. Har ni några tips på vad de kan göra?

Ankah
0

Gå dit och erbjuda sig att ta hand om katten. Det leder anagligen inte till något, men då har man i alla fall försökt. Fortsätta ringa myndigheter och polis.

Erika91
0

Konstigt att inte djurskyddsinspektören kommer och kollar upp det.

storAnnette
0

Om mannen inte kan ta hand om sig själv borde han bli glad om någon erbjuder hjälp att ta hand om katten.Det är förstås,om du,kompisen eller någon du/hon känner vill göra det.

Det lär inte leda så långt om djurskyddsinspektören kommer,troligen blir katten avlivad om inget katthem finns i närheten.För,om man inte kan ta hand om sig själv då klarar man inte en katt heller då spelar det ingen roll att man är skyldig att göra det.Tycker synd om båda!

Ankie
0

Finns det ingen som har möjlighet att ta hand om missen då, om han inte är snäll på katten? Ja jag skulle då för allt i världen inte kunna lyssna på något dylikt och ej agera. Ta hem katten bara, är han inte snäll på katten så gör det väl inget.

modellflickan
0

Jag tycker inte katten ska få vara hos den där mannen som uppenbarligen behöver hjälp….

Highlandertess
0

Tack för era synpunkter och råd! Jag vidarebefordrar allt till min kompis.

storAnnette
0

Det behöver ju inte vara att han är elak,det verkar mer som han inte har pengar till mat…och säkert inte till kastrering heller och kanske kissen skriker för det med.

Highlandertess
0

#7 - Jag skulle tro att det är så. Han har inte råd och då blir katten bortglömd. Inte så att han misshandlar den aktivt, men sköter man inte om djuren så anser jag att det är passiv misshandel. Jag har personligen inte varit i kontakt med honom och inte heller varit i närheten av där han bor och hört katten, så jag kan bara återberätta det min kompis har upplevt.

storAnnette
0

#8 Ja det är klart att han missköter sin katt.Det jag tänker på är att/om det är nån mening med något annat än att hjälpa katten att flytta….så får han förhoppningsvis hjälp med sina problem sedan.Polisen kan definitivt inget göra i ett sånt här läge,miljöinspektören skulle antagligen bara säga att han måste köpa kattmat…det är deras uppgift att i första hand ge råd…och om han inte har pengar hjälper det ju föga.

Grejen är också att om det tar tid innan miljö gör ett besök hinner katten lida än mer eller så blir den utsläppt och hemlös.Miljö kan inget göra i efterskott heller så det är antingen eller som gäller.De måste välja antingen att låta miljö sköta det (de lär få lyssna på skriken ett tag till då misstänker jag) eller att gå in och hjälpa katten själva.

Hennum
0

usch, vilken hemsk situation. stackars misse.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Hawknestgrove
0

JA, din kompis får följa sitt hjärta, helt enkelt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Erika91
0

Ja det verjar bäst att ni erbjuder hjälp för katten, det är det bästa nu har även jag kommit på efter att jag läst allas kommentarer :)