Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattpratdjurskyddsfrågorbortsprungna-upphittade-katter
Läst 159 ggr
Uppkatten
2

När börja mata katt?

Läser många annonser just nu där det står att "Katten har varit hos oss i några dagar nu (utomhus). Fått vatten men ingen mat - i hopp om att den ska hitta hem igen".

När tycker du att det är dags att börja mata en katt som har börjat hålla till i din trädgård/på din uteplats eller motsvarande?

Ska man ö.h.t. mata? Vad kan hända om man matar/inte matar?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fridaaaa
0

Anser att man inte ska mata om katten har bra hull, eller innan man har kollat efter chip, ägare osv, Många börjar mata för snabbt.

(ja jag vet att det är farligt för katter att inte äta öht på flera dagar, men katter som är ute brukar ta något)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
4

#1 Det kan ju vara en innekatt som kommit ut av någon anledning.

/Maria

Fridaaaa
0

#2 Ja så kan det vara men oavsett ska man inte vara för snabb att mata. kan bli väldigt fel.

Maria
0

#2 Vad kan bli fel?

/Maria

Fridaaaa
0

#4 Att man matar en katt som har ett hem tex.
Många ger mat för snabbt.

Maria
4

Det tycker jag att det är risker man får ta om man har en utekatt.

/Maria

Uppkatten
4

Tyvärr ser man ju många katter på FB (och i verkligheten) som varken verkar ha fått mat eller vatten i tid…

Innekatter som kommer ut av misstag är tyvärr ofta dåliga på att jaga. Gissar att de i många fall behöver tränas av sin kattmamma för att bli duktiga jägare, och veta hur man dödar?

Absolut superbra om man kan kolla chip först, men många katter hinner ju förvildas/bli skygga innan de upptäcks, och det är inte alltid enkelt att hitta någon som kan kolla chip.

Men tror man att det är en utekatt som bor några hus bort så kan man nog ofta vänta ett par dagar, kanske efterlysa ägaren i lokal FB-grupp o.s.v. Men ställa ut vatten förstås.

Desperata katter, katter i dåligt skick och kattungar tycker jag alltid att man måste ta ett extra ansvar för om de dyker upp. Liksom dräktiga honkatter….

Och jag har svårt att tro att en katt som bor i närheten "parkerar" sig i någons trädgård i flera dygn om den tänker sig att snart gå hem och äta…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Mandra
1

#0: är katten hungrig, så mata den…resten kan man ta reda på sen.

Fridaaaa
2

#8 Bättre att kolla med grannar och så först så man inte matar en katt som bor längre ner på gatan tex.

Mandra
1

#9: jag har koll på vilka katter som bor på gatan…men dom går och äter av de hemlösas mat…med ägarnas goda minne…dom orkar inte hålla dem inne på nätterna…matar bara de hemlösa kvällar och nätter.

Mandra
1

#9: och kommer en katt och skriker efter mat…kollar jag inte först.

Fridaaaa
0

#11 För att? En katt kan ju ha ett jättebra hem men ändå tigga mat hos andra. Och du vet ju inget om katten tex har allergier, eller går på viss kost (nej en katt behöver inte vara innekatt bara för detta). Man ska inte bara mata bara för att en katt tigger mat. Man måste ta reda på annat först. Är på det sättet katter också försvinner från ägare.

Mandra
1

#12: jag tror att jag kan avgöra om en katt är väldigt hungrig eller bara lite…har väl egentligen aldrig haft någon katt här som envist tiggt mat om den inte behövt den

om ens katt är allergisk bör man nog ha den inne på natten.

Uppkatten
5

Har man en allvarligt allergisk katt så får man allt ha kontrollerad utevistelse. Ute kan en katt hitta "vad som helst" att stoppa i sig.

Mandra
2

#14: ja precis…det är inte min sak att hålla rätt på andras katter…det får dom göra själva.

Fridaaaa
0

#14 Beror ju helt på katten
Vår förra katt tålde inte kyckling, men fungerade utmärkt att ha henne ute, bor visserligen på landet och folk matar inte katter hur som helst här,

Uppkatten
4

#16 Men det är ändå på ägarens ansvar. På landet kan det finnas folk som matar katter ute i stallar och ladugårdar, där kan finnas soppåsar utställda som katten kan passa på att nalla ur, det kan ligga en död kyckling (!) ute i någon hage eller på en gårdsplan som katten kan smaka på, o.s.v.

Sjuka/allergiska djur är alltid djurägarens ansvar, snarare än omgivningens.