Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 88 ggr
Uppkatten
1

Katt hittad död

Otäckt fall i Göteborg.

Som så ofta skulle man önska att det fanns mer information.

Kan katten t.ex. ha dött av annan anledning än den som misstänks (ströps med buntband, stod det i en rubrik)?

Dock viktigt att kattägare i det aktuella området är uppmärksamma, och högst rimligt att man håller sina katter inne.

https://sverigesradio.se/artikel/emelies-katt-dodades-polisen-lagger-ner-utredningen

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Katten Frallan hittades död för drygt en vecka sedan i Högsbohöjd i Göteborg."Jag känner en stor sorg", säger Frallans matte, Emelie Ribeiros.Nu berättar ...
  • Redigerat 2023-06-14 14:33 av Uppkatten
Maria
4

Jag bor i Högsbohöjd och har stött på Frallan många gånger ute. Hon har varit huvudperson i många trådar på FB i vårt område.
Människor har frågar om denna hittekatt som inte alls var en hittekatt utan en väldigt social katt som hälsade på hos alla.

Det är väldigt sorgligt men samtidigt blir jag så irriterad på alla katter som springer lösa här. Det är farligt för katter. Trafik med både bilar och bussar.

Nu var ju detta något annat men vi har ju haft en annan kattdödare för ett antal år sedan.

Det är farligt att ha sina katter springande ute.

/Maria

Maria
2

Det här med buntband har jag inte sett bekräftat utan som vanligt en massa teorier.

/Maria

Uppkatten
0

#2 Jag läste om en annan katt idag (upphittad katt), i en annan del av landet, som verkade ha ett hemgjort halsband som beskrevs som just buntband…

Buntband och katter hör inte ihop, kan vi väl konstatera.

Men bra ifall uppgiften om buntband skulle vara fel när det gäller den första katten.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
0

Jag hoppas verkligen det.

/Maria

OberonsMatte
0

#3: Vad jag vet har det även förekommit att upphittare beskrivit fäsinghalsband som buntband.

Sajtvärd Katter iFokus