Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 86 ggr
Uppkatten
3

Omplaceringssidor och bedrägerier - funderingar

En lång rad omplaceringsgrupper för hundar och katter på nätet verkar vara skapade av samma person/personer.

Det är märkligt att det behövs så många olika grupper - när syftet är detsamma: att omplacera katter och hundar. Skulle det då inte vara enklare att ha EN grupp för katter och EN grupp för hundar…?

När jag kollar närmare på de här sidorna noterar jag att det mycket regelbundet dyker upp bedrägeri-annonser på dem, varvat med "vanliga" annonser från privatpersoner.

Kan det vara så illa att de som administrerar sidorna själva ligger bakom bedrägeriannonserna?

Är sidorna skapade i syfte att kunna portionera ut en "lagom mängd" bedrägeriannonser - i syfte att tjäna pengar…?

Använder man alltså privatpersonernas annonser för att dölja de bedrägerier som man själv håller på med?

Eller har jag snöat inne fullständigt på det här med bedrägerier…?

Men vem vill sitta och administrera en lång rad snarlika sidor…??? Vilket är syftet liksom…???

Nu är det ju inte bara "de systematiska bedragarna" som luras inne på de här sidorna. Även "vanligt folk" lurar varandra: de uppger att katterna tillhör olika raser, att katterna har olika % av olika raser o.s.v.

Katter får inte säljas på den här typen av sidor (enligt de regler som finns), ändå sker ett utbyte av pengar (allt från symboliska summor till höga priser för en katt).

Jag begriper inte att det här får fortgå.

Min uppfattning är att dessa sidor borde stängas.

Söker du en huskatt: vänd dig till ett seriöst katthem eller till en seriöst arbetande katthjälpsorganisation.

Söker du en stambokförd katt: vänd dig till en seriös uppfödare.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
3

Nu gick jag in på ytterligare ett par sidor med samma admin och kunde snabbt identifiera ytterligare ett antal annonser som delas runt om i världen på många olika språk…

Totalt anmälde jag väl ett 50-tal (?) "spam-annonser" (delningar) till gruppadministratörer runt om i världen…

I bästa fall minskar det "veckopengen" för somliga bedragare, och i bästa fall slipper en och annan privatperson bli lurad…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
1

I dag har jag konstaterat att det verkar vara ännu värre på vissa omplaceringssidor för hundar.

Kollar man upp dessa annonser så ligger de runt om i landet (och runt om i världen) på sidor för t.ex. bostadsförsäljning.

Små ulliga gulliga pomeranians annonseras ut på sidor för Harjakt med stövare eller på Forum för Sibirisk katt…

Jag kan också konstatera att en del av de personer som lägger ut den här typen av annonser om påstådda raskatter/hundar som "bortskänkes" även har annonser på olika språk/på olika håll i världen om t.ex. lägenhet uthyres, respektive om ved till salu…

Bedragarna vet vilka knappar de ska trycka på för att få in pengar: ulliga, gulliga husdjur, någonstans att bo och ved inför vintern (nu när det förväntas bli elbrist)…

Närmast dagligen läser vi i massmedia om andra typer av bedrägerier. Nu senast gällde det BankID: ”Just nu förekommer det falska SMS-utskick och telefonsamtal som utger sig för att komma från BankID. Vi kontaktar aldrig användare på det sättet. Radera meddelandet eller avsluta samtalet utan att följa några uppmaningar i det,” varnar ansvariga för BankID.

Och mitt i röran står folk och känner sig lite som Thomas Di Leva: "Vem ska jag tro på, tro på, tro på när - tro på när allt är så här…"

Det är så galet trist att det ska behöva vara så här. Avslöja dem och lås in dem. Typ.

• Redigerat 2022-11-01 12:14 av Uppkatten
Uppkatten
0

Läser i dag i en av de värsta "bedrägeri-grupperna" att folk som lägger ut annonser om "Katt önskas" får mängder av svar.

En person berättade om hur hen svarat på några av förslagen hen fått, och hur det sedan successivt tillkommit "hur många kostnader som helst"….

Uppkatten
0

Jag, och några med mig, blev avstängda från värsta bedrägeri-gruppen.

I dag kunde jag plötsligt läsa i gruppen igen.

Jag blev så glad! För nu såg jag att flera hade börjat fatta vad som pågår i gruppen, och att de börjat varna andra/varandra för bedrägeriannonser! 😊

Den här gången gällde bedrägeriet "renrasiga ragdoll-kattungar, gratis adoption, 15 v. Väldigt friska och dessutom vaccinerade."

En kvinna i tråden hade redan hunnit svara på annonsen.

Hon berättar att säljaren skrivit i PM att hon bodde i Spanien, men ville att katten skulle få komma till Sverige. Katten var gratis, mottagaren behövde bara betala frakten (den gamla vanliga visan alltså. I nästa steg "blir katten sjuk" - och så tillkommer ännu fler kostnader).

Andra personer i tråden funderar kring bedrägeriet:

• Kan tänka mig att många går på det.
  • Jag fattar inte att folk inte förstår att ingen skänker bort en sådan katt.
  • Nej, men många går tyvärr på det.

En person studsar högt när hon läser de andras kommentarer.

• Jag skrev nyss med säljaren och höll på att gå med på att ta hem honkatten. Jag frågade också för katten måste ju sitta i karantän och så där, skriver hon i tråden.
    Andra lugnar henne, och säger att skriv bara att det verkar skumt och att du avstår.

Men personen är förstås ändå orolig, trots att hon varken har lämnat ut adress eller pengar. "Hur f´n kunde jag gå på det här när det är en renrasig katt?!", frågar hon sig.

Hon skrämdumpar diskussionen med säljaren, där säljaren bl.a. frågar:

• Ska jag ordna leverans till dig.

Hon får tips om att polisanmäla (vilket kan vara svårt när bedrägerierna styrs från annat land, verkar det som).

Några medlemmar på sajten som fattat att annonsen är fake har snabbt blockats av säljaren.

Någon som svarat, men sedan fattat att det är bedrägeri, "jagas" av säljaren - för kontakt.

Jag får själv inte upp säljarens annonser när jag googlar (har bara sett skärmdumpar). Kvinnligt svensk-klingande namn, söta kattungebilder, och kontakt via PM. Katten i annat land.

Kanske insåg säljaren att hen var avslöjad och valde att gå under jord… För den här gången… Men snart är hen igång igen… Med nytt namn, nya bilder, och samma starka törst efter andras pengar…