DV´medlemstidning
Fick nu DV´s medlemstidning, som kommer ut fyra gånger/året och har en upplaga på 12 000 ex.
Där har alla föreningar var sin sida och sedan finns det lite allmän information och artiklar.
Jag hade skickat in Mirandas och Tigerharens TNR-broschyr efter att DV Göteborg uttalade sig negativ om det i förra tidning. Tyvärr kom det inte med. Men jag ger inte upp.
DV Malmö som har 3-veckor regel för avlivning (rekord?) är noga med med vaccinering, id-märkning och kastrering men har som regel att en dräktig hona bara får behålla en eller två kattungar. Undrar hur de väljer ut vem som får leva eller dö.
Personlig anmärkning: Påminner om rasläran och eutanasiprogram i Tyskland på en viss tid.
DV Borås skriver som vanligt om elak förtal av vissa människor och att de bara jobbar med jourhem och han själv har bara katter hos sig under en kortare tid. Röjland själv är bara chaufför.
Sedan en bild av **Tempokatten:
**Denna lilla hemlösa katt höll till vid affären "Tempo" i Viskafors i flera månader, och blev matad av snälla människor. Den var något förvildad och svår att fånga in, men efter många försök lyckades det! Hon bor nu hos Gabriella L….i Uddevalla som har tagit hand om henne. Behjälpliga med placering och transport var Marita L…, Viskafors och Maria T…., Partille.
DV Göteborg skrev ingentig om det egna föreningsarbetet, men en del inlägg om olika djurskyddsärende, tex slakterier, djurtransport och att 27 miljoner har försvunnit som var avsedd till att minska långa djurtransporter. Och om inkompetenta politiker. Bra och intressanta inlägg. Eller att regeringen har planer att ideella föreningar, stiftelse osv ska redovisa medlemsavgifter, gåvor, bidrag i en årlig deklaration istället som nu beskattning efter generösa regler och i 5-åriga beräkningsgrunder. Har föreningen en fastighet ska avgiften höjas och räknas om varje år.
SLU har gjort en jämförelse om övergivna djur i Sverige och USA. I USA avlivas 70% av djuren efter 6 dagar. Förvisso finns det i Sverige såväl "kattfängelser", där djuren hålls i månader och år, såväl som "Drömmarnas Hus" av varierande kvalität. (Ekelunds ord).
Kattfängelse är nog Sveriges bästa katthem som inte avlivar friska djur, men vad han menar med drömmarnas hus vet jag inte.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hoppsan där hamnade man i "kändis-pressen" också…
Nåväl, det kändes så gott att få Tempo därifrån så det kunde det väl vara värt.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

By the way, jag talade idag med en kvinna som i somras blivit av med sin omärkta katt. Hon hade kämpat sedan dess och ringer fortfarande på alla annonser om liknande katter. Hon hade dessutom lagt efterlysning både hos DV gbg och DV borås, men jag sa att det är nog tyvärr så att om katten hamnat där, omärkt som den var, är den nog tyvärr inte längre vid liv.
Jag varnade henne än en gång att lämna in djur där.

"DV Malmö som har 3-veckor regel för avlivning (rekord?) är noga med med vaccinering, id-märkning och kastrering men har som regel att en dräktig hona bara får behålla en eller två kattungar. "
näää, men vad f*n är detta!!!! Bissar!!!
"SLU har gjort en jämförelse om övergivna djur i Sverige och USA. I USA avlivas 70% av djuren efter 6 dagar." skriver ekelund. vad han glömer skriva är att det i så fall handlar om Animal Control Services som drivs av "kommunen". Många ideella djurhem har en "no-kill policy". Fler och fler kommunala djurhem börja tänka om också.
Suck. Tack för upplysningen Alexej, bra att kunna hänga med i alla dessa rajder.
Men vad kan han menar med "Drömmarnas hus"?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Det måste väl vara att det är bra?! Han kna ju inte mena att motsatsen till "kattfängelser" är ställen där katterna får "somna in"…

Å den regeln att om en honkatt föder ungar på katthemmet frå hon bara behålla max två ungar.. men det var när det var förra vetten. Nu är det en ny och hon tillåter inte avlivinig bara så! :)
Så tummen upp för henne!
Vad menar du, katter_e_mitt_liv?

Oj förstår att du inte fatta nått. Så jag skrev. Jag tänkte mer än skrev
Katthemmet i Oskarshamn hade den regeln då, eller rättare sagt den veterinären som var och hjälpte till på katthemmet med att bland annat kastrera hankatter/vaccinera/avliva mm. hade som regel att en honkatt som födde ungar på katthemmet bara fick behålla två ungar
Sedan så gick han i pansion och en ny veterinär kom och hon har inte en sådan dum regel som tur är!!
Jag var där när en honkatt hade fått tre kattungar (helt friska och allt) två gråa och en svart/vit. Veterinären gick in och tog en grå kattunge och gav den en avlivningsspruta. Jag som kela med en katt hörde hur kattungen skrek från rummet innan han fick sprutan. Sedan fick jag se han komma ut med kattuingen inlindag i folie, ingen trevlig upplevelse!
Fruktansvärd
Jag förstår att alla fundera på lösningar med alla hemlösa katter. Men det är fel med avlivning.
Vi måste ut att fler katter blir kastrerade, då blir det mindre katter nån gång. Hur kan man välja ut en katt som ska dö?

#10 Minst sagt vad jag också tycker att det är. Jag sa åt de att jag tyckte om det men lite "mildare" än vad jag egentligen tycker!
Jag håller med dig, avlivining är inte alls den rätta metoden!! Jo om de är så pass sjuka att de lider av det eller nått liknande.
Men nu har de det inte som tur är! Inte för att man ska säga det här egentligen, men denna veterinär som är här nu är mycket mer engagerad och ser att alla katter har reätt till ett liv precis som de flesta av oss här inne :D
Jag trodde verkligen att DV Malmö skulle bli bättre när de bytt ordförande! Men, kanske för tidigt att säga än hur det blir…
Angående er som fick namnet publicerat på DV Borås sida om hur "fanskapet" räddade Tempokatten! Har ni godkänt att han fick använda era namn? Och hur kunde han veta hela historien om vart katten hamnade, vilka som hjälpte till m.m.?
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

Ja det är godkänt. Ansåg inte att det skadade att tala om vem man är och varför man är där. Jag var transport till det nya stödhemmet och för ordningens skull (om det nu finns någon sådan där) ville han namn till bokföringen. Alla katter skulle registreras vart de tog vägen och vem som tog emot dem. Spelar inte mig någon roll, jag har inget att dölja i ärendet. Jag har ju inget med DV att göra.
Tyvärr är jag oerhört ledsen att säga att "reportaget" om Tempo-katten endast kom med i tidningen för att reta mig. Han visste ju att jag också var ute efter att fånga in katten före honom, och att hela Viskafors centrums affärer och butiker försökte "hjälpa mig". Var nog därför han var noga med att ta era namn, för någon journalbokföring på den katten, eller någon annan katt, finns inte.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

Nej jag misstänkte väl iofs att han var ute efter att vinna favör för sitt handlande. Men men, alla vet ju hur han bar sig åt vid infångandet och det om något läggs ju inte till hans pluskonto precis. Nej, känns det viktigt för honom att få stoltsera i sin tidning så får det väl vara så. Huvudsaken är väl att alla vi/ni som kämpat för Tempo vet hur allt gick till och hur vi alla slet för att rädda honom därifrån.
Sedan tror jag faktiskt att Röjland är ganska informerade om Hittekatter och därför noga att visa upp en journalförning.
Kommer du ihåg David, när kopior från xxxxx och din dagbok där cirkulerade rund på alla DV-föreningar?
Så han har nog sitt folk som kollar trådorna här.
Hej på dig Röjland:)
Intressant resume från Djurens Vänners värld! Ja det är mycket som är skrämmande där…..
#15 Ändamålen helgar medlen brukar det ju heta :) Rätt tänkt att kattens liv var det viktigaste!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"