Blir så ledsen:(
Nu har Kommunen(kommunjägarn) varit i farten igen. skjutit av en mamma och 3 ungar utanför Ronneby och lämnat kvar 2 små kattungar till att klara sig själva:((
Hur kan man? skjuta mamman först, och 3 små sötnosar för att sedan lämna kvar 2 stycken skrikande små att klara sig själva?? HUR kan han sova om nätterna?
En kvinna vill ta hand om de resterande två permanent om det inte är försent, jag och en annan i KKS ska ut dit imorgon och försöka få in dom, om de finns kvar..
Jag vill bara försöka förstå hur man kan göra såhär? Skjuta en modergestalt och lämna ungarna kvar till sitt öde, skjuta liv för att sedan gå och lägga sig på kvällen och somna gott?
Död…
Döda..
Lever?
Lever?

vad ska man säga? inget förvånar mig längre….
hoppas att de kvarvarande ungarna hittar någon som tar hand om dem och blir deras "styv-mamma".

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Ja du det går inte att förstå. Men det är väl någon som har klagat på katterna för att kommunjägaren ska kopplas in eller hur? Det är synd att de skjuter först innan de hör sig för om någon kan vara intresserad. Vi har ju ett bra exempel på killen som de visade i Hitta hem, han tog hem kattungarna istället för att skjuta de. De fick ju hem sedan.

Framför allt är det väl viktigt att kolla upp hur många ungar det är innan man ger sig på att göra något, vare sig det är skjuta av eller fånga in. Antingen (och antagligen) dör de som är kvar utan att ha fått en ärlig chans eller så växer de upp och fortsätter förökningen. Ren idioti förutom att det är att klassas som djurplågeri i mina ögon.
Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
Jenna
Jag mår illa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dom borde inte sova gott om nätterna!
Det är för mig obegripligt att man med gott samvete kan göra så här!
Vet inte ens vad jag ska skriva. Det här hände nog hela tiden, överallt.
Och sedan går förövaren hem till sin familj, lekar med barnen och matar sin hund eller sina katter.
Emma, jag kan inte ge dig ett svar. Jag förstår mig inte själv på människor.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Men vad f-n!!!
Naquita om det händer något med stödhemmet som ska ta dom kvarvarande kattungarna så kan jag ta dom! Inte ska dom behövara vara ute i kylan!
RIP stackars kattmamma. Känner för att gråta
Jag öppnar gärna mitt hem för kattungarna.
Detta är inte heller gamla kattungar max 3 måander gamla:(( Mamman visade ungarna för en månad sedan. Jag blir sårad..Det är som en kniv i hjärtat:( Även om jag sett så mkt innan vänjer jag mig aldrig vid hur grymma människor kan vara.
Fruktansvärt.. 

Ja tårarna rinner…..
Naquita: Om det strular med stödhemmet så tar jag emot kattungarna. Kram
#12 Skönt att veta! Men denna kvinna som ringt om de små verkar mkt intresserad av att ge dom ett hem livet ut. Hade tydligen varit en familj därute redan och försökt fånga in kattungarna, så kanske det bara är en kvar. Återstår att se imorgon.

Kan man inte anmäla detta? enligt djurskyddslagstiftningen skall inget djur utsättas för lidande. Att skjuta mamman och lämna ungar kvar åt sitt öde är väl verkligen att utsätta dem för lidande. Eller?
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

#13 Ok. Skulle jag behövas så är det bara att hojta till. Jag vet att jag redan har fullt här hemma, men jag tänker inte låta dessa småttingar gå ute i kylan om jag kan.
Jag finns här. Kram
Människor kan vara så fruktansvärt onda och samvetslösa. Hur kunde han bara göra så här? Sånt här gör mej så besviken på mänskligheten..
Sov gott mammakatt, du kämpade bra. Ovärdigt liv ända till slutet. Stackars vän..Gråter..

Varför är människor så här knasiga..hur blev de uppfostrade man undrar..men nu finns det inget som längre förvånar en..
Fy så vidrigt. Jag blir så upprörd så jag saknar ord.

Usch man blir så arg.

Känner också sorg i hjärtat för detta. Hur kan man göra så, de bryter mot saker som att ungar tas in först och mamma sist. Istället låter de dem svälta ihjäl. Blir så ledsen. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Usch vad hemskt. Tänk att man aldrig slutar att förvåna sig över människans grymhet.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Finner inga ord..det är så horribelt…så man vet inte vad!! Så här kan de inte få gå till! Även om jag hade plats för de övriga små som ev. klarar sig kan man aldrig acceptera en så drastik vidrig handling som denna, kan inte tänka mej att kommunen här har lagen på sin sida - man borde börja med att frågasätta den saken!
varför tar historien aldrig slut, med dessa samvetslösa människor, ger snart upp hoppet om mänskligheten, tur att vi finns här på kattforumen, och kan ställa upp, men varför har vi ingen fungerande lag, och varför har vi inga Djurpoliser, förstår inte hur människor som kan döda små kissar, överhuvudtaget kan fungera normalt hemma med barn och egna djur, VARFÖR SER VÄRLDEN UT SÅ HÄR Maggan47

Är det verkligen tillåtet att för en kommunjägare att göra så här? Borde det inte anmälas?
Stackars lilla familj. 
jag vet inte om det är tillåtet. Först och främst vill jag få in kattungarna, som tydligen har varit ensamma i minst 2 veckor:(( den 12 November upptäckte anmälaren kattfamiljen, och en vecka senare var mamman o 3 ungar skjutna! Varför de här två lämnats kvar vet jag inte, men jag ska försöka luska i det idag.

I två veckor?! Har någon matat dem under tiden åtminstone? Hoppas de lever och att du får in dem. Lycka till, håller tummarna.
Ja, de har matats. Det är anmälaren som har kontakt med Restaurangen, som verkar rätt irriterade över hennes frågor om katterna. jag bad henne fråga varför farmförallt. och lite mer om familjen. Men då blev de nästan sura. Dåligt samvete tro?`
en familj har varit där enligt en som jobbar där och försökt få in kattungarna, men han visste inte om mde lyckats. Vi åker ut dit idag iaf och kollar läget
/Emma

Håller tummarna för att det går bra med dom överlevande kattungarna. Lycka till Naquita, du är guld värd.

Fruktansvärt och tragiskt!
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Jag undrar verkligen, om man lagligen får göra så…… Vi får väl se iom det är någon lagkunnig som svara. I annat fall, så är det väl dags att anmäla kommunen för djurplågeri, eller hur?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Nej vad hemskt
Blir så ledsen av att läsa det
Stackars missar.
Gunilla: Enligt djurskyddslag får man inte utsätta djur för onödigt lidande..
#30 Ja, det vet jag. Sen är det en tolkningsfråga. När det gäller vanlig jakt, så får du ju inte skjuta bort modern från en unge. Därför är ju t ex nästan all jakt, även den på skadedjur förbjuden under den period som det finns ungar. Vad jag menar är, att vi måste ha redigt på fötterna. Får vi bara svart på vitt, att man absolut inte får skjuta bort en kattmamma till så små, så är det ju bara att anmäla kommunen. JAg gör det gladeligen.

#31 Jaha, men jag tycker att dte är onödigt lidande.. för katterna ser inte ut som tolv veckor?
Så klart det är! men nu får vi tänka i de banor, som lagen säger. Förlåt ordvalet, men vi måste ibland tänka som "djävulens advokat". Så fort jag får fakta på, att vi har rätt även juridiskt, så gör jag en personlig anmälan. Då PM:ar jag Naquita för att få reda på de fakta jag behöver.
Så, varit därute..Ingen kisebäbis syntes till. bara tjuriga föreståndare som tyckte vi inte skötte vårt jobb=/ "vi har minsann ringt 10 ggr till kks" 8 katter har skjutits av, och en kattunge har hämtats i veckan utav en familj. de förstod inte att vi inte kunde trolla. När ska privatpersoner börja ta ansvar och förstå hur stort problemet är?
Kvar finns en liten liten bäbis vi ska försöka fånga in ikväll, så håll tummarna! Ute där alldeles ensam:((
/en irriterad emma!

Men lillan då, ensam och rädd. Håller tummar här.

Förstår att du känner dig irriterad Emma!
Att folk är så oförstående fortfarande år 2007 och dessutom tror att det bara är att skaffa jourhem.
Hoppas verkligen att ni lyckas få in den lille i kväll……….
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Gör en anmälan Gunilla, det är olagligt o omoraliskt på alla vis. Det är garanterat licensindragning i detta fall. Det är en skamm att Ronneby kommun har sådana skyttar, vad är det för ledning de har på kommunhuset o miljökontoret.
Ja, du kan ge dig på, att jag tänker anmäla i morgon! Jag har fåt all nödvändig info, så när jag fick ditt PM, blev jag ordentligt säker. Man måste ju ha ordentligt på fötterna, när man anmäler. Så nu är det fritt fram att kontakta jourtnalist, ni som ville det! Jag tar kommunen i morgon! Nu ska jag ta liten paus och byta dumburk mot dumburk. "Andra Avenyn" börjar strax! Återkommer efter kl 20.30
Nu är lilla bäbisen inne. Så liten, så rädd:( Mamman fångades in och sköts redan i november, och dessa 2 blev kvarlämnade , varför vet jag inte, men de har varit alldeles ensamma sedan dess. max 14 veckor är den lilla, så knappt 8 veckor måste den varit när mamman sköts:(((
Sov i en av sopcontanrarna i en kartong när vi kom dit ikväll.
Herregud.. Nej usch vad ledsen jag blir.. 
Oj! vilken livskraft1 Så det var bara en kvar? Säkert?

Nej
Det gör ont att läsa det
Den andra katten är den död?
ja det var bara en kvar, garanterat..
#43 nej, den fångades in av en familj för några dgr sedan.
Stackars kattbarn…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

men lilla hjärtegrynet sån tur att Emma hämtade dig…………
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Okej. Men fy, vad det sticker till i hjärtat av sorg.. tur att de är inne i tryggheten nu!
Tänker göra en anmälan i morgon till MOH. Tror ni, att de kommer att rekomndera mig att göra en polisanmälan? Vad tycker ni?

Så vidrigt..osmakligt så man finner inga ord! Blir så förtvivlad när jag tänker på mamman o syskonen som fick sätta livet till på det mest vidriga sätt…enda trösten är nu..att jag i tråden såg att det fanns ett permanent hem för de kattungar som var kvar..stor lättnad att läsa det mitt i allt elände..
Läser denna tråd först nu (har inte varit inne så mycket i helgen). Tappar både tal och skrivförmågan av att höra om hur människans grymhet slagit till ännu en gång. Det går inte att förstå och jag vill inte heller förstå hur sådant här kan ske. Vilken tur ändå Naquita att ni kunde fånga in den lilla ensamma kissen.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Oh vilken tur att de fångats in båda två nu. Det finns hopp eftersom det finns bra människor.
Sorry, hänger ändå inte med. Det finns en familj som tog med sig en av kattungarna och lämnade den andra ensam där? #43
#53 stämmer. Vet inte varför de inte tog båda, om hon inte gick att ta eller så.
Jaja de är i goda händer inne i värmen nu de små grynen.
Men anmälas borde det.
Jenna:(
ÅÅh vilka idioter det finns… 
Tur att du räddade den sista stackars katten! Guld till dig!
Här är min anmälan till kommunen. Avsänd alldeles nyss.
Mitt namn är Gunilla Hallgren och jag anmäler er kommunskytt för djurplågeri alternativt olaga jakt p g a följande händelse:
Det har kommit till min kännedom, att ni i november-07 fått en begäran av ******** ******* ***** om att ni skall skuta av ett antal katter, som fanns där. Själva förfaringssättet kan jag trots min avsky till det, inte klaga på, men när jag fick reda på, hur det hela gick till, så konstaterade jag, att detta är helt inkorrekt, både ur djurskyddssynpunkt och enligt jaktlagen.
Man får inte, oavsett djurslag, skjuta bort en mamma från små ungar. I detta fall så sköts ett antal vuxna djur, däribland en katthona, som hade fem ungar. Tre ungar av kullen sköts, de resterande två ungarna, som vid tillfället var mellan 8 och tio veckor lämnades kvar. Tack vare fantastiska insatser, så har nu i dags dato, dessa två ungar tillvaratagits.
Katthonan och de tre ungarna sköts i november. Den sista kvarvarande ungen togs om hand så sent som i går, alltså den 16:e december.
Personalen på värdshuset har reagerat på ett otrevligt sätt emot de representanter från KKS, som har försökt rädda familjerna. De tycker , att KKS får skylla sig själva, då KKS ifrågasatte avskjutningen, då de "typ ringt 10 ggr".
Vad som har hänt här, strider både mot lag och mot god jaktetik. En skugga kastas på jägarkåren, vilken jag tillhör, då vi framställs som blodtörstiga känslolösa varelser, som inte ens kan ta hänsyn till det primära man får lära sig i jägarskolan, nämligen att små ungar, vilket djurslag det än vara må, skall få ha sin mor kvar så länge de behövs, alternativt så skall man se till att det inte finns några små djur kvar.
Jag kräver, att ni omedelbart avfärdar denne skytt från er lönelista och ser till, att polisanmäla honom för brott mot jaktlagen. En sådan person bör inte vara betrodd med vapen och hans licenser bör tas ifrån honom.
Jag har namn på vittnen som hört, när värdshuset kontaktat kommunen för avskjutning. Jag kan även få fram fotografier på katterna.
Emotser ett snabbt handhavande av detta fall, då jag, om ni inte gör något åt det själva, kontaktar polismyndigheten på orten och gör en anmälan där.
Gunilla Hallgren
Hökebohult 1
452 93 Strömstad
0526/31321
Jättebra! Men vittnena hörde inte när dom kontasktade kommunen, utan när de sa till mig att det var de som kontaktade dom i november. Men sak samma! Vi ska inte hålla på i tysthet längre! Människor måste få upp ögonen på hur det ser ut i Sverige!
H¨ller med! Jätte bra!

#57 Jättebra!
Underbart Gunilla!!!
Nån som tar detta jag skrivit och kontaktar reportern? Ni kan gott bara ta själva texten……
Jag är sjuk just nu (feber o förkylning) så om ngn vill kontakta tidningar så e ni guld värda!
Bra skrivet Gunilla! Hoppas att han/de får på nöten nu!
Naaw fick nyss en mysig kelstund me bäbisen, en liten flicka!
Sidospår, Naquita, hur mår lilla Blissa?
#65, vilken underbar känsla det måste ha varit. nästan så att febern släppte ??
Hon mjölktrampar och började spinna efter en stund i min famn, lilla tjejen:((((
Jdoå,hon repar sig..fortfarande lite trött men tar sin medicin bra o stygnen ser fins ut!
Kan inte lilla tjejen få vara med Blissa då som förlorat sina bebisar? Eller är jag överpositiv då..?
Nu har liten åkt till sitt permanenta hem.. så gosig var hon, tryckte sig tätt tätt intill mig, mjölktrampade och spann!
#70 hade inte gått, Blissa är dålig och nykastrerad och liten är 3 månader,.
Kom på det i efterhand.. Blissa är ju opererad.. Tänkte inte så långt..
Åh, så den lilla fick ett hem med en gång?
Ja, hon hade ju redan ett permanent hem när jag kontaktades de behövde bara hjälp med infångande. hon ville ha den andra kattungen med men hon var redan tagen ju.
Här kommer lite bilder på sötnöten innan hon åkte. hon spann, mjölktrampade och gosade med mig!
ursäkta dubbelhakan
Ser ni hur röd jag blev av allt mjölktrampande? sötisen

Oj vilken söt kattflicka!
Om det skulle strula på något sätt med hennes nya hem så tar jag gärna emot henne. Hon är ju helt bedrårande! :)
modell_flickan: Har ingen aning om var du bor, men finns det inget katthem i närheten du kan joura åt? Eller KKS för jag misstänker att du bor sydligt till?

Nemen gud så söt 

#79 Vart bor du själv? Är du jourhem för någon katt? ¤Undrar¤
Jag har faktiskt redan fyra egna katter och en kattpojke som bor tillfälligt hos oss. Jag tar in katter som är hemlösa där jag bor oftast. De finns en hel del hemlösingar här med som behöver hjälp. Jag har oftast inte har tid att köra runt i Sverige. Vi hade en större kattkoloni vid kolonistugorna en liten bit ifrån mej för ett tag sen. Av dessa katter tog jag in 10 st sammanlagt i olika perioder.
Och nej det finns inget katthem i närheten. Tyvärr.

Modellflickan - det låter ju nästan som att du håller på att starta ett! 
modell_flickan: Ja, jag är jourhem. Vad är ditt problem egentligen? Var det NÅGOT i min fråga som var oförskämt!?? Ta och berätta för mig exakt var jag var otrevlig mot dig nu är du snäll för jag är milt sagt less på din attityd mot mig!

#82 Hahahahaha det säger mina vänner med! :)

#83 Nu får du väl ändå ta och lugna ner dej lite va! Jag har inga problem, har du eftersom du hugger så?? Jag ställde bara en enkel fråga då jag var nyfiken. På vilket sätt har jag attityd? Du frågade mej om jag var jourhem och jag frågade dej samma sak och jag har problem?? Löjligt!
Och jag har sagt att du varit otrevlig?? Vad är DITT problem?
Snälla. sluta nu!

Nu har ni nog läst in grejer i varandras meddelanden här…
#85 Okej, my mistake. Precis som sist och gången före det.
Svar på frågan. Jag bor i Sundsvall. Jag är jourhem åt Sundsvalls Djurhem.
Men KKS har väl verksamhet över större delen av södra Sverige va? Jag tänkte eftersom det inte finns djurhem på din ort.. Tänkte bara iom att du ville ta in den här katten..

#88 Jag gör mitt bästa som sagt.
Oki..

#77mmm…vilka undebara goingar…o visst är det nåt alldeles speciellt med detta mjölktrampande..jag har några trampandes här också..och ser ofta ut ungefär som du gör på bröstet..;-)

#57 Kanonbra gjort Gunilla.!!!
Ja, jag har inget svar fått än. Får se i morgon. SKa höra med Nore, om man kan polisanmäla på dessa grunder och vem man ska polisanmäla. Kommunen? Ingen vet ju vem skytten var.
Vilken bra anmälan! är väldigt nyfiken på kommunens svar!!! Är det någon som orkar kontakta tidningarna? Tyvärr är jag för kass för att orka, men hejjar på dem som gör!
Medarbetare på jack russel terrier
Tar och vidarebefordrar mailet till reporten,som vi vari i kontakt med
BRA *ler ondskefullt*
Här finns alla? tidningar:
http://www.internetstart.se/tidningar.asp
För Ronneby är det Blekinge länstidning http://blt.se/
KONTAKT webred@blt.se
Arvid Jurjaks skrev en bra artikel om KKS:
Ska kontakta blt när jag hinner.

inget svar ännu gunnila? Begär handlingarna hos kommunen, då får du reda på vad som jägeren heter.
Suttit o försökt få ihop ngt till blt o maila,men är urkass idag. Någon som känner sig manad att skriva ihop ngt?
Kan du inte bara ta Gunilla anmälan och skicka den? Med en liten förklaring.
Ja, fritt fram att ta den, som jag sagt. Inte kolalt min Outlook ännu, har inte haft tid…..
Inget svar ännu.
Fått svar från kommunen i dag:
Hej!
Avskjutning av katter vid ******* ******** ******* i november 2007 har inte skett på uppdrag av Miljö- och hälsoskyddsenheten i Ronneby kommun.
Vänliga hälsningar
skumt…
det sa ju **********=// då ljög de..undra vem som sköt av dom då?

Kan man göra det på eget bevåg sådär? Det verkar ju inte klokt!
Förlåt. Jag var så snabb att läga mailet på plats, så jag glömde ta bort namnet på platsen. Borta nu
Nu har jag PM:at Nore om denna tråd. Han vet i alla fall, vad som kan göras rent juridiskt. Kanske han svarar mig på PM, eller så svarar han i tråden

har katter skjutats i tättbebyggd område? De borde polisen veta vem som har skjutit pga att de behövs tillstånd.
Tvivlar på att det är tätbebyggt område. Men hur som helst, det är mot all etik och lag att skjuta från en mamma från småungar! OCh det är det, jag vill gå på! Följaktligen har den människan samma inställning till det vilda, så om han är jägare, så skjuter han i så fall bort alla mammor olovligen! Jag gör inte någon skillnad på djur i detta fallet, ska ni veta!
Och privata jägare får väl inte skjuta av katter bara sådär? Nej,d et är inte tätbebyggt område. det är ett värdshus utmed E22an(motorväg)
Naquita, nej, så får det inte gå till. Såvida han inte betraktar katterna som sina egna och låter någon göra det. Men faktum kvarstår, man får INTE och jag betonar INTE skjuta bort mamma från små ungar! Det är helt förbjudet och där behöver vi inte ens tänka på vad som är etik och inte etik.

Skumt..!
NAquita du har fått mail från mig. Kolla din hotmail
Publicerar detta med tillstånd från Nore.
Nore säger:
Jag har läst din anmälan, o för mej tycker jag det är konstigt att inte kommunen vet som de skickat ut o göra avlivningen, så är det hoss oss, att det fins en ansvarig jägare som i sin tur skall medela polisväsenet o tala om att han skall avliva katter i tätbebygt område den dagen någon gång på den tiden, det är jägaren som skall se till så inte några i närheten blir lidande o inte väcka anstöt på närboende. Eftersom inte kommunen vet vem det var, så kanske fastighetsägaren vet vad som hänt o kanske vet vem som är skytten, kan vara så att det är en jägare som inte alls har behörighet att skjuta på den platsen. då kommer lagen om olaga jakt i kraft, eftersom katt inte är jaktbart byte utan kan avlivas om det är vildkatt eller skadad katt, eller om kattägare har gett tillstånd för avlivning. Men för min del tycker jag det osar svavel över detta, men är rädd att om olika myndigheter håller varandra om ryggen så kanske dett blir nerlagd undersökning på det hela. Tråkigt men sant, var ute för ett liknande fall där jägare avliva en tamkatt för ett äldre par. Jag hoppas du har fått ett svar som gör en liten fingervisning, men det är ingen tröst. MVH NORE
Mera fakta
Man får inte över huvutaget avliva en hona med ungar utan att först avlivat ungarna, Skilnaden är vid trafikolyckor, där kan man bli nödgad att avliva i efterhand.
Gunilla.H säger:
Exakt. KAn var markägaren? Men faktum kvarstår, man får inte skjuta bort en kattmamma från så små oavsett, eller hur?
Nore säger:
Men då måste det finnas jakrättsinnehavare.
Gunilla.H säger:
det var INTE tätbebyggt område…..
Ja, detta är en konstig historia, jag blir förvirrad=/
Hoppas det går att bringa lite ordning i den, och ställa de ansvariga till svars!