Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 858 ggr
TinaH
0

BlinkHalsband

Hej

jag undrar vad ni anser om en katt som har blink-halsband på sig ute.

Jag köpte ett sådan till Zigge och han har det på sig max i tre omgångar på kvällarna, han går ut och in, i ca 45 min total tid har han blinkandet.
Jag köpte detta enbart för sakens skull, inteför att han ska se ut som en julgran.

Jag stänger av det varje gång han kommer in.

Anser ni att jag är djurplågare?

Jag resonerar att han kan leka som vanligt med andra katter, vara fri som andra katter, och få göra vad han brukar göra ute.

Jag bor på ett område där det bara är cykelvägar och långt från stora vägar, men så har vi givet en bilväg ner till området, och dit går han inte.

"som i kväll en granne håller på och flyttar. Så hade zigge på blinkblink, och jag var på framsidan och såg att han kom och bilen kom, ok han körde inte fort. men tvärnitade när han såg blink blink. så vevade han ner rutan och sa "Det var det bästa jag har sett för ett vanligt reflexhalsband synns inte lika mycket".

Aner ni att detta är djurplågerti, eller att jag tar mitt fulla ansvar då min katt är ute, och jag kan se vart han är när jag är ute?

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

JosephineF
0

Ryktet går att dessa blinkande halsband kan trigga epilepsianfall. Kan det verkligen stämma?

Alexej
0

Jag är lite tveksamt pga batteriet som sitter så nära kroppen. Tror inte att det är bra.

Är det engångsbatterier eller uppladningsbara? Annars är det lätt miljöbelastande som många typ McDonaldsleksaker.

Annars vore det en kul sak.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

AnneN
0

Jag tycker att de är bra för det blir lättare för bilister att se katten i tid för att hinna bromsa om den skulle springa vid vägen

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
0

Om katten har epilepsi så ska man givet vis inte ha ett blinkande halsband på den eftersom epilepsianfall kan utlösas av monotona rörelser, ljud, blinkande mm

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

TinaH
0

Kan tillägga det att Zigge är 8 måader, den 20/12.
Har inga sjukdommar, och lever livet en katt ska göra. :-)

Mvh TinaH

Faxlin
0

Jag anser inte att det är djurplågeri. Självklart tar jag förgivet att ingen sätter på sin sjuka katt en sådant halsband. Men här pratar vi om en frisk kille, så då är det väl bara bra att han syns.

Så låt honom blinka du, det skulle jag ha gjort. Om han inte trivs så hade nog halsbandet åkt av. Katter är bestämda små liv som inte tar vad som helst som deras ägare hittar på.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ankah
0

Kan det verkligen göra det? Det är ju en helt annan typ av blinkning än från ett stroboskop, till exempel…

Jag tycker att det låter som en utmärkt grej, särskilt om man, som du, har lite koll på när det är dags för utgång…kanske skulle du till  och med kunna ta av hela halsbandet när han är hemma, om du är orolig över batterierna.

martdat
0

Om Sigge skulle varar missnöjd visar han nog det på ett elr annat sätt, så länge han har det på bara ute borde det inte varar någon fara, häftigt halsband, det borde väll vara klockbatteri ? och klockor har ju människor haft i alla tider så det borde varar ok!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

kattassen
0

Tycker nog att det kan vara vettigt så här års utomhus. " I mörkret är alla katter grå" som uttrycket lyder. Man har inte en chans att upptäcka mörka katter när man kör bil och ett sådant blinkhalsband kan nog rädda liv inbillar jag mig.

Fast inomhus känns väl lite "julgransaktigt" kanske. Behövs väl inte där på samma sätt, möjligen som prydnad och kul grej på julafton i så fall.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

storAnnette
0

Om epilepsi är det så att det finns en typ av anfall som kan sättas igång av blinkande ljus men de är ovanliga.På djur gör man väl aldrig så noggranna utredningar om de har epilepsi vad jag förstått.Iaf så är det ingen som får epilepsi av blinkande ljus.

Elcyion
0

Hundar har ju gått med blinkhalsband i flera år, och där är det ju både batteri och blink-ljus. Har inte hört något om att de skulle få epelepsi. Jag tycker du ska köra på :)

Medarbetare på jack russel terrier

JosephineF
0

Jag undrade bara eftersom jag hört rykten om det. Annars tycker jag att ju mer en katt syns ute, ju bättre är det!

Ankah
0

Ja, de där självlysande katterna kanske skyller en funktion ändå…he he….

Förlåt, löjlar mig bara…

tantsotis
0

Toppenbra grej om man har utekatt, tänker jag. Mina kissar har vanliga reflexhalsband, men de syns inte alls lika bra. Har funderat på att skaffa ett själv.

Är du orolig för att katten ska ta skada av elektroniken kan du ju ha det på bara den korta stund kissen är ute.

Att ha på katten en liten reflexväst av den typ som finns för hundar vore det bästa, men knappast att man får katten att acceptera det. Eller vad tror ni andra?

TinaH
0

Tack Alla!

Tack alla för era Svar!

Då kanske man kan slippa och bli kallad för djurplågare, av folk i min närhet här ibyn jag bor.
Jag tycker att jag tar mitt ansvar att ha koll på min katt att jag ser den vart den en går ute.
Det blir som ett "osynligt koppel".

I morgon så ska jag in med Zigge och vaccinera honom, Tattuera och kastrera.
Den vaccinationen som jag ska gör i morgon, är den man ska göra efter 1 månad, men blev tyvärr inte upplyst av min veterinär av det, så är det den vaccinationen jag ska göra i morgon.
Jag satt och funderade på chipps eller Tatuering, men så resonerade jag så här "han är ute katt och om någon hittar honom, så ser dem lättare i ett öra att han har ett hem".

Men jag kanske ar den djurplågaren, som inte tar ansvar för mina djur, när trotts dagligen får höra, hur välskötta och väluppfostreade mina djur är…..

Ett varmt tack Till alla!
ÅsaF litar jag på, hon är kunnig och har erfarenhet.

MVH
TinaH

Mvh TinaH

Alexej
0

Men alla nya saker blir ofta kritiserad i början.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

Blinka på du! JAg säger så här, har man en katt med epilepsi, så släpper man ju inte ut den om man är ansvarsfull kattägare. Jämför med et jag har, dvs pejlhalsband. Där är det också ett batteri. Där kan jag itne ens använda uppladdningsbara, för de har inte samma amperestyrka som vanliga. Men å andra sidan, när jag använde halsbandet för fullt, så bytte jag batteri en gång i veckan. Det var ett sånt där litet AAA-batteri. Men jag bytte bara för min egen säkerhet. Ett fullgott sådant batteri har en drifttid på 14 dygn non-stop annars. Men jag tog inga risker. HAr en bekant som hade ett sånt blinhalsband på sin hund och hade det inte varit för det halsbandet, så hade den hunden inte levt idag. Han sprang iväg, rätt ut på E6an och blev påkörd mitt i svarta natten. Bilföraren stannade inte ens. MEn tack vare halsbandet, så hittade hon sin vovve och fick iväg honom till vet i tid. Annars så hade han blivit liggandes för länge. Hunden är dessutom svaret, så det var därför hon inte såg den. Så blinka på du!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

TinaH
0

Tack för svaret! =)

Vad kostar ett pejlhalsband?
Och vart finns dem och köpa?

Mvh TinaH

Faxlin
0

#15: Tack för det, men här inne finns det de som har vida överlägsna kunskaper än mig. Det är mer inne på hund som jag kan säga något egentligen. ;-)
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

www.petcom.se  kostar ca 3000 kr. SUPERBRA! Det är en stor tillverkare av pejl, nämligen företaget reperto. dE ÄR EN AV DE STORA NÄR DET GÄLLER PEJLUTRUSTNING.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Niinnii
0

Jag tycker du gör helt rätt , Deh är inte djurplågeri tvärtom tycker jah de e nog de bästa man ge sin katt , de ju lättare för billister att se om din katt springer över vägen på så sätt är det mkt mer chans att deh inte händer så mångah olyckor me han , DU GÖR HELT RÄTT Glad