Julgran + katt
Häromdagen fick jag det roliga beskedet att jag vunnit en julgransmatta från Royal Canin. Enda som saknas då är granen…hehe :-) Jag har aldrig haft gran själv så jag vill ha lite tips och erfarenheter. Hos mina föräldrar är det alltid äkta gran och trots att katterna gillar att leka lite med kulorna längst ned (alltid plast eller annat oömt material) så klättrar de aldrig i den och de har aldrig rivit ner den. Jag vill inte ha äkta gran eftersom det känns lite trångt hos mig, men har kollat lite på fejkgranar i olika storlekar. Är det någon sort som är rent sagt farlig för djur, eller är de flesta sorter säkra? Jag tänker t.ex. på ifall de får för sig att gnaga och bita på den etc. Väldigt tacksam om ni delar med er av era upplevelser!

När mina katter var mindre så hade vi gran, Men dom klättrade i den fast den var av plast. Snufflan låg på grenarna och Skorpan tog alla kulor och lekte med. När vi skulle gå ut så fick vi låsa in granen i sovrummet. Skall du ha gran så sätt ingenting längst ner. Ha inte glaskulor för dom kan gå sönder.Så numera har vi ingen gran, men jag köpte en julgrupp för att ha på bordet. Det blev en julgrupp med katt i. Skorpan låg på blommorna. Det var tjusigt.
Min erfarenhet är att det är väldigt olika hur katter reagerar på julgranar. Vi har själva inte haft någon stor gran på många år pga av platsbrist. Sist jag hade det var med det gamla kattgänget som nu vandrade vidare till se sälla tassemarkerna. De brydde sig aldrig så mycket om granen. Fast sköra glaskulor var det klokast att låta bli. Yngre katter kan dock få för sig att klättra i granarna. Men alla gör det inte. Vill man ha gran kan det vara klokast att inte använda skört julgranspynt, samt att göra fast granen i väggen, elementet så att det inte vippar om det skulle gå vilt till.
I år finns det plats eftersom vi flyttat men jag tror inte det blir någon gran ändå.
//Lena
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Min Simson var fena på glitter. Han satte sig under granen…letade upp glitteränden och käkade som Lady och Lufsen…"meter för meter". Inte så lyckat.
Det var tur det funkade som kattgräs gör. Dvs han spydde upp glittertrådarna. Inget mer glitter i granen där inte.

Så här fin var granen medans Simson levde med Atos och mig. Efter att huliganerna flyttat in har där inte varit någon gran än. Kanske man skall våga sig på att prova?? Nej, tror inte det…kom just på att de älskar att tugga på kabel. Belysningens kabel är smal och härlig att tugga på!
Granen i sig är en plastgran. Mest för att jag inte orkar städa.
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Här har vi en som är en fena på att klättra i granen. Jag har plastgran och min katt tuggar lite lätt på grenarna, Jag har inte fastgjort min gran och den har åkt ner två gånger på 1.5 v. Jag tog upp den lite tidigare iår;)
Plastkulor och inget glitter gäller här. Att jag inte ville ha glitter är att jag känner min katt och jag vet hur hårt klittret kan fastna om det skulle bli en knut någonstans. Jag vill inte att hon ska fastna så det skär in i halsen, tassen eller nåt. Det jag har valt iår är ett band som det ser ut som om det sitter pärlor på eller kulor i rött. Köpta på blomsterlandet. Det har hon inte ens rört tack o lov. Granen är köpt på rusta och är de vanliga fejkade granarna man ser idag (inte den rosa eller röda de har utan den gröna:))
//Pia

Fast julgransmattan kan du använda som klösmatta för kissarna så behöver du inte ens tänka på julgran. Det finns så mycket annat än granar. Ikea och Duka har blandannat kvistar man kan använda och hänga ljusslingor på. Men skippa glittret, det är inte nyttigt för busiga katter. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

#3 - Orkar du inte städa, hah. lite lat? :P

Vi har inte haft några problem med granar då vi endast haft vuxna katter hushållet. Men..då vi haft kattungar med i gruppen har det hänt att man fått den glada överraskningen av att hela härligheten har legat på golvet o simmat i vatten!
Då har vi tagit ett snöre o bundit fast granen med, julgranspydnader har fått dansa snoa huset runt..men..trädet har fått stå kvar:-)

Ja, vi har en liknande anordning. Granen står i ett hörn, så det var bara att göra en lite "trådhage" till den, så står den kvar. Det krävs en hel del snöre, eftersom katten som klättrar är en 7-kilosklump (DÅ får han energi nog att röra sig, annars går han mest mellan maten och soffan) som har bestämt sig för att GRANEN SKA NER!
Har inte haft gran på många år. Vi har en galning till katt som heter Moritz och en lugn stillsam vän till honom som heter Lorentz.
Förra året var första julen i vårt hus och då satte vi upp en gran på gräsmattan ute. Döm om min förvåning när lille lugne Lorentz satt och svajade i toppen.
I år har dock ingen av katterna brytt sig om utegranen.
/Maria
Ingen gran. Mitt råd. Håller med föregående talare, använd den som klösmatta till katterna, eller varför inte ge bort den till någon som har gran?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jag har alltid haft riktig gran och brukar knyta fast den nu när det finns katt(er) i huset.Hittills har ingen klättrat men i år är det ju nya katter så det blir spännande igen…inga glaskulor förstås.

hahaha vi brukade alltid knyta fast den vi för typ 3 år sedan då vi hade katt över jul… :-)
Vi hade fejkgran när Jesper var liten. den tålde inte hans tyngd så grenarna pekade neråt. Jättefin blev den hehe
Numera har vi små granar i fönstren. väl förankrade i fönsterkarmen.
Jenna

jag har plastgran och den får NÅGORLUNDA stå där den ska….o det jag är rädd om sitter högt upp och det är betydligt glesare nertill med glitter o kulor….
något mina katter har pippi på så är det att sitta o gnaga lite smått på barren….låter inte riktigt helnyttigt men dom lyssnar inte på mej när jag berättar….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
#14 ja de tittar lite pillemariskt på en när man skäller o så tuggar de vidare. Suck Måste vara skönt för tänderna.
//Pia