Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 3642 ggr
kattassen
1

Katter i Partille

Ja då var man ute och körde ikväll igen då… Börjar bli en vana att se katter överallt. Körde genom centrum ikväll och borta vid en storköksindustri fick jag se det jag misstänkte härom kvällen också.

Jag stannade bilen och smög in till fastigheten, där mötte jag blick med en svart-vit kattunge ca 4-5 månader som satt på en soptunna i varuintaget. Stackarn var skygg och stack iväg i busken. Jag blev bestört, jag misstänkte då att det fanns fler där.

Mycket riktigt när jag var tillbaka till bilen kom en större brun-svart tigrerad katt springande till mig och jamade högt- "Tag mig härifrån". Jag satte mig ner och katten hoppade upp i knät på mig. Det  var alltså denna katt jag sett häromkvällen när jag körde förbi, jag såg inte i syne då. Suck…

Katten hoppade därefter rätt in i bilen och vägrade att lämna fordonet. Vad gör man? Satte av hemåt utan plan och tanke alls. Jag kan inte ta in en katt, jag har ingenstans att göra av den och vi har satt stopp. Det är därför jag ägnar mig åt transporter och dyl.)
Jag måste hitta ett annat sätt att hjälpa. Nåväl, katten fick åka med en sväng och hämta lite käk. Jag satte ut en stor bytta med torrisar och fick sedan släppa ut kattstackarn igen. Min tanke gick också till den lille svart-vite som skulle blivit lämnad ensam kvar, det kändes inte bra. Vi har inte minusgrader här och det fanns mycket buskage att krypa in i. Vad jag misstänker är att personalen på industrin nog matar eller åtminstone verkade det finnas lite matrester att äta. Den stora katten var definitivt inte undernärd, men hungrig. Den var fin i öron och såg ut som en kastrerad hanne. (Såg likadan ut i gumpen som våra gossar).

Detta gör ont. Jag vet inte i nuläget riktigt vad göra. Tala med personlen där kanske och höra hur länge katterna har sprungit där. Annonsera ut den stora katten iallafall för den verkade ju heltam, hur gosig som helst. Han satt tom i mitt knä när jag körde(!)

Någon i Göteborg som vill supporta mig  och se vad vi kan göra för dessa troligen hemlösingar.

Den lille skygge är nog inte lätt att fånga utan redskap. Den stora går med bara man ropar.

Suck, jag är så trött och jag har sådan värk i min Fibrokropp just nu, julen står för dörren och hela huset är uppochner, jag behövde inte detta just nu. Men jag kan inte blunda när verkligheten visar sig. HJÄLP.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Hawknestgrove
0

HAr du kontaktat Djurens samarittjänst och Göteborgs katthjälp?

Puttar upp för er i GBG!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Alexej
0

Vet inte heller nån lösning. Tar kontakt med Miranda, kanske ni kan annonsera om några ställer upp som akuthem.

Skriv om det också på SKS, där finns många Göteborgare som kanske vill hjälpa.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

kattassen
0

Tack för stödet. Jag skall börja med att forska lite på industrin och se hur läget är. Det kanske rent av är ännu fler katter där. Sedan får jag sätta ut upphittad-annons i tidning och affärer gällande den stora bruna katten. Den har definitivt haft ett hem för den är helsocial och verkar som sagt kastrerad. Jag får köra dit lite mat då och då tillsvidare. Vi har ju ännu inte vargavinter här i Göteborg och de har skydd för huvudet iallafall.

Alla katthem är ju översållade så här års och det känns hårt att belasta ännu mer.

(Har skrivit på SKS)

tussilago
0

ja, göteborgs katthjälp har anmälningsstopp vill jag minnas…

önskar jag hade kunnat ta in ungen (våra katter gillar inte tama), men vår lägenhet är helt klart kattfull nu… :( men ta och kolla lite med dem på industrin och ta reda på mer och uppdatera - vi får väl se vad vi kan göra åt det hela :)

sotnos hälsar lite extra :)

Wiizy
0

Hmm… nu fick jag en idé!

Hawknestgrove
0

Ja, gör vad ni kan, snälla!

Wiizy
0

Hmm, vore rätt smart (Nån som anar va jag menar?)

kattassen
0

#7 Du kanske behöver en kompis till "Tamim"? *blink *blink

Lena
0

Vilken besvärlig situation! Hos oss är det ju tyvärr knökfullt nu. (Det stora huset fylldes snabbt). Bra om du börjar forska lite på industrin. Försöker få lite mer bakgrundsfakta så att säga. Hör om det inte finns någon av de som jobbar där som kan ställa upp. Om inte annat så den stora katten blir kastrerad.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
0

I alla fall har katthjälpen fångburar som kanske går att låna.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

modellflickan
0

Usch vad ledsen jag blir. Det gör ont ända in i hjärtat. Finns det inga katthem i göteborsområdet som kan ta emot?

modellflickan
0

Fånga in den stora och den andra skygga katten så ska vi alla hjälpa till och hitta stödhem. Det lovar jag dej. Men dessa två katter måste in i värmen. Det är det viktigaste just nu. Den stora katten ska ju inte vara större problem att hitta hem åt då han verkar tam och kelig. Önskar jag bodde i närheten..

Fällor måste finnas att låna ut?

Katterna måste in i värmen. Det är så fruktansvärt kallt ute..

Ankah
0

Jag skulle så gärna ta hand om dem, men jag är rädd att Ulla skulle gå i taket…    Fundersam

kattassen
0

Jag måste gå dit och höra hur många det rör sig om, så det inte är fler unga skygga katter.

Den stora vuxna katten blir inga problem att fånga in, den kommer ju av sig själv. Men jag ville inte lämna den lilla ensam så den stora fick vara kvar igår. (Jag hade ju ingenstans att göra av den stora heller så.. även om det var hjärtslitande att köra dit den igen).

Om vi omplacerar den stora måste det göras en ordentlig efterlysning av ägare då den nog är en rymling. 

Ja jag vet inte ut eller in, men som i så många andra fall måste vi ha en plan klar innan de fångas in.

martdat
0

Ja stackars kissar och den ville så gjärna hem den som hoppa in i bilen, ,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

kattassen
0

Nu har jag varit där och förhört mig lite om situationen. Företaget är ett ställe som hanterar mat, de har en lunchservering i huset också. Jag tror att de gör storköksmat och levererar ut i kommunen. Det kan ju förklara varför kissarna valde det stället;-)

Det var i huvudsak den brun/svart randiga vuxna katten som fångat deras uppmärksamhet. Den har varit utanför i ca en vecka och vill IN! Den visar sig dagtid också och är oerhört kelen mot alla och pratar högt. Det som är bra är att några på företaget har igår varit ute och fotograferat den och skulle lägga ut annons på nätet någonstans. De trodde också att den var vilse på något sätt.

Endast en dam i köket hade observerat den svart-vite och konstaterade att den var skygg. Troligen hör de inte ihop i alla fall. Det verkar således röra sig om dessa två katter, troligen oberoende av varandra. Jag kikade lite där jag ställde maten i går. Jag ställde en glassbytta fylld till ca 1/4 med torrfoder och det var ungefär hälften kvar nu i morse. Det vittnar ju om att det inte kan vara en hel koloni i alla fall.

Vi bytte telefonnummer så vi ser  nu om vi åtminstone kunde få den brun/svarta katten att komma tillrätta. Den katten lever farligt då den sannolikt gärna följer med vem som helst. Den skulle jag gärna vilja haft in redan nu i kväll till ett jourhem, medan vi annonserar efter ägaren. Finns det någon??????

(Gud förbjude - den kan ju vara utkastad också vem vet…Gråter )

modellflickan
0

Jag lovar dej att hjälpa till så gott jag kan med stödhem åt bägge katter. Men de måste fångas in först. De stora ska det inte vara några problem att hitta hem åt såvida han är hemlös. De andra unga katten ska vi också lösa. Men de måste fångas in först. Jag har tänkt mycket på dessa katter inatt.

Kan vi inte se till att julen blir härlig för dessa två?

kattassen
0

#17 Jo jag kan inte fira jul om jag vet att de går där borta. Misstänker att företaget är stängt nu under helgen också och då kan man jobba lite mer ostört..

Var bor du modell_flickan?
Sorry, men jag har ingen möjlighet att låta dem mellanlanda här hemma så de måste direkt från miljön hem till jourhemmet. Det låter fånigt men vi har ingen stans att stänga in dem ute och i huset tas inte in främmande katter. Vi vill äventyra son och mans svåra astmaallergi. Vi har en lugn miljö med våra tre egna katter som fungerar, men kommer de i kontakt med någon annan katt slår astman till direkt. Därför har vi katt-stopp inne.

Ute kan den ju vara i en bur några timmar (kanske en halv dag) men mer går inte.

Usch det låter som försvarstal varje gång jag måste förklara detta men så är i alla fall läget. Det är därför jag transporterar och skänker mat och pengar i första hand.

Jag åker iväg nu några timmar och kommer inte till datorn förrän senare i eftermiddag. Om någon har någon idé går det bra att nå mig på min mobil 0733-448713.

Lena
0

#18 Känn det inte så Kattassen! Du gör ju allt vad du kan för att hjälpa utsatta katter efter den situation som råder. Man måste alltid tänka på sin egen hemsituation först, det går inte att äventyra hälsan hos familjen eller ta på sig mer än vad man orkar med. Bättre då att bestämma sig för vart gränserna går och göra insatser som fungerar för sig själv och de närstående.

Det gamla vanliga ni vet - "ingen kan göra allt men alla kan göra något". Lite tjatigt kanske - dock lika sant som det är sagt.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Misan
0

Vad jag tänkte på direkt när du sa att han hoppade in i dín bil frivilligt är att han kanske har kommit en bit därifrån. Kolla gärna med företaget vad de har för rutter när de kör ut mat om han kan ha hoppat in i bilen vid något lastningsställe.

Kolla även om vartifrån de får sina varor och lappa runt överallt där, för gillar man bilar så mycket så är risken stor att han kan ha kommit en bit därifrån.

Håller tummarna för att du/ni hittar hans riktiga matte/husse.

Tyvärr kan jag inte hjälpa till och ta in någon eftersom jag själv letar med ljus och lyckta efter någonstans att placera min hemlösing.

Lycka till

Lisa

tussilago
0

du vet ju hur många jag har, så att ta in nya på jour är inte att tänka på ;) men jag skulle kunna upplåta badrummet som mellanlandning innan de ska vidare till jourhem. men jag får inte får inte FÅR INTE behålla dem på jour hos mig… men någon/några dagar i badrummet ska jag nog kunna övertyga maken om… men då skulle vi behöva ha ett riktigt jourhem på g…

modellflickan
0

Den stora keliga katten kan ev få komma till mej om transport kan ordnas. Men dock måste jag veta helt säkert att han inte tillhör någon. Han kan ju ha sprungit bort eller dylikt. Jag har ju egna katter och för närvarande en liten kattpojke som bor tillfälligt hos oss. Så det är ganska trångt redan. Men om han verkligen är hemlös och ingen annan kan ställa upp som stödhem så kan ha ev komma hit.

Är han kastrerad?

Den lille är det svårt med, ska kolla runt. Lovar inget. Finns det ingen annan som kan öppna sitt hem för den lille?

Det knns oerhört viktigt att vi får in båda katter. Då kan vi alla sova bättre om natten.

Håll oss gärna uppdaterade.

tussilago
0

var bor du, modell_flickan? kan han kanske bo hos dig medan de letar efter hans riktiga hem? enligt kattassen så verkade han vara kastrerad.

Hawknestgrove
0

putt

kattassen
0

#19 Tack Lena för dina förstående ord. Ja man får hjälpa till efter sin förmåga och vad som går.

#20 Ja, katten kan ha kommit en bit därifrån det är min tanke också. Skall försöka få till en bild så jag kan jämföra lite på nätet.

#21 Tussilago- du gör så mycket gott för katterna! Ditt hem är maxat och jag tycker inte du skall fresta på din lilla grupp mer än nödvändigt. Det är just det som är problemet att vi måste ha klart all logistik innan vi plockar in dem.

#22 Modell_flickan - jag kan alltid transportera, det borde gå, men vart bor du isåfall?

Det verkade som om den stora katten var kastrerad - inga kulor dinglade där bak. Såg faktiskt ut som min Rasmus i rumpan.

Den lille måste tas med fälla och sådan har jag inte tillgång till. Där krävs insatser. Nu i helgen borde där vara lugnt och man kanske kan få dem att visa sig. Någon som hjälpa mig?

Hawknestgrove
0

Ja, nu har modellflickan blivit tillfrågad så många gånger var du bor, du kan väl PM:A om du kan hjälpa til? Nu är det ju sueperpanik!

Wiizy
0

Jag KANSKE kan ta en iallafall… ska prata med familjen…

modellflickan
0

#27 Kan du då ta den unga katten? Vore ju jättebra.

I så fall kanske jag kan ta den stora tillfälligt.

Vart jag bor skriver jag endast via PM!

kattassen
0

#27 Ja det vore ju super, men förankra det väl hemma och isåfall borde det kanske vara den lille som vi vet är hemlös.

Den store måste hållas på efterlysning ett tag.

Wiizy
0

Nej et gick inte att jag tog någon…

kattassen
0

#28 Ja, du får gärna pm.a din adress så jag vet om det går att ordna transport.

modellflickan
0

Alltså jag kan ta in den stora om tillfälligt, bara tillfälligt. Då jag har fullt upp med mitt företag och mina egna katter. Så medans jag har honom måste nytt hem försöka hittas. Det är mitt krav.

Jag hoppas vi kan lösa det hela!

PM har skickats!

modellflickan
0

Nu måste ju även den lilla tas in. Ingen annan som kan? Snälla?

Låt oss hjälpa dessa två katter till värmen. Jag kan ju ta den stora, men den lilla måste ju in med!

INGEN?

Hawknestgrove
0

Bra att det verkar röra på sig!

kattassen
0

Det är rätt långt mellan mig och modell-flickan och jag hinner inte fara iväg så långt just nu. Företagsfolket har dessutom påbörjat en annonskampanj och det är nog smartare att försöka hålla katten i närområdet tillsvidare. Jag skall åka och kolla ikväll igen och fylla på maten.

Hade ju varit bäst om den kunde fått husrum här i närheten. Jag har som sagt svårt att hinna med några längre resor närmsta tiden.

modellflickan
0

Nu har jag pratat lite kort med sambon som säger ja till den stora, och han är inte den lättaste att övertala. Men både han och jag vill att den stora får undersökas först så han inte är sjuk och dylikt. Vi måste tänka på våra egna katter. Vi har ingenstans att stänga in honom då det tredje rummet är okuperat av en liten hemlös kattpojke. Våra egna katter kommer i första hand.

Ta med honom till vet kan jag inte då jag redan har fullt upp med företag, mamma som är sjuk och mina katter. Detta måste göras innan han kommer till oss. Jag vill ju inte att han smittar ner våra katter med nåt. Ett vet-besök är ett måste i hans fall.

Men om han är helt frisk så är han välkommen hit! :)

modellflickan
0

Kattassen: Vårat hem är öppet för katten. Men då måste transport ordnas.

Alexej
0

Har ni kontaktad Miranda angående en fälla?

Hawknestgrove
0

Då är det alexejs sida djurtransport, som gäller! Kolla båda där!

kattassen
0

Det är ett dilemma; jag vet att de på företaget håller på med efterlysning. De har kontaktat bl.a djurskyddsföreningen och polisen. Grejen är den som håller i det har gått för dagen och växeln hade ingen mobil eller så till honom.

Katten är kvar där nu i eftermiddag men det känns kymigt att hämta in katten och dra långt iväg med honom. Jag måste avvakta lite.

Tack Modell_flickan! Jättebra om ni kan ta hand om katten. Jag får fundera vidare på hur allt kan gå att lösa. "Det är mycket nu…" som Stefan Sauk sa en gång…

kattassen
0

#38 Jag har pm.at henne.

kattassen
0

Jag har nu varit och kollat läget. Inga katter syntes till trots lock och pock. Den stora kom ju som ett skott igår när jag ropade.

Eftersom företaget nu har stängt för helgen och jag inte vet och har möjlighet till privata kontakter där får jag helt enkelt vänta tills måndag. Jag kommer naturligtvis att åka dit och se till att det finn mat i lådan. (Maten var nu orörd sen i morse)

Vad jag heller inte vet är ju om någon där har tagit med katten hem i eftermiddag. Vi får ha fördragsamhet och avvakta personalens annonserande.

modellflickan
0

Ok Kattassen, jag finns här om jag behövs. Säg bara till.

Tänker på dessa två katter,,

kattassen
0

#43 Tack! Jag kan inte heller släppa tanken men måste ett tag just nu.

kattassen
0

Kunde inte släppa tanken länge skall jag säga.

Idag gjorde jag det som jag lovat mig inte skulle ske. Jag var borta och matade katten (ja, den mindre svart-vita syns inte till kanske den rör sig på ett stort område eller möjligen går hem emellanåt.)

Det är den brun/svarta vi talar om. Han kröp upp i mitt knä och skrek förtvivlat. Kom direkt fram när jag lade upp mat i lådan som nu var tom. Det tyder ju på att han håller till där vid industrifastigheten och inte går hem i alla fall. 

Då kom den stora maktlösheten över mig och tårarna rann. Kort samtal till husse och meddelade att vi kommer att få en gäst över helgen. Ja, husse ville inte följa med dit och mata idag för han hade inte klarat av att lämna den där heller.
Så sagt och gjort, katten under armen och in i bilen. Satt i mitt knä under resan hem.

Vad hånken skall jag nu göra av katten satt jag och funderade över på hemvägen. Nåväl, uterummet är inte uppvärmt och går inte heller att få rumstempererat så här års. Det är den enda platsen han kan få sitta i tilllsvidare.
Jag inredde med fårskinnsfäll, mat- och bajslåda samt på med elementet. Rummet är stort ca 25 m2 och är inte mysigt men bättre än ute känns det som. Han får inte komma in i huset då vi har tre tigrar som står och morrar vid dörröppningen. Dessutom har vi ju allergin som står och lurar, jag vill inte äventyra vår hälsa. Katten själv är också väldigt stressad av´situationen, det luktar ju katt i hela huset. Lustigt nog så älskar han när man gosar och utstöter morr-liknande läte då, skumt tycker jag. Är han arg eller inte? Vill ha gos men morrar ändå…hm.

Personalen på företaget skulle ju annonsera men hittills har jag inte sett något vare sig på Blocket eller i tidningen så nu har jag satt igång en egen annonskampanj. Möjligen har de inte hunnit få in annons i GP. När jag bokade annons idag skulle inte komma in förrän måndag. Nu kör jag ut lite lappar i helgen också. Polisen är visst anmäld hörde jag.

På måndag skall jag kontakta personalen på företaget och tala om att katten är här (om det nu vill fungera…). Det gör ju inget att vi annonserar på två håll.

Ja, om det inte blir någon respons på annonseringen efter helgen måste jag be om hjälp ex. av Modell-flickan eller någon anna att ta hand om katten mer permanent. Uterummet är inte bra, dels är det för kallt och dels är den enda genomgången för våra katter att få komma ut. Får de inte det blir det snart katastrof bland våra egna.

Ja, så är det just nu och läget är lite desperat kan jag säga. Men jag handlade efter hjärtat och inte efter huvudet.

Här är bild på godingen! Mysgubbe ( ja gubbe tror jag)

http://www.hittekatter.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=38c68699-032c-4b94-b31e-479bc7e4ee09&Filename=IMG_3832.jpg

Vad tror ni , kille eller tjej? 

http://www.hittekatter.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=86ac09c5-fca6-4418-87d7-c12e346947fe&Filename=DSC00288.JPG

kattlover
0

Hurra för dig kattassen!  Vad skönt för den lilla (?) katten att få lite värme i alla fall.  Hoppas att det löser sig med lite mer permanent jourhem/stödhem snart.  Jättefin katt!!!

Tycker att han är lite lik han som försvann i Vallda… http://www.goteborgskatthjalp.com/bortsprungna3.html   

Be gärna Miranda att hon lägger upp bild på deras hemsida.

Sidentass
0

Vilken strålande insats du gjort..trots att du har fullt upp..och egna katter..kan riktigt känna hur glad missen är över att ha fått komma in…bättre med det rum du har än att han är kvar ute i kylan..tror inte det är dej han velat morra till..utan snarare för att han känner att det doftar katt överallt..vilket kanske kan upplevas som lite hotfullt….hoppas verkligen att det går att hitta ett stödhem snart åt den fina missen..

tussilago
0

kattassen, fattar att du inte kunde hålla dig… det hade jag inte heller kunnat… hoppas nu att det dyker upp en riktig ägare eller åtminstone ett jourhem :)

kattassen
0

Jag har lagt ut annons på Blocket och börjat sätta upp lappar. Det hade nog varit den bästa julklappen om en ägare dyker upp inom kort. Men han får vara i uterummet nu tillsvidare. Just nu ligger han på en av fåtöljerna på ett fårskinn och sover. Han tvättar sig och är oerhört gosig när man kommer ut och klappar. Morrandet har avtagit och spinnandet har kommit igång.

Han ligger ju och spanar in genom fönstrena där våra andra katter sitter och glor ögonen ur sig snart.Flört  Ja vi får fortsätta och arbeta ut en jourhem/permanent lösning till kissen då man aldrig kan förutsätta att det dyker upp en ägare.

Helst i närheten då det är lättare om någon ägare skulle dyka upp.

Alexej
0

Tack kattassen!!!

Lena
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det var ädelt gjort av dig Kattassen att du trots att du egentligen inte kunde tog dig ann kissen. Uterummet duger fint åt honom. Där har han vindskydd, trygg miljö och matfrågan löst.

Men du är det inte en honkatt? Tycker bestämt att det ser ut så på bilden. En fin kisse är det i alla fall.

Många applåder, en guldmedalj och ett stort fång jultulpaner för din fina och godhjärtade insats.

Nu behöver Kattassen någon som avlöser henne med kissen! Vem kan hjälpa till?

//Lena

kattassen
0

#51 Tack för blommor och hälsningar!. Jag tycker h*n ser mer ut som min Rasmus i rumpan än Sara. Det är antingen en hona eller kastrat.

#46 Jag har faktiskt också sett den annonsen och katterna är väldigt lika varandra. Jag har mailat Vallda en bild så får vi väl se. Håll alla tummar att det kan bli en fullträff, det om något hade väl varit en julklapp för alla!

anebit
0

Tack kattatassen!  Du är guld värd………

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

kattlover
0

# 52   Ja, det hade varit en toppenjulklapp!  Hur har det gått för kissen inatt? Han har förstås sovit bättre än på länge. Gott att han fick komma in.

Hawknestgrove
0

Grattis till dig! Hm, går det inte att kolla, om det är en tom påse, eller om det är en slida? Om du tar försiktigt och drar lite isär, så ser du om det blir en öppning eller inte! Tycker för min del, att det ser ut som en kastrerad kille! Tror säkert, att uterimmet är helt Ok. ett tips, som är gratis, gå till butiker som säljer fisk och tigg två st. Såna där frigolitlådor. Sätt dem med öppningaran mot varandra, bind ihop och skär ett ingångshål. Då får han ett varmt och dragfritt krypin! Du kan t om ta bort värmefläkten då! För den kostar flis att ha igång…..

kattassen
0

#55 Tack för tipset! Vi har uterummet lite som ett extra rum nu så här till jul, har julpyntat upp och sätter litet oljefyllt element där ute nu under stundande helger. Kissen hade det varmt i natt och nu under dagen kör vi lite gasolkamin också så jag tror att det är helt ok för honom.

Några fisklådor tror jag inte jag tar in i huset, det blir nog lite "mustig" atmosvär här i lilla radhuset dåFlört Men frigolit har vi i garaget så vi skulle nog kunna fixa en låda om så erfordras. Jag tror iofs att ca 10-15 grader är tillräckligt för katten. Han väljer inte ens elementplatsen så han är nog lite härdad.

Jag gjorde ett tält av ett täcke över soffan där det finns både trädgårdsdyna och fårskinn och framför stod ett oljefyllt element. Där snarkade han gott i morse när vi tittade ut.

Han har varit i lådan och gjort både det ena och det andra så det verkar funka. Helt ok i magen också.

I morgon blir det en tur till veterinären för att kolla ev. chip och öron (verkar ren i öronen faktiskt). Könet får väl också dubbelkollas men jag tror mer och mer på kastrat-hane.

Hawknestgrove
0

De där fisklådorna luktar ingenting! Har en sån som jag satte hos styvsonen för hans katter som går ute hela dagarna. Sen har jag en i min bil, som jag använder när jag handlar, för att hålla mjölk och sånt kallt. Är man lite misstänksam, så kan man tvätta dem i duschen. Ingen lukt alls! Men har du frigolit, så gör en själv. Då kan du helt och håller skippa värmen i uterummet, i alla fall för kissen skull!

modellflickan
0

Glöm inte bort mej :)

Hawknestgrove
0

Nä, vi vet att ditt hem står öppet! Ni håller väl kontakt via PM och telefon?

kattassen
0

#58 Jag har absolut inte glömt dig! Känner bara att vi måste få en ev. ägare att få chansen att höra av sig på alla annonserna. Det blir inte annonserat i Göteborgs-Posten förrän i morgon, måndag och jag har inte hunnit lappa runt om här ännu. Skall göra en runda i morgon när familjen har gått till skola och jobb;-) Med andra ord, vi avvaktar några dagar och håller tummarna för lite respons på våra annonser.

Vi har öppnat dörren mellan uterummet och huset nu och det får väl visa sig hur katterna tar emot varandra. Det har varit mycket morr och väs från gästen i alla fall, det verkar inte som han är van vid andra katter. Men än så länge trivs han bäst i uterummet och de andra katterna är mest inne. Så det är rätt lugnt ännu.

modellflickan
0

#60 Absolut. Det blir bra. :)

Vill tacka dej för att du hjälper denna katt! Tusen röda rosor till dej. :)

kattassen
0

Ännu en liten bild på vår kompis när han myser på fällenKyss

Bilden “http://<a href=www.hittekatter.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=31049c2e-1bba-4116-bc58-df888affba11&Filename=IMG_3829.jpg” kan inte visas, då den innehåller fel." />

kattlover
0

Ett sånt fint leende han har!  Han verkar nöjd!

anebit
0

Lillgubben så lik min Rasmus……….. puss på nosen Kyss

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

kattassen
0

Ja han är jättehärlig kisse! Han är så lekfull och vill verkligen busa med fjädervippan. Det får mig att tro att han inte är så gammal, kanske 1 eller 2 år max.

Så länge går han under namnet Kompis eller Pysen.

kattassen
0

Nu är det nyheter!!!

Efter idogt Googlande igår kväll fann jag en gammal annons om en katt som varit upphittad på ungefär samma ställe som jag hittade vår Kompis. (också brun/svart tiger) Skumt tänkte jag och kontaktade annonsören. Mäkta förvånad av det svar jag fick; det var samma katt. Tjejens familj hade tagit hand om katten i september och han hade sedan kommit på fri fot igen för ett tag sedan. De hade efterlyst men utan resultat och nu givit upp.

Märkligt nog hade han då sökt sig ner till samma plats där han funnits tidigare och nu knallat runt där nere. 

Jag påtalade vikten av att detta skulle bli en innekatt i möjligaste mån och tjejen hade nu flyttat till egen lägenhet och var villig att ta hem lille Nisse (som de kallat honom)  till sigSkrattande. Vad vi inte förstår är var han kommer ifrån ursprungligen, han har ju varit runt här i kommunen sedan i somras. Familjen hade då de tagit hand om honom i september annonserat flitigt men utan resultat.

Jag har heller inte lyckats få tag i den tjej som annonserat på Göteborgs Katthjälp där hon efterlyser en snarlik katt som försvann tidigt i somras. Vad gör man när telefonnumrena inte fungerar längre och ingen svarar på två skickade mail?

Nej det blir nog så att Nisse får komma tillbaka till sin ursprungliga hitte-familj och bli ensamkatt där hos dottern.

Vi jobbar på detta i alla fall!

tussilago
0

men DET var ju trevligt i alla fall :) hoppas att det blir bra då.

om den där andra tjejen, kanske skicka ett brev? hon verkar fortfarande vara skriven på samma adress. om det var katten på hisingen alltså…

har du plan på att åka och titta efter ungen igen?

kattassen
0

#67 Hur kan du se att hon är skriven på den adressen? Det är föräldrarna som bor i Vallda.

Enligt  Ratsit finns det endast två personer på Vallda-adressen och ingen av dem är just den tjejen. (Inga tel.nr till dem heller)

Telefonnumren fungerar inte, finns ingen abonnent på vare sig mobil eller fast nr. Personen finns inte på vare sig Eniro eller Hitta. Går att spåra via Ratsit och Birthday men där får man inga telefonnummer.

De verkar helt enkelt inte vilja ha telefonsamtal någon av släktingarna. Möjligen har hon flyttat utomlands för studier eller något.

Ikväll kommer tjejen jag talade med att hämta hem Nisse. Jag tror det blir bra, hon har en egen lägenhet nu utan andra katter och dessutom har hennes mamma djuraffär där jag brukar handla;-)

Gällande den andra katten har jag inget nytt att berätta. Den har inte visat sig i helgen och maten har stått orörd som jag lagt dit. Jag måste dessvärre släppa den nu och försöka gå vidare lite med mig själv. Om någon vill forska vidare får ni gärna skicka mig PM så berättar jag var den har visat sig.

tussilago
0

aha. jag trodde att du menade den som var försvunnen på långströmsgatan. och där stor hon fortfarande skriven. konstigt att den andras mailadress inte funkade, jag googlade runt och hittade den adressen på en hemsida för en kurs som går den här hösten. känns som att adressen skulle vara up do date nu.

men man ska väl lägga energin där den behövs bäst, och nu verkar ju Nisse få det bra, så då är vi ju nöjda :)

förstår att du har fullt upp och inte hinner med den andra katten. har tyvärr inte heller möjlighet att dra i det, men säg till om det ändras. som sagt, en tillfällig plats i badrummet ska jag allt kunna erbjuda i alla fall :)

tussilago
0

aha. jag läste inte noga :D det var ju inte att den inte funkade utan att hon inte svarade :)

kattassen
0

#70 Japp så var det. Skall ändå försöka leta lite till efter xxx xxx och hennes familj (ja hennes namn finns ju på efterlyst-sajten). Känner lite intuitivt att det kunde finnas en chans att det skulle kunna vara den katten. Han har visst funnits vid OK- macken i Partille hela sommaren sägs det.

Det är en liten rastlös kisse som inte klarar av livet utanför huset riktigt. Han har ju haft ett hem hela hösten och fått gå ut och in där med de andra katterna. När dottern (som katten tydde sig mest till) flyttade, rymde katten och det var för några veckor sedan.

En teori är att han varit innekatt hos sin ursprungliga ägare ex. xxx och rymt när han varit hos hennes föräldrar och försökt leta efter sin matte. Han är mycket godtrogen och följer med vem som helst. Detta får mig att tro att någon hittat honom i Vallda och han sedan blivit medtagen till Partille. Hoppat ur vid OK-macken och gått där och letat efter sin matte hela sommaren. Därför söker han sig nu dit gång på gång igen.

Ja, det är faktiskt lite tragiskt med denna katten. Jag hade önskat att jag kunde givit honom en fast plats här men det blir svårt. Hoppas det nu fungerar med dottern igen i sin nya lägenhet och så vidare. (Mor hennes är inte lika hoppfull men men.. vi får ge henne en chans tycker jag). Hon jobbar visst mycket men vi får se, en plan B är ju fortfarande Modell-Flickan!

*blink blink

_Edit: Tog bort namnet pga PUL för att vara på säkra sidan. / Jossan
_

tussilago
0

har luskat och tänkt och har en teori om var hon bor! har pmat dig, kattassen :)

kattassen
0

Ja nu är det framforskat att den ägaren som hade katten på Göteborgs Katthjälp bor numera utomlands - långt utomlands!

Möjligen vet föräldrarna något det är det som undersöks nu.

JosephineF
0

Ojdå, bra detektivarbete brudar! =)

tussilago
0

ja herregud, det är detektivbyrå nästa för oss :D

kattassen
0

Bilder är mailade till Valldafamiljen, får se om det ger något. Jag är dock skeptisk. Man ser lite för många skillnader på bilderna tycker jag.

http://www.hittekatter.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=b1b30d87-0b3c-48c2-8c69-b624a51d2620&Filename=IMG_3846.jpg

kattassen
0

Fick svar från Vallda-familjen det var inte deras katt:-(. Nåväl, nu får han komma till sin "plast-matte" ikväll som har tagit hand om honom tidigare i höst. Vi hoppas att det funkar.

tussilago
0

det tycker jag att vi får satsa på! glöm inte bort kattassen att du har räddat den här kissen! :) tänk vad många som kan tacka dig till livet!!!

modellflickan
0

Håll oss uppdaterade! :)

kattassen
0

Ja nu har Nisse flyttat hem till en tjej som tidigare haft hand om honom. Dottern i familjen har flyttat hemifrån och nu tagit hand om katten själv i sin lägenhet. Tidigare var den ju hos familjen och fick gå ut och in där som de övriga katterna. Det klarade nog inte Nisse av riktigt då han gick gärna för långt och hittade då inte hem.

Nu skall Nisse få ta det lugnt inomhus samt beläggas med utegångsförbud och förhoppningsvis kommer han att trivas som innekatt, (trots moderns skepsis:-). Men vi får hålla tummarna för att det går bra.

Tack Modell_flickan för din vilja att hjälpa oss, för tillfället har han det bra nu men om något går snett kanske vi får återkomma. Viktigt känns det nu som att Nisse inte ska behöva flacka runt mer utan istället kunna få känna sig trygg i ett eget hem.

Tack alla andra som peppat mig och hjälpt till med olika detektivarbeten.

Ankah
0

Vad skönt!!! Hon måste ju varit lycklig att den lille gosegrisen kommit tillrätta?

kattassen
0

Ja hon var jätteglad och ville verkligen ta hand om honom.

tussilago
0

super kattassen :) det får du skriva upp på din guldstjärnelista :D

kattlover
0

Härligt att det löste sig kattassen.  Vad bra att du fanns där för lille Nisse, nu slipper han gå ute och frysa i jul utan kan ligga inne och ha det varmt och gott och frossa i skinka.  Glad

kattassen
0

#84 Ja skinka var väldigt gott konstaterades här hemma:-) Han äter praktiskt taget allting. Han har ju gått mellan MC Donalds, OK macken och storköksföretaget i somras och nu igen ett par veckor så han är nog van att stoppa isig lite av varje. Han var iallfall inte utmärglad vilken kändes skönt.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.