Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 1258 ggr
Erika91
0

Djursjukvård

På begäran av Simson så skriver jag vad man får göra på Valstad. Hur jag trivs osv.

En termin har gått på Valstad och jag har själv trivts bra där bland alla djur. Men en del som går skötselturen ger inte mat till djuren så de är utan ibland, tyvärr. Jag har klagat och gått där och ett dem mat. Ibland har de inte heller haft vatten. Men iaf, på Valstad har jag provat på varje onsdag någon profil, en gång häst, en gång ladugård - då vi mjölka kor och det var roligt det :) Vi har kört jordbruksmaskiner, tagit hand om djur, spelat golf (vad det tillhör naturbruksgymnasium vet jag inte men ändå) vi har även kört traktor vilken kursen avlutas vecka två då jag har ett traktorkort i handen :)

Vi läser även kärnämnena matte, svenska, och nu efter jul även engelska. Sedan så läser vi andra kurser, men nu till djursjukvård som jag läser: Första veckorna hade vi djursjukvård i en halv dag och nu en hel dag och efter jul så ska vi ha det mer. Vi lär oss om djurens sjukdomar, vi är med och behandlar djur, klipper klor på djuren, påverkar deras miljö- hur de ska få det bättre, vi går runt och kollar ibland och om vi märker något fel så kollar vi på det och behandlar om det går. Vi har en veterinär som lärare. Han har även jobbat som djurskyddsinspektör och har massor med erfarenheter. Av honom har vi lärt oss massor men det är så tyvärr att skolan inte har råd att ha kvar honom så han kommer att avskedas vilket ingen vill, men rektorn lyssnar inte på oss elever… Aja. Vi har bland annat lärt oss ta journalföring, skriva en och lärt oss vad man sak fråga för att lättast få fram vad det kan vara som djuret är och vi har även lärt oss undersöka djur. Hur det ska se ut eller kännas om det är fel. Sedan har vi lärt oss att sy i tyg - likadant som man ska sy ett sår efter operation, lägga om bandage på ett proffisionellt sätt vilket är lättare att säga än att göra :P

Och vi ska senare ta nått som kallas C15 - en endagskurs som ger oss behörighet att vaccinera, spruta djur och ge medicin till djuren. Vi ska nu i ettan praktisera vart man vill i två veckor, i tvåan på en klinik eller djursjukhus under en månad och i trean på ett djursjukhus under två månader. Och ja, jag har lärt mig massor :D

martdat
0

Jag önskar att det fanns en sådan utbildning för vuxna i Växjö. verkar roligt och varierande! synd att de drar in läraren,,, jäkla besparingar,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

marieborg
0

Låter jättespännande! Önskar att jag oxå var ung och kunde gå samma program som du. Synd att ni inte få ha kvar veterinären som lärareLedsen

Men va sur jag blir när jag läser att några inte ger djuren mat och vatten!!!! Är det elever??? Hur kan de i så fall gå detta program!??? Usch!

JosephineF
0

Tack för rapporten Erica! Jag har, precis som Simson, funderat över hur det går för dig och vad ni får lära er. Det verkar vara en otroligt spännande skola att gå på!

Hawknestgrove
0

Jättekul!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

storAnnette
0

Verkar vara en rolig utbildning.

Madde80
0

Hade gärna levt om mitt liv lite och tagit några andra beslut i skolåren… tycker nu att det är synd att det skall vara så krångligt att ändra yrke. Det låter jättespännande Katter_e_mitt_liv! Synd att ni inte får behålla veterinären som lärare…

Erika91
0

#1 Ja det är synd. Ingen vill ju det, alla gillar ju honom :/

#2 Tyvärr är det elever ja och varför de går den utbildningen är konstigt ja. Jag har klagat på läraren men han sa att han låter det gå an några gånger men inte mer. Om han kallar en hel vecka några gånger så visst. Jag får gå dit och ge dem mat och vatten…

Hawknestgrove
0

Ja, man kan undra, vad de har att göra på ensån utbildning om de inte fattar det elementära att djur ska ha mat och vatten…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Puma77
0

Nej det ska vara hårdare regler. Jag menar klarar man inte ens en enkel sak om utfodringen kan man ju inte bli godkänd i kursen. Det är ju en sån otrolig viktig del.

Är det i Gamleby du går? Har för mig om att jag läst om det i tidningen om läraren som ni inte får ha kvar.

//Pia

Erika91
0

#9 Så rätt så! Haha, men jag kallar det fortfarande för Valstad :P
Och de skrev fel i tidningen, de skrev djurvårdare fast vi är ju djurdjukvårdare, men men :P

#8,9 Men jag håller med stenhårt!!

Puma77
0

#10 men du har ju rätt, det heter ju Valstad;) och även om de skulle byta namn så kommer det alltid heta valstad för oss i bygden.

Själv gick jag på folkan för några år sedan men är ju från Västervik, så jag är mer än väl bekant med skolan. Grönt veckoslut har man ju varit på med o det är ju mycket uppskatat bland barnen.

Det året jag var så var det en sugga som förlöste, ni kan gissa vad barnen pratade om det sen. Vilken syn för dem.

//Pia

Simson
0

Vad roligt att du tog dig tid och skrev lite om dina upplevelser så här den första terminen!!

Hur var det att flytta hemifrån? Tufft??

Har du några foton att dela med dig av?? =)

Många kramar! Hoppas det går bra även nästa termin. Fast först ett härligt jullov!! Nägra planer??

Och ja…jag håller med…är det inte ett första krav att lära sig ge mat och vatten?? Ibland blir man/jag så förvånad över saker som anses så enormt självklara?!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Erika91
0

#12 JA du, det var mer än tufft!! Jag fick nya vänner redan första dagen men sedan på kvällen (pinsamt jag vet) så blev jag hemsjuk och börja tjuta Generad Hela första veckan var helt jobbig att vara hemifrån!! Men den veckan var också rolig! Men på kvällen så kom ångesttankarna typ.. Men jag vet inte, jag har ju sovit borta förrut i flera dagar, men endå så blev det att jag blev så hemsjuk!? Men det var väl för att allt var nytt och för att jag visste att hemma skulel jag inte avra så mycket mer…

Yes foton har jag :) Men de flesta har jag typ slängt från datan och sparat på en cd eftersom mamma och pappa blir galbna av alla bilder jag har som tar upp minnet och gör datan så seeeeg…
Men jag kan ladda upp en del om du vill. Haha men de är inget särskilt att se :)

Jaa, jag kan inte förstå det, det är ju så självklart ja!

Denna kommentar har tagits bort.
anebit
0

Lyckost som får gå en sån lärorik och kul utbildning.  Tack för att du delar med dig av dina upplevelser.

Snyft,  jag kan ej se dina foton,  bara ett kryss………………

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

martdat
0

Jag ser inga bilder bara stora tomma rutor med ett rött kryss,,,

Denna kommentar har tagits bort.
Erika91
0

#15, 16 Gör ni inte?
Det var väl för att jag bara kopiera och klistra in, får väl lägga in dem i inläggen direkt :)

Skolans får :)

Erika91
0

Min kompis med hermelinen :)

Erika91
0

Traktorteori

Erika91
0

Skolans fåglar

Ankah
0

Åh! Vilka får! Vad är de för sort? Bara "vanliga"…?

Erika91
0

Det enda kortet från traktorn :P

Erika91
0

Här har vi djursjukvård..

Sidentass
0

Men vilken intressant berättelse..en sådan utbildning skulle jag också vilja gå..men köra traktor skulle jag inte våga mej på..

Erika91
0

#22 Om jag ska vara ärlig så vet jag inte Generad men jag kan ta reda på det när skolan börjar! Glad

#25 Haha det är faktiskt inte så farligt som det låter :)

JosephineF
0

Erica, jag tog bort inläggen med bilderna som inte syntes.

Alexej
0

Spännande läsning!!! Kör hårt!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Erika91
0

#27 Tack :)

martdat
0

jag vill me!!!! varför kan man inte leva om livet och göra lite smartare val,,,, snyfft,,,