Ute/innekatter???
Bor i ett radhusområde med inhägnade atriumträdgårdar. Detta är perfekt tycker jag och mina två katter som tidigare har bott i lägenhet.
I vår förenings stadgar står att katter inte får gå lösa. Till saken hör att här finns ganska många katter som går ute dag som natt. Välskötta fina, trevliga kissar med (oftast) halsband. Jag vet var flera bor och egentligen stör det mig inte så mycket men mina katter får emellanåt fnatt när det sitter någon utanför vårt staket . Framförallt i löptid så är det ett elände. Mina två är kastrerade hanar men Moritz blir som besatt, skriker, springer och försöker klättra över staketet. I min rabatt på utsidan är det fullt av kattskit eftersom de förmodligen markerar lite revir kan jag tänka…
Jag har så dåligt samvete för mina katter som är "instängda" men samtidigt så finns en trafikerad gata i närheten med bl.a buss. Jag skulle inte våga att släppa ut mina katter. Vi tycker lite olika på gatan också. En granne tycker det är jätte synd om mina katter, en annan att det är jättebra att de är i vår trädgård eftersom hennes familj är så allergiska.
Vad tycker ni andra? Gör jag rätt eller fel?
/Maria
Rätt! Rätt ! Rätt! rätt! Rätt Du är absolut inne på RÄTT spår! Tänk om fler vore som du! Då slapp det bli bajs oxch kiss i rabatter, överkörda katter och osämja!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Tror du Moritz mår dåligt av att "sitta där instängd" i trädgården när han känner andra katter på utsidan? Lille Lorentz skulle ALDRIG gå ut tror jag. Han har kikat ut några gånger genom dörren men springer fort in igen.
Jag vet att jag aldrig kommer att släppa ut dem men det är ändå samvetet för Moritz som ibland känns jobbigt.
/Maria
Ja du gör helt rätt. Du skyddar dem från olika faror men de har chans att få vara ute om än i en inhängnad. Sne är det ju alltid folk som iriterar sig på löspringande katter som skiter i deras rabatter. Allergikerna tänker du på med då de kan ha sina dynor ute på sommaren uan att riskera att få en allergiattack när katterna har sovit på dem.
//Pia

Du gör ABSOLUT RÄTT!! Du riskerar inte att dina katter blir plågade av folk som inte tycker om dem elle att de blir påkörda! Och katterna lider absolut inte av att vara i en trädgård!!! De får ju luft och ha en trädgård att vara i!

Håller med,du gör rätt.Bättre kissarna får "plågas" av att andra katter kommer nästan in på "deras place" än att de går och blir överkörda eller nåt annat hemskt.

Ja, jag tycker att det låter optimalt! De får uppleva naturen in the safety of their own home…perfekt! =)

Du gör helt rätt, klart inte kissarna ska riskera att bli påkörda, du föregår med gott exempel, hoppas fler grannar tar efter dig!
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Vad skönt att höra (jag ska genast berätta detta för Moritz Haha). Säga att han får nöja sig med sin trädgård och strunta i kissarna på utsida.
Tack, det känns bättre.
/Maria
Låter perfekt som du har det. Innekatter med egen trädgård. De lever säker men kan ändå känna jord och gräs under sina fötter.
Och du som kattägare är ett bra förebild för andra kattägare. Ser de att det är möjligt att hägna in sina trädgårdar till katter de kanske tänker om.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Som Alexej sa är du en förbild. Gå med huvudet högt och stolt. För du värderar dina katter högt. Fråga de grannar som låter sina katter springa runt hur som helst om de skulle göra samma sak med en hund. Om de bara skulle öppna dörren och låta dem strosa runt hur som helst. Om inte, varför är det då okej att göra det med katterna? Och sedan, varför följer de inte föreningens stadgar?
Så var stolt, och låt Moritz huffa och puffa och hoppas på att folk börjar följa föreskrifterna samt värderar sina katter mer än slit och släng djur. /Vanessa.
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Hade det varit hundar så hade ju inte frågan ens kommit upp! 
Håller helt med att du är en förebild och att du skall vara stolt för du visar att du är rädd om dina katter. Dina kissar har de bra som kan vara ute utan risk för faror som lurar överallt.
Hoppas att dina grannar tänker om innan det händer något med deras katter.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Som sagt, var stolt och gå med högburet hjuvud. Du är absolut den bästa hyresgäst bostadsföreningen har. Du borde fått avdrag på hyran…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....