Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 1283 ggr
dessanm
0

Nisse måste omplaceras!

Hej alla kattälskare!

Min mammas katt Nisse trivs inte hos mamma. Han har i ca 1 år kissat där han inte ska, och sättet han gör det på tyder på en strejk att han inte trivs. Vi har prövat alla standard knep man kan göra, som att byta plats på lådan, göra rent den och sånt. Vi har även prövat Feliway som fungerade hyfsat i ca 3 veckor, men sen blev han som innan igen och kissade på värre ställen än innan (som t.ex spisen).

Nisse bor tillsammans med 3 andra katter, och jag tror att det är det som är problemet. Nisse behöver bli ensam katt och komma till en person som har mycket tid och kärlek att ge honom. Nisse är även en van utekatt, och behöver nog vara det. När han får va ute regelbundet så verkar han vara gladare än om han inte får gå ut en dag.

Nisse fyllde 3 år den 27 januari det här året, och blir 4 nästa år. Han är en otroligt kelig katt, och verkligen en katt man fastnar för! Han är en av de mysigaste katter jag träffat. Nisse är kastrerad och har fått regelbunden vaccination.

Nisses kissproblem kanske inte försvinner av omplacering, men det är ändå värt ett försök, och jag hoppas att någon är villig att ge honom chansen till ett långt och lyckligt liv. Min mamma orkar inte mer, och hon pratar om avlivning!! Jag kan inte få henne att ändra sig nu. Alla försök hon gjort än sålänge har hon gjort pga mitt tjat.

Nisse behöver som sagt komma till ett hem där han får vara ensam katt och få mycket kärlek! Tillgång till att vara ute vore väldigt bra då han verkligen trivs som att vara utekatt, men då ska miljön tillåta detta. Jag kommer vilja hålla kontakten med Nisses nya ägare sen och se hur allt går. Om det inte fungerar så löser vi det tillsammans!

Snälla hjälp Nisse?!! Jag vill inte att han ska avlivas! Han är sådan underbar katt och han ska inte behöva offra sitt liv pga det här.

Bilder på Nisse går att ordna. Ni kan se en gammal bild på honom när han var yngre och mycket smalare, här: http://www.freewebs.com/dessanm/Nisse-medium.jpg

Ni kan maila mig om ni vill: desire.m@hotmail.com

Millan71
0

Hoppas att ni hittar ett hem åt honom!!!Min hona som kissade inne blev inte bättre av en kastrering men när hon kom till ett lantställe så trivs hon som fisken i vattnet! LYCKA TILL!

Engla
0

Å, nej vad tråkigt. Har ni provat att sätta ut annonser?

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

attmar
0

Gud så fin!!! Hoppas verkligen ni hittar ett hem åt Nisse!! Var finns han nånstans?

storAnnette
0

Vilken fin kisse.Han ser nästan finklädd ut tycker jag!

Wiizy
0

Hihi Nisse… ;-)

Lycka till med att hitta ett hem till sötisen, som finns?

Sidentass
0

åhhh..vad fin han är..själv har jag många katter i hushållet så här tror jag inte Nisse skulle trivas..hoppas att ni hittar ett hem till honom där kärleken är överflödig..kanske behöver han vara ensamkatt..

dessanm
0

Nisse bor i Stockholm! Tack för era fina kommentarer Glad

Jag har annonserat här och på kattforum.se… kanske borde annonsera på fler ställen.

modellflickan
0

Nisse är en riktig snygging! Hoppas du hittar ett nytt kärleksfullt hem till honom..

supermoccine
0

#7 Ja, annonsera på alla ställen du kan komma på. Det är nog svårt att nå kattfria hem här och på kattforum. De flesta här har ju redan en eller ofta flera katter, så för att hitta ett hem där han kan vara ensamkatt krävs det nog mer.

Alexej
0

Kan du inte lägga ut tråden på hästsidor?

Han kanske skulle få det bra som stallkatt?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Ankie
0

Ja det vore ju för hemskt om hon skulle avliva denna vackra katt. Prova med att sätta ut bilder och text på ex affärer eller dylikt. Sätt ut annons i någon gratistidning om ni har det, vi har en här som jag vet att rätt många läser. Jag såg att du skrev på SKS att din mor hade frågat din bror om tid till avlivning.. Usch vilken svår situation du hamnat i som vill rädda kissen. Finns det verkligen ingen i din närhet som kan ta hand om honom?

dessanm
0

Jag har redan gått igenom i huvudet alla man känner, men nej tyvärr så finns det ingen som kan ta honom. Jag tror det är svårt att hitta ett hem till honom på kort varsel. Jag har tyvärr ingen möjlighet heller att ta honom. Vet inte vad jag ska göra! Nisse är verkligen en helt underbar och mysig katt. Han kommer med gos garanti!

stumpan-59
0

det är ju inte säkert att han behöver vara ensam katt,det kanske är utelivet han saknar ,mina katter skulle bli galna om dom tvingades vara inne jämt.  den senaste hittekatten hänger tom i spröjsen i fönstret o skriker om han inte får gå ut som efter vet besök o kasterring ändå älskar han att ligga inne i värmen också

dessanm
0

Han får vara ute varje dag, så det är inte det.

kattassen
0

Kanske skulle pröva att hyra in honom på ex. pensionat en tid så ni åtminstone får lite distans till problemet och katten får bli "ensam" utan kattkompisarna hemma (som kanske påverkar honom negativt). Då får ni ju också lite mer tid att finna ett nytt hem. Det kan kosta lite att hysa honom, men en avlivning är ju inte gratis heller. Dessutom kanske det blir en peng om ni kan sälja honom sedan.

Är problemet kvar även någon annanstans kanske är det kanske något medicinskt.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Lena
0

Börja med att gå till veterinären. Det kan vara problem med urinvägarna, urinsten, urinvägsinfektion eller njurpoblem. Man bör alltid börja med att se så det inte är något medicinskt som är orsaken. Om katten visar sig vara frisk går man vidar till andra tänkbara orsaker. Det är lite som att leka detektiv.

Här är en artikel om problemen, där kan du läsa både om tänkte orsaker och hur man kan komma tillrätta med dem.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

dessanm
0

Vi har varit  med Nisse hos veterinären och uteslutit medicinska orsaker. Vi har verkligen prövat allt vad jag kan komma på! Jag tror verkligen att det handlar om att han vill vara ensam katt. Om jag känner Nisse rätt så är det nog så.

Om Nisse hade bott med mig så hade jag hittat mer grejer att pröva, och jag skulle inte ge upp. Jag hade nog gjort allt jag kunnat, men nu är tyvärr inte min mamma så, och efter ett år nu så vill hon inte mer. Hon kommer inte ändra tankar, det är jag säker på. Tyvärr så MÅSTE jag omplacera Nisse, och jag hoppas att jag hinner hitta ett hem till honom. Det här är fruktansvärt! Jag trodde aldrig att jag kunde känna hat mot min egen mamma, men det gör jag när det gäller sånt här. Stackars Nisse!! Jag måste lösa det här!

Lena
0

#17 Du har säkert helt rätt i att det är något i hans nuvarande miljö som inte stämmer för honom. Det är faktiskt ganska vanligt att kissandet slutar när en katt med den här typen av problem byter miljö. Flera medlemmar här på Hittekatter har berättat om liknande situationer. Bra att ni undersökt honom hos veterinär för då vet ni att det inte är där skon klämmer i alla fall.

Det är så ledsamt, men att katten kissar fel är den vanligaste orsaken bakom att de blir avlivade.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

Håller tummarna för lille Nisse! Säger som de övriga här. Men har du provat på alla Hästforum?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

dessanm
0

Jag har skrivit på ett hästforum nu (Bukefalos) och jag ska annonsera på blocket också.

Erika91
0

Å jag hoppas att det löser sig för lilla Nisse!!
Men se bara till att han kommer till ett bra hem! :)

#17 Kan inte du ta Nisse då eller har du egna katter?

Hawknestgrove
0

Ja och här inne har du väl en del olikahästforum? Testa dem med!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

dessanm
0

Jag har en hund (som Nisse bodde med förr innan jag flyttade hemifrån, och han gillar inte henne) och 1 katt. Samt en katt jag är stödhem till. Jag hade tagit Nisse om jag kunnat!

Tack för alla tips och vänliga kommentarer!

maggan47
0

Hoppas det löser sig för Nisse, och han kommer till ett bra hem, självklart kollar du upp det, alltid tråkigt när något händer, och kissen inte kan bo kvar Maggan47

dessanm
0

Ja det känns fruktansvärt tråkigt Gråter Men Nisse mår ju uppenbarligen inte bra där han är nu, så omplacering är nog bäst för honom.