Strykar-katt
Hej! Jag har börjat mata en hemlös katt sen i somras, han är snäll och go men vill inte in. Har varit ute så länge att han inte trivs inne. Jag vet inte var han har sin sovplats - en obebodd lada tror jag. Jag vet att man inte ska ta in ute-kaniner på vintern men hur är det med katter? Kan jag ta in honom mata och gosa med honom i värmen eller mår han bästa av att äta utomhus? Hur tål katter temperaturväxlingar ?

Man kan absolut ta in utekatter. I början kommer han säkert tycka det är jobbigt, men snart är vintern här och katter är inte skapta för att tåla temperaturer som är lägre än någon minusgrad- så i långa loppet är det ju skönast för honom att spendera vintern i ett varmt hem. Antagligen kommer han inte vilja ligga i sängar och liknande i början för att han kommer tycke det är för varmt. Har ni kalla golv kommer han garanterat ligga där…
Det viktigaste för en utekatt är att den har en vindskyddad plats att dra sig tillbaka till när det blir bistert ute. När det gäller förvildade katter kan man göra katthus åt dem som är isolerade med frigolit. Ger man dem sedan bra med mat klarar de kylan riktigt bra. Hur är den här kissen till sättet? Kan du handskas med honom? I så fall kan du ju alltid pröva och se hur han gillar att vara inomhus. En annan bra sak är att kastrera honom. Då mår han bättre och det blir inte fler kattungar efter honom.
Har du källare eller något kallare rum/uterumkman det vara en bra övergång för kissen.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

De flesta katter som levt ute, tycker att det är underbart att komma in. Det märks inte i början, då de kan bli stressade av det nya. Men sedan när de vant sig vid innelivet så är inte intresset stort längre för ett liv utanför värmen. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Tack för alla svar,
Benjamin trivs fortfarande inte inne. Om jag lyckas få in honom så går det att gosa med honom och borsta hans fina päls men sen går han omkring och gnäller tills någon öppnar en dörr åt honom. Ibland sover han över på ett fårskinn på soffan på den inglasade altanen men där är ju ingen värme lika kallt som ute. En gång stängde jag in honom i källaren där satt han på det kallaste golvet han kunde hitta i cykelrummet!!
Om jag borrar ner min näsa i hans nu tjocka vinterpäls så luktar han lagård! Så han är nog i någon sådan när han inte är hos mej.
Han utstrålar ett sådant lugn, jag kommer alltid att älska honom, och göra vad jag kan för honom.

Vad fin han är. Jag tror också han bör vara inne under vintern i alla fall. Kan du inte ha honom inne trots protesteringar? Han kommer säkert vänja sig vid ett liv inomhus. Låt det ta lite tid bara så ska det nog gå bra. :)
Tack för att du tagit dej an sötisen. :)

Det svåraste för honom är inte kyla kontra värme utan stängda dörrar och val. Du kan ju låta honom leva som han gör nu eftersom han får komma in när han vill och får gå ut när han vill. Låt det då ta tid. Sedan när han vant sig vid det hela kan du tänka på kastrering och vanninering på honom, /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Vill du förstärka att det är trevligt att vara inne (när han själv kommer in då) kan du ju bjuda honom på något gott inne. Tex 2-3 st (skalade) räkor, en liten skiva ost, lite fil eller något sådant varje gång han kommer inte. Allt det jag räknade upp kanske inte är nyttigt, men får han bara 2-3 msk/gång borde det ju inte skada honom.
Medarbetare på jack russel terrier

Å så söt han är! Tur att du fanns där för honom!
Ser att du har fått många goda råd ovanför :)

Är det en hane förresten, tycker det ser ut som en padda
Jättefint av dig att förbarma dig över katten. Jag tror nog att h*n kommer att anpassa sig så småningom, det är som Vanessa skrev att det är nog inte värmen som får katten att bli rastlös utan de stängda dörrarna isig. Kanske en kattlucka vore något, har du andra katter?
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Ja lite paddsk är den allt - är det en liten Benjaminella?

#10 Benjaminella :D haha :D
Ja, men har han/hon inte lite tabbyteckningar? Om det är en kille, det ser du ju snabbt.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....