Namninsamling
I den här länken hittar du mer information om den avelsplan för bondkatter som diskuterats under den senaste tiden, samt en namninsamling för att få Jordbruksverket att ändra sitt beslut.
Det är rimligt att Jordbruksverket omarbetar eller drar tillbaka sitt beslut, kan jag tycka. Det är dels en djurskyddsfråga, men också en fråga om hur man ser på kattens status och den enskilda kattens rätt till sitt liv.
Jordbruksverket får sätta sig ner och tänka ett varv till, 150 000 hemlösa katter är 150 000 för många. Vi behöver inte fler.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2021-03-24 22:06 av Uppkatten
Bättre att de lägger pengar och resurser på att hjälpa de katter som redan är i stort behov av ett hem, mat och vård! 👿
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#0: Skrivit på, härligt att se att det redan kommit in över 9 000 underskrifter!
// Harley
Jag fattar inte hur de kan gå bort sig på det där sättet, trots alla väl underbyggda protester!
Som sagt, satsa på att ta hand om katter som behöver omvårdnat, mat och husrum!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Namninsamlingen har fått stort gensvar! 👍
Även jag har skrivit på förstås, och tipsat andra.
En uppdatering kom idag:
"Vi vill rikta ett stort tack till alla som skriver under och delar den här viktiga namninsamlingen!
Det är glädjande att den väcker så stort engagemang. På bara 4½ dygn hade den fått över 10 000 underskrifter.
På facebook sidan Hittekatter i Sverige: https://www.facebook.com/HittekatteriSverige gör vi regelbundna uppdateringar runt namninsamlingen. Vi publicerar även berättelser från den verklighet som katthemsföreningar och andra eldsjälar mötet ute på fältet.
Än en gång Stort Tack för ditt engagemang! Tillsammans kan vi göra skillnad!

Nån som vill svara personen i denna tråden?
https://huskatter.ifokus.se/discussion/1498974/avelsplaner-for-huskatter
#5 Personen får många bra svar i tråden men brukar inte vara särskilt mottaglig för resonemang. Jag har gått in med några kommentarer, men det kommer sannolikt inte att leda någonstans, vill man ha konflikt så vill man.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

#6 Jag kände bara att jag blev för ledsen och frustrerad för att kunna formulera mig.
#6 Jag förstår det.
Betvivlar att personen ifråga ens gjort ett ordentligt försök att sätta sig in i ärendet, än mindre har hen förmodligen läst skrivelserna från SVEKATT, SVERAK och Djurskyddet Sverige mfl. Har man läst dessa handlingar så borde man begripa att det föreligger ett problem, och att avelsplanen inte går ihop med ett gott djurskydd.
Det finns en god anledning till att hela katt-Sverige har gått ihop och protesterar så här samstämmigt.

#9 Ja verkligen.
Det kändes ändå skönt med lite fler logiskt tänkande människor i tråden.
Har skrivit under!
Förstår inte JBV:s motsägelsefulla resonemang och agerande. Glömde de helt plötsligt bort alla saker de tidigare bestämt?
Över 12 000 namnunderskrifter nu. 💖
Över 13.300 namnunderskrifter nu. 💕
Missat namninsamlingen, men just skrivit på.
Bättre sent än aldrig tänker jag.
Över 14.700 namnunderskrifter nu. 💕
Sajtvärd Katter iFokus
Suveränt att JBV tog tillbaka beslutet!
🥳🐈⬛🐈😺
#17 Ja, avelsplanen var ju egentligen omöjlig att godkänna över huvud taget, men att en myndighet återkallar ett beslut är ändå stort!
Sajtvärd Katter iFokus
#18: Otroligt att den gick igenom från början!
#16: Underbart! Suveränt att de äntligen tog sitt förnuft till fånga.
Hurra!!! 😀💖👍😺😺😺
Sunt förnuft har segrat och katterna och alla kämpande kattvänner är de välförtjänta vinnarna!
Uppdatering i namninsamlingen:
"Vi har segrat! Jordbruksverket drar tillbaka godkännandet av avelsplanen! 2021-04-09 08:12:40
Igår (8/4) kväll fick namninsamlingen över 15 000 underskrifter. Tack alla för ert stöd!
Idag (9/4) kl.9:00 kom ett pressmeddelnde från Jordbruksverket där Djurskyddschef Helena Elofsson meddelar att Jordbruksverket drar tillbaka sitt godkännande av avelsplanen för svensk bondkatt.
"- Vi förstår kritiken och beklagar att ärendet inte blivit tillräckligt granskat ur djurskyddssynpunkt. Vi delar synen att avelsprogrammet inte lever upp till djurskyddsreglerna på alla punkter och drar därför tillbaka vårt godkännande, säger Helena Elofsson, djurskyddschef på Jordbruksverket." Citat från pressmeddelandet
Våra och andras protester har hörsammats och gett resultat. Det är med stor glädje och tacksamhet vi skriver detta meddelande! En stor seger för katterna och alla landets kattälskare! Tänk vilken styrka vi har när vi går samman på det här viset! Än en gång stort tack!
Och framför allt ett stort TACK till bästa Lena som drog igång namninsamlingen!! 🏆💖
- Redigerat 2021-04-09 11:16 av [[eskils_]]