OT - Ont i bröstet?
Om man har ont i bröstet 2 dagar i rad, och ska kolla upp det 3 dagen, är det allvarligt?
Vad tror ni det kan vara?

Om det inte är något fysiskt kan det säkert vara panikångest.
Annars kanske du sträckt någon muskel i bröstet?

Jag har ont i bröstet, enormt. (fysiskt) och får svårt att andas då och då av smärtan. har legat hela dagen…
Panikångest? Jag mår dåligt psysiskt just nu oxå, men det känns stenhårt i bröstet, som nån slagit mig där eller nått, riktig smärta eller vad man ska kalla det. :(
#2 Du bör absolut söka läkare så snart som möjligt för att vara på säkra sidan. Det behöver inte vara så allvarligt som det verkar, men man ska alltid kolla upp det. I sådana lägen är det bättre att gå till läkaren en gång för mycket än tvärt om. Ring sjukvårdsupplysningen med en gång så får du konkreta råd.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#3 Jag skaa! Självklart, men det är så svårt, mamma jobbar över imon o allt >:
Har du inte skolsköterska? Gå dit, så kan hon garanterat lugna ner dig!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#5 - Klart jag har, men tanta finns inte där på fredagar. Och jag är hemma imon för jag inte orkar gå till skolan, då är det ändå båda psysikt å fysiska andledningar till att jag inte orkar dit.
Men du har inte tränat eller gjort några ovanliga rörelser?? När ja tränade första gången trodde ja nästan ja skulle dö av smärta dagen efter.. hade ont i 4-5 dgr…

träna har jag inte gjort på 2 veckor… simmade i fredags, men fick ont igår.

Ibland säger kroppen ifrån om man har det jobbigt.Det är hursomhelst viktigt att en läkare eller sköterska får undersöka dig för att få veta vad det är.Din mamma får lov att ta ledigt!
Om det inte är något kroppsligt som spökar kan det vara annat.Berättar ett exempel bara;min yngsta dotters pappa dog för 2,5 år sedan och hon har klarat det jättebra.Iaf så kan hon ibland få smärta nånstans och efter flera vändor till sjukvården är vi nu rätt säkra på att det är sorgen som visar sig på det sättet.Min yngsta går på högstadiet,det är en ålder då man tyvärr måste hålla masken såå mycket i skolan för att inte sticka ut (massor är pinsamt säger hon som jag som vuxen inte alls tycker är det utan enbart naturligt).
Lycka till,prata med din mamma ska du se att hon hjälper dig!
En sak som du i alla fall kan utesluta är hjärtat. Du är för ung.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#9 - ja självklart tar hon ledigt…
jo det ska jag göra :)
#10 Tur det iaf.. :)
nu ska jag sova, återkommer med fakta om lget imorgon *gäsp*
Hur mår du idag Wiizy, har du kunnat sova?

aa, sömn får jag bra av .. :)
Har inte ont just nu heller.

Så skönt att det känns bättre i dag :)

jaa… ska man åka in ändå eller avvakta?

Du kanske känner dig lugnare om du får prata med en läkare. Jag tror inte det är något farligt.
Jag tycker du ska prata med någon på sjukvårdsupplysningen för att få råd.

Jag mejlade mamma… så får hon ringa mig, o så får vi prata om hur det blir… :/

När jag var ung (hm, så där 10-13 års åldern.) fick jag ofta vad min mamma slarvigt brukade kalla "mjälthugg". Det har vad jag vet inget med mjälten att göra men jag trodde mer att hjärtat höll på att sprängas. Det gick inte att andas in hastigt och anfallen kunde hålla på ett par minuter utan att man nästan inte fick luft. Det kom och gick under många år och ingen kunde förklara detta. Läkare kallade det för växtvärk och ja, vem vet… Kanske var det någon slags skol-stress eller något.
Ta du och be din mamma kolla med ex. Sjukvårdsupplysningen eller så till att börja med.
Jag kan också tänka mig att simningen i fredags kan spela in. Ibland tar det några dagar innan träningsvärk sätter in på allvar. En bröstmuskel som har blivit lite överansträngd kan ibland få en att tro både det ena och andra.
Sedan är det ju så att ju mer man oroar sig ju mer ont får man. Kroppen kan spela en många spratt.
Hoppas det blir bättre!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Många gånger kan stress, oro, magkatarr göra så att man får bröstsmärtor. Det är oftast inte något allvarligt men man ska ta sin kropp på allvar. Hjärtat brukar inte vara större problem med när man är så ung men att ringa sjukvårdsupplysningen är aldrig fel och de är såå kunniga.
/Maria

Hmm, jag SKA Ju till läkaren ikväll, eller imorgon då… Har dock inte haft ont på hela dagen ida. fat nu spökar det igen. f*n.
Gjorde en stjärna av din svordom…
Gunilla H

Det är nog inget farligt. =) De problem man kan få med hjärtat i din ålder brukar inte göra ont, vad jag har förstått. Det kan ju vara gastrit eller astma, förstås, det är inget vidare, men det finns ju bra behandlingar!