Katterna ska få Marsvin=)
Dessa två skönheterna skulle avlivas för att dottern tröttnat och skaffat kanin istället
De heter Smulan(silkesmarsvin) och Thilda(Virvel), är syskon och födda i Januari:)
Snart kommer de till mig och mina huliganer, och jag hoppas så att de kommer trivas ihop:)
Någon som har både Katt och marsvin och kan ge lite tips på hur jag ska introducera dom med varandra osv??
Smulan:
Thilda:

Vad kul med en ny art i din lilla "fauna" därhemma. Jag har hört flera som har både katt och marsvin. Vi har låtit våra katter nosa lite på grannens marsvin och det hade nog gått bra. Tror att marsvinen säger ifrån när de blir irriterade på katten. De kan ju bitas rikigt rejält om det vill sig illa.
Lägg in en liten blänkare på "marsvin i Fokus", där kanske det finns någon med erfarenhet.
Lycka till med svinen!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Sötnosar!!
Jag har ett mindre roligt exempel på katter och marsvin i hemmet… :( när jag bodde hemma hade min lillasyster ett marsvin i en ganska stooor bur inne. Katterna såg honom som ett byte, spelade ingen roll hur mkt vi bannade dem. De försökte sträcka in tassarna i buren mellan gallrena efter honom. Vi trodde inte att det var någon fara, för buren var stor, han hade flera hus och sitter väl inte kvar intill kanten om det kommer en mordlysten katt?
Han var långhårig och tyckte mest om när syrran höll honom. Tyvärr upptäckte vi inte förrän försent att han hade fått ett stort, djupt rivsår på bakdelen under all päls, blev infekterat och trots veterinärbesk fick vi sedan avliva honom :( Han fick en slags böld. Hans ålder spelade också in, han var ganska gammal, så hade det varit ett yngre marsvin hade man kunnat operera och rensa bölden.
Otroligt hemskt sätt att behöva säga farväl till en vän, vi hade ändå haft honom länge. Det var alltså en av katterna som lyckats få in tassen och rivit honom.
Mitt råd är att försöka ha marsvinens bur så att katterna inte kommer åt… inte lätt.. kanske täcka de sidor av buren där katterna lättast kan komma åt?
Men härligt att du kunde rädda dem undan en onödig avlivning!

Finns ju en nu sorts burar med plast runtikring och bara galler på ovanidan, kommer inte ihåg vad de heter men det finns ju marsvin iFokus! tror det låter säkrast, jag hade med burdjur och katter när jag var barn, det gick bra, men så en dag flyttade det in en stor go röd hankatt, tänkte inte på att HAN kanske inte var van, han högg tag i min hamster genom burgallret så hamstern skrek så jag hörde honom ända ner till nedervåningen, det gick bra men det kunde gått illa. Lycka till med sötnosarna! Ska du behålla dem permanetnt elr ska de omplaceras?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
de ska stanna permanent om allt funkar med katterna! Tack för era svar
marsvinen kommer ha sin bur på en byrå i sovrummet, enda rummet jag kan stänga när jag inte är hemma.
Du måste ha världens största hjärta Naquita! Och du gör helt rätt som fyller det med djur! =)
Jättesöta! Fint gjort av dig att rädda dem. Jag har tidigare haft marsvin ihop med katt och det fungerade bra. Den ena kissen - hittekatt - sov ihop med marsvinen. Man får vara lite på sin vakt första tiden så att ingen olycka händer. Det kan ta lite tid innan de vänjer sig vid rörelsemönster etc.
Marsvin och andra smådjur är också utsatta för avlivningshot och vanvård. Köps ofta direkt till barnen och blir ofta lidande när det inte är kul längre.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Vilka sötnosar, lycka till med dem. Jag tycker om marsvin jättemycket och går i lite marsvinstankar just nu. Ska dock försöka hålla mig till jag har pluggat klart och flyttar till en större lägenhet.
Största faran är nog hund tillsammans med marsvin. Mina skulle nog käka upp den..Fast din hund är nog snäll och vant:)
Ser bara till att buren är fäst på nåt sätt. Jag hade min dotters hamster ett tag och katterna satt på buren hela tiden och en gång lyckades de välter buren så att den gick upp. Var säkert att hamstern var uppäten men den hade räddat sig bakom kylskåpet.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Vilka sötnosar! =) Helt bedårande söta var de! 
Kramar
Inte alla hundar som fungerar med marsvin. Vet ett möte med en tax som inte slutade lyckligt alls. :( Men det varierar nog mellan raser och individer.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#13 Självklart varierar det mellan raser och framförallt mellan individer, så är det med alla djur…..
Ja, skulle just hålla med Alexej, vovven kan nog vara större fara! Vovvar är ju så klumpiga, dessutom!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#15 Nänä, inte Naquitas vovve iaf, har du sett bilden med lilla kattungen? =)
Min hund skulle aldrig få för sig att röra andra djur än hanhundar;) när jag hade tamråttorna låg han stel som en pinne när de var i närheten, allt för att inte skada dom..o så pussade han på dom hihi..Så honom oroar jag mig inte ett dugg för:)
Men sjävölkalrt är jag på min vakt för det:)

jag har haft marsvin innan o det var delade känslor här hemma..Puma avgudade marsvinet kunde sitta vid hennes bur i timmar.. Zorro hatade marsvinet o gjorde allt för att komma åt henne..
Då kommer det nog att gå jättefint!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ja,jag hoppas det iaf:)

Har du fått hem dina marsvin än Naquita?
Får du reda på fler marsvin som är i akut behov av hem så kan du hojjta till;) Funderar på att var jourehem om det dyker upp några marsvin.
#21 jättebra, det dyker faktiskt upp titt som tätt. Inte bara katter och hundar som är utsatta för avlivningshot.
nej, runt den 10 december kommer dom:D

Mezza mig om du behöver råd om marsvin sedan, jag har 2 egna… :P
Thilda är ingen "virvel" utan en Abessinier och Smulan är ingen "silkesmarsvin" utan en Nonself. ;)
Tänk även på grönsaker varje dag *jag bara måste tillägga det*
#23 Grönsaker som inte är besprutade och bra hö är viktigt för marsvin. Var brukar då köpa grönsaker till dina marsvin? Funderar på om det inte vore smart att själa odla havre, vete eller något liknande om man har marsvin och kaniner?
//Lena

#23 - Lena, korrekt! Hö dygnet runt, gärna mycket, och glöm inte hus också ;)
jag bor i Göteborg, och köper i en grönsaksaffär.. (Bodde inte du med i Gbg eller minns jag fel?) Jag brukar ge mina Lotties pellets som jag köper på granngården… minns inte priset exakt. Sedan köper jag havre i djuraffären..
Det kanske är lättare om vi pmsar om detta? ;P För jag kan rabbla upp hur mycket som helst!

Jag kunde inte hålla mig då jag såg bilden på dessa tre sötnosar:) Det är 3 ca 3 åriga pojkar som någon tröttnat på och inte kan ha kvar…. Så i början på januari flyttar dom hem till mig och mitt gäng:)!

vad bra att ni tar hand om marsvin oxå! så söta dom är, saknar mitt marsvin o min kanin med. finns inte många ljud som är så mysiga som marsvinsprat :D
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Jag hadde med masvin som barn,, och för några år sedan hade min dotter ett,, ja jag vet ett!!vet det var fel, damen i djurafäären rekomenderade oss att bara ha ett för annars blir de inte tama och jag trodde ju att man kunde lita på folk där,, tyvärr tappade dottern han så han stendog, åh vad jag mår skit ock klandrar mig själv, jag grät som en barnunge, så det får vänta med marsvin här,, man de är såååå goa så längre fram…
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
#26 Vilka söta gossar! Du får uppdatera om dessa små karlar med här =)

#26 - Jätte bra, säg till om du behöver några slags tips.. Är den creme färgade helt cream färgad(Den "vita") & är den "bruna" också hel "brun" ? ;)
Den tredje är en nonself, ser jag rakt av iaf :)
Lycka till både till dig & Lena, å katterna å marsvinen då! :D

#30 Jag kan inte svara då jag inte sett marsvinen i verkligenheten, har bara sett den här bilden. Men den i creme ser ut att vara det hela iaf.
Just nu bor alla de här 3 i en 50 bred och 97 lång bur så snart ska jag börja bygga bur av en bokhylla har jag tänkt, tyckte de hade lite väl litet….

#31 tycker oxå de . ;) Ups, det minsta lagliga måttet är väl 100*50 om jag minns rätt :0) Haha, mina 2 töser får snart en hel bokhylla dom oxå *ler*

Buren är tydligen laglig, men på tok för liten tycker jag. Här är en sida där man kan kolla ang burstorleken http://web.comhem.se/idefix/burstorlek/
Den 10e december får jag hem sötnosarna! Ska bli intressant o se katternas reaktion

#34 Ja nu har vi nått spännande att se fram emot, smågrisar:)