E jag blind?
Det verkar som om det finns hemlösa katter överallt, stackars små småttingar som folk slänger i soprum och containar. Jag tror aldrig att jag har stött på en hemlös katt. Kan det verkligen vara så eller är jag bara blind?

Det finns fler än man tror, tror inte att man tänker på det när man är ute … eftersom man oftast tänker, att där va det en katt, sen tror man att den har ett hem. men egentligen kanske den är ute och tigger mat : / och värme :((
Uch jag vill inte ha känslan av att jag passerat en stackare som verkligen behöver ett hem :( och inte ens sett den.
För jag menat så många som det verkar vara så kan jag verkligen inte ha stött på någon. Det borde verkligen finnas något system där man kunde se att den här har inte nått hem, det behöver hjälp. Jag skrev under på den hemsidan om att det borde vara lag om att alla katte skulle märkas. det var en riktigt bra idé!
Har mailat den till alla mina msn kontakter.

Men det kan vara så olika. Inte alla hemlösingar är magra, tufsiga, skygga, osv. Blir de exempelvis matade kan de se helt okej ut så länge man inte börjar gräva i pälsen och öronen, vissa gånger är det deras beteende som avslöjar dem. Och tvärtom, en katt som har en ägare kan av olika orsaker se ovårdad ut, eller ha ett beteende som gör att man tittar en gång till och undrar. Ibland kan man behöva se en katt flera gånger och se mönstret i var den befinner sig, hur den uppför sig och annat för att märka den. Sedan så beror det också på hur man själv rör sig, i vilka områden, om man märker vissa detaljer m.m. Det är inget negativt sagt från min sida, utan helt enkelt att människor funkar på olika sätt de också. Man kan också träna sin kattradar, och många här är riktigt duktiga.
Jag bor i Skara och det finns ganska många hemlösa katter här. Men så riktig fattade jag inte innan jag började på katthemmet. Så många samtal om katter…Och jag trodde aldrig att det skulle finnas kattkolonier här. Vart då? Jag såg aldrig mer än en katt, fast jag bor här nu i många år. Men nu vet jag att det finns flera stora kattkolonier här som kommunen flitig skjuter av.
Och sedan finns det hur många hus som helst på landet med massvis katter. Inga landbruk, ofta bara en gammal gubbe som har 30-40 katter springande där. Det får man oftast först reda på när grannarna klagar.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Ja jag har märkt att många här är duktiga och hittar katter som behöver hjälp. jag vill också "öppna mina ögon" så jag kan se dem som behöver hjälp.
Akutkatten Johan som bor hos mig nu har så tjock och lång päls att han inte alls såg sjuk och magrad ut innan han fick komma in i värmen. Det var först när han kollapsat som folk uppmärksammade hans allmäntillstånd. Han var mager som en sticka, man kände fingrarna igenom när man tog ett grepp över ryggen. Pälsen dålde detta väl, så långhåriga katter är det svårt att se på såvida de inte är gräsligt toviga förstås.
När vi hade kattkastreringskampanj i Husby, förort till Stockholm, fick vi på en månad in 74 hemlösa kissar, och Husby är inte stort, och inte unikt heller för all del, så visst finns det hemlösingar, tyvärr många fler än vi tror Maggan47
hmm jag vill göra något, hjälp till på nått sätt. vad skulle man kunna hjälpa till med på katthem?
Börja med att kolla på länkarna här om kattehm som ligger där du bor. Sen fins det massor du kan görA!!!!!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Så när man väl hittar en koloni och det katthem i närheten som ens bryr sig om att ta in "vildingar" är täckta upp till öronen av katter i nöd - vad gör man då? Kan man bara fånga in dem själv och greja? …kan man få hjälp med själva infångningen av någon? (Med "greja" menar jag naturligtvis inga elaka saker, utan mer "ta hand om"…inte på maffiasättet…)
Ankah, det är det som är det som är värst. Alla katthem är överfulla. Men hjälp behöver de alltid! Om inte, som jourhem! ÄVen ett kök eller ett badrum duger till nöds! Din fråga lägger jag över till just de som vet, de som har katthem….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Det beror på hur mycket du vill eller kan hjälpa. Läste nu på din sidan att du ha en katt från Miranda. Miranda behöver jättemycket hjälp, kolla på hennes sidan: http://www.goteborgskatthjalp.com/
Hon jobbar tex med TNR och behöver säkert hjälp där också!!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hmmm….jourhem låter så skoj…ha ha…fast jag har ju bara haft Ulla i drygt en vecka, folk kommer att tro att jag har blivit tokig! …dessutom väntar jag redan på en till adoptivkatt från Göteborgs katthjälp…men de stackrarna som bor under verandan på psyk Sahlgranska…
Vem ska hålla dem varma!?

De har ju barn också!!!!!!!!!! *snyft*

Visst är det tragiskt med alla dessa hemlösingar. Och att de finns utan att man ser dem ofta. Det tar ett tag, men sedan kommer du liksom en annan gråta di till söms över de stackare man ser runt om och inte kan hjälpa.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars