Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 978 ggr
siberlina
0

en tanke

jag  jick och  funderade i mina   tankar    om   hemlösa katter, och  jag   tänkte att    det  finns   så många  volontärer   på katthemmen  som  jobbar  gratis, men  varför    finns det inte   lika  många  som  hjälper    till   när  katt  ägaren  måste     tex    läggas in   på sjukhus    eller       när  familjen     vill åka   till  varmare   breddgrader,  va    händer    ibland     eller  ofta   , va   vet  jag,  jo  katterna      blir  övergivna, nä     för    då   ska det   kosta en  massa      1000  lappar     för   att   lämna  katten på    pensionat.

jag    skulle    mer   än  gärna    betala  detta    ,men  det är  många  som  inte  tänker så,    så blir  dom  stackars  katterna    övergivna   , det    kan va en  orsak  till   att   det    finns   så  många hemlösa  katter, jag  tycker   det  borde  finnas en grupp  som  ställer   upp   och     hjälper  till  gratis     när  mattarna    måste   in   på sjukhus mm, jag skulle    gärna ingå  i en  sån  grupp. man  skulle nog inte  ha djur    om  man   inte vet   var  man  ska    kllämna sina   älsklingar  när  mAN     ÅKER    IVÄG    utomlands, jag hade  tur    som  hade en  under bar     kattvakt    till    min  gulleponke  sotis.

istället    så    hjälper   vi till  när     katterna    redan  är  övergivna……     det va  bara en  tanke      jag ville  dela   med  mig  av  till     er  ,   kram    till er alla

JosephineF
0

Det där har jag varit inne på också siberlina. När grannhusen här på gatan skulle till att göra stambyte i alla lägenheterna funderade jag på att sätta lapp och erbjuda uppehälle för katterna så dom skulle slippa bo i stöket.. Men så blev jag jourhem i precis den vevan så det blev aldrig av.

Hawknestgrove
0

jättebra tanke! Just en sån service tycker jag att katthemmen skuylle nappa på! De kunde ta en slant för besväret och få in en liten slant!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Sidentass
0

Sådant skulle jag mer än gärna vilja pyssla med…mycket bra idé!!

siberlina
0

jag brukar  för det  mesta vara hemma   på sommaren och åka  bort  på  vintern    ,  så  för  mig  skulle det  passa  att ta   han d om  några katter      i    typ juli    när   folk  vill resa  bort  , och   förståss     gratis.hos  mig  får  katterna   det  jätte bra.

JosephineF
0

Ett tips siberlina; en låg symbolisk summa som skänks till katthem?

siberlina
0

tack  för   era  synpunkter  , det är   inntressant  att   höra va  ni tycker.

Lena
0

Ett annat bra knep är att bilda kontaktnät med andra kattägare i området där man bor för att sedan byta tjänster med varandra. Ibland har det även funnits servicleag som hjälpt till med att vattna blommor och sköta om husdjur när folk åker bort. Det finns även volontärverksamhet som går ut med hundar och sköter om husdjur för gamla. Katthemmen har oftast inte plats eftersom det är så många helt hemlösa katter som står på kö.

Sedan tycker jag nog inte att vi ska sätta igång med gratisverksamhet som gör det lättare för folk att vara oansvarslösa kattägare. Den som lämnar sitt djur vind för våg under semestern ska inte ha djur överhuvudtaget. Men hjälpa till vid sjukdom är en helt annan sak.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

JosephineF
0

Nej just därför tänkte jag på iaf en symbolisk summa..

siberlina
0

L ena  jag  håller  verkligen  med   dig om att  är man  så  försvrslös     så ska  man ej  ha djur,men  det  kommer  alltid att    finnas ochdå  kommer    ochså   fler  katter   bli  övergivna……….

siberlina
0

en till  tanke, jag tror  att  man  kanske  måste   gräva   lite i varför  det  blir  fler och fler  hemlösa katter.snart kanske inte ens  katthemmen   kan   ta emot  alla  katter,förra  sommaren  så  ringde jag till ett   katthem  om en katt  som  blivit  övergiven för   att   familjen   skulle   resa  bort   3  månader  , katten  blev  kvar  på gården, men katthemmet   ville ej ta  emot katten,  och  jag   kunde  ej  ta in den  pg av att   jag redan hade en ,jag  var rädd att   det inte  skulle  gå, men  jag ordnade  så  katten   klarade sig  tills   familjen    kom  hem igen.men tänk va    bra  om det  hade funnits  en grupp   man  kunde  ring till     så   att  den lille   katten hade  fått ett   tillfälligt  hem   tills    familjen  kommit  hem  igen….

Lena
0

#10 Tror vi redan har en ganska bra bild vad det är som gör att situationen ser ut som den gör med så mycket hemlösa katter i Sverige. Det handlar om en rad olika samverkande faktorer som påverkar varandra i en nedåtgående spiral:

• För många skaffar katt utan att veta vad det handlar om.
  • Huskatt är det billigaste husdjuret att införskaffa - många gånger helt gratis.
  • Katten har låg status.
  • Många kattägare kastrerat inte sina katter = den ena "hoppsankullen" efter den andra föds…, katten blir ohanterlig, kissar inne, blir mer agressiv, för oväsen och riskerar att bli dumpad eller avlivad.
  • De flesta huskatter ID-märks inte = katter som springer bort går inte att spåra, ägaransvaret går inte att reda ut.
  • Katten är ett mycket produktivt djur, en honkatt föder 120 kattungar under sin livstid.
  • Det finns fler huskatter än det finns efterfrågan av.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

siberlina
0

jag  förstår   va  du   menar   , men  vad  ska   man  göra  åt   situationen, för   det  blir   ju bara  mer  och mer   hemlösa katter….

siberlina
0

det finns   ett  katthem    i fisksätra  som inte har   plats  för  fler katter, katthemsägaren    håller  på att  bli  helt  frustrerad..

Erika91
0

Bra tanke siberlina!
#4 Men du ska absolut inte göra det gratis! Då uppmanar du andra att bara skita i katten för att dem ska på semester. De som lämnar sina katter när dem åker på semester utan kattvakt och allting, de är inte djurvänner och ska absolut inte ha djur!!
Men jag tycker att det är en bra idé att folk utanför föreningar och så kan ta hand om katter mot en summa medans ägarna är på semester. För katthemmen behöver de platserna som inackoderingar tar till andra hemlösa katter. Men det var en bra idé du kom med som jag tycker ska införas på något vis, men man ska absolut inte kunna lämna in den fötr kattvakt under semestern gratis!!

[Vetauriel]
0

Håller med om att gratis är nog fel väg att gå, det uppmanar ju till att det är okej, och ökar ju knappast kattens status. Däremot kunde man ju ha en lägre summa än en del kattpensionat, den förra katten vi hade hos mina föräldrar, skulle vi lämna in på ett djurpensionat en vecka, medan vårat badrum skulle renoveras, dock fick det inte bli så. Skulle kostat åtskilliga tusenlappar. Okej att dom tar betalt för mat, kattsand, osv, för tiden det kräver att ta hand om katt, men flera tusen för bara en vecka, det känns överdrivet. Folk har inte dom pengarna, och det täcks ju inte av någon fösäkring, till skillnad från vet.kostnader, så då lämnar dom katterna vind för våg istället, vilket inte heller är nån bra idé.

Tycker det är en väldigt bra sak att ta upp, och skulle gärna också ställa upp ifall det fanns behov av det häruppe (får se vad mina två katter skulle gilla det, menmen). :)

JosephineF
0

2 katter fredag e.m - måndag e.m kostade 375:- för min granne som lämnade katterna på Timrå Djurspensionat.

Erika91
0

#15 Oj det vart dyrt. I oskarshamn kostar det 50:-/dygn..

[Vetauriel]
0

Timrå är bra att komma ihåg, bor själv i Härnösand nu och vet faktiskt inte om det finns nåt djurpensionat här i stan :P

JosephineF
0

#18 Jo, det gör det, men det har inget vidare rykte för tillfället, så ta Timrå istället, dom har väldigt gott rykte och jag var själv med och lämnade och hämtade katterna. Mycket mysig miljö, ett inrett stall/ladugård och extremt trevlig herre som har hand om det! Plus att dom har gårdshus med servering och försäljning av mycket fint pyssel!

[Vetauriel]
0

Det är inte Öbacka Djurhem du tänker på? För dom har väl inget pensionat (fast har hört en massa prat om att dom inte tar hand om djuren osv, tänkte på det dåliga ryktet du nämnde)?

JosephineF
0

Jo, visst har Öbacka pensionat? Måste kolla upp det där, men jag har för mig det..

[Vetauriel]
0

Hittar inget på deras hemsida om det, men har aldrig varit ut dit så jag är inte säker..

Usch, jag blir så ledsen, finns en så vacker hona där, Nicolina, hon är så fin, förstår inte att inte nån tagit hand om henne. Det gäller väl iofs för alla katter där.. Jag blir så ledsen av katthemssidor, ändå kan jag inte låta bli att kolla på dom Gråter

[Vetauriel]
0

Dock ser jag nu, att om man söker på kattpensionat på google, så dyker Öbacka Djurhem upp, frågan är väl om de har kvar det med tanke på hur lite pengar dom har och platsbrist osv..

JosephineF
0

Jag hittar heller inget på deras hemsida, men de katter som finns där har suttit där länge, på hemsidan alltså.. Så jag vet inte hur det är med uppdateringarna..

Angående ryktena om Öbacka kan jag varken säga bu eller bä förrän jag sett det själv, men då det går rykten skulle jag iaf välja ett annat pensionat tills det är utrett =)

[Vetauriel]
0

Vad skönt att höra, har inte varit inne där förut, fast å andra sidan betyder det ju inte att det inte finns några katter där, är väl vilket som vilka katter det är, blir ledsen ändå :/

Har tyvärr inte heller varit där så jag vet inget heller, och har inga planer på att åka nånstans just nu ändå, men det är alltid bra att veta var det finns ett bra pensionat som man kan vända sig till, och Timrå verkar ju bra :D

JosephineF
0

Timrå Djurpensionat ÄR bra =) Rekommenderas!

siberlina
0

det här  kan  vi spinna    vidare på ,  men en lite  summa  kanske    man  kunde ta   för att  ta hand om kissarna

Alexej
0

Alla borde fundera på vad de ska göra under semestern innan de skaffar katt! Och det är mer än rätt att ta betalt för en semesterkatt. Det är en tjänst och tjänster kostar. sedan kostar det faktiskt att ha en semesterkatt. Jag skulle aldrig vilja att någon ta gratis hand om mina katter. Genom att betala i någon form värdesätter jag mina katter.Och den som tar hand om de. Jag åker inte på semester, men skulle jag vara borta då har jag kompisar som kommer och matar mina djur och går ut med hundarna. Jag har 2 bra kompisar som har nyckel till huset och vet vad som krävs ifall jag hamnar på sjukhus eller nåt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

JosephineF
0

Sant, Alexej. Men vissa människors situation kan förändras ganska rejält under tiden de har katt. Som vi alla vet kan en katt leva i 20 år och på den tiden kan man råka ut för sjukdom, skador, arbetslöshet mm.. Och då kan det tänkas vara bra med ett iaf något billigare alternativ.. Speciellt om man hamnar på sjukhus tänker jag då.. Mina katter är 6 månader - 1½ år. Jag är 28 nu, vem vet hur mitt liv ser ut när jag är 48?

Jag förstår precis vad du menar Alexej, men jag förstår siberlinas idé också..

siberlina
0

på  tvprogrammet  hitta hem så  var det  en ung  tjej   som  inte  hittade kattvakt    till sina katter , hon lämnade katterna  ensamma   i  2 veckor  i sin  lägenhet, dom  fick  bryta  sig in   lägenheten och ta  hand om   katterna,  …..

om en människa    vill ta  hand  om  mina  kater  gratis ,då vet  jag att   det inte    är  pengarna  dom är  ute efter  , då  vet  jag att  dom  verkligen bryr  sig om katten

siberlina
0

min kattvakt    fick   presenter   och    500kr   när  hon hade passat   sotis  , hon  ville  inte  ha  det, men det var  hon  värd.för  hon brydde sig  om  sotis  till100%.när  jag passar  andras katter    så har jag inga krav  på  att  få  något ,jag  tycker    det  är   kul att  hjälpa    andra  med deras  djur.

Pelusa
0

Jag betalar självklart min kattvakt enligt överenskommelse, på samma sätt som jag betalar för andra värdefulla tjänster.

Jag kan inte ens tänka tanken att ta långsemester eller flytta t ex utomlands idag, hur lockande det än skulle vara, om det i praktiken skulle betyda att jag måste lämna mina "ungar".

Herregud!!!! "Ryser av den befängda tanken bara.

/Pelusa

JosephineF
0

Jo, men siberlina. Det handlar också om att vi försöker höja statusen på katten. Det kan vi inte göra om folk får möjlighet att lämna katterna helt gratis i någons vård - det ökar bara på deras syn om att katterna inte är värda att lägga pengar på. Däremot kan jag tycka att en lägre summa kan vara rätt tänkt. Är det så att ägaren ska resa någonstans kan dom gott betala, för dom har ju pengar till att betala resan. I de fall ägaren måste läggas in på sjukhus är det ju mer eller mindre ofrivilligt så där förstår jag din tanke.

Men gratis tycker jag inte alls, det förstör faktiskt bara den grund vi försöker bygga upp här. Katter ÄR värda att lägga pengar på!

Alexej
0

Siberlina, kolla den här länken:

http://www.kattvakten.nu/index.htm

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Vetauriel]
0

Synd att verksamheten är vilande, men när den kommer igång igen, och klara besked ges för vad som gäller vid sån verksamhet, så borde ju såna Kattvakter öppna på fler ställen i landet, för jag tror att efterfrågan är stor inte bara i Sthlms innerstad..

siberlina
0

jossan  skälvklart   vill jag höjja  katters status    eftersom  jag är   en katt älskare ,men jag  vil inte  att   fler  katter  ska   bli  övergivna  när  matte  måste  åka  bort .och  folk   som  inte  bör  ha  katter  kommer   ialllafall  skaffa katt  så  komer det  tuvär  alltid  att vara   , men jag förstår  hur ni  tänker….

siberlina
0

jag  blir bara så    frustrerad   på alla  katter   som   blir  övergivna  och  jag  går ofta  och  funderar på     hur  man ska  lösa detta .   för  katthemmen  blír   helt överfulla med  katter. och dom som jobbar  där  är  helt  fantastiska…..

JosephineF
0

Din grundidé siberlina, är kalas. Kör på den linjen men ta en liten summa iaf! Det har alla djurägare råd med, annars behöver dom inte ha djur alls! =)

siberlina
0

jag har  nog  nämnt det förut   ,men jag hade en underbar  kattvakt  till   min sotis   när jag reste bort    jag  önskar  att   alla   kattägare hade  en sån, när jag  skulle   hämta sotis  så   sprang han och  la  sig  under  deras  säng…

Alexej
0

Påminner mig när jag skulle hämta min son från dagis -för 100 år sedan och han vägrade. Pinsamt…Flört

siberlina
0

alexej  , då vet man att  dom har    haft det bra    iallafall,

Alexej
0

Ja, men var ändå lite pinsamt just då. Istället för att bli glad och kasta sig i mina armar och hej mamma, äntligen…Cool

Hawknestgrove
0

När vi pratar om det, finns de kattpensionat här på västra sidan+ Tänkte, för den skull, att det blir en Stockholmsresa för mig i januari och då vore det bra, om jag slapp binda upp Janne. HAn kanske också vill ha en chans att komma ut på grönbete……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....