Ny katt + gamla?
Hur gör ni när ni ska introducera en ny katt i familjen? Jag har 3 kastrerade honkatter och funderar på att skaffa en kastrerad honkatt till…Men hur gör man bäst?
När vi har skaffat en ny katt har vi först låtit den nya katten vänja sig vid oss och ett eget rum(vårat sovrum). Där har den sedan fått vara ca 1 vecka med oss. Därefter har vi öpnnat dörren och låtit den nya kissen och dom gamla få gå och komma som dom vill…Lite gruff har det väl varit men vi tycker att det har fungerat relativt bra…men hur gör ni?
Sedan väntar vi minst 2 veckor innan den nya kissen får gå ut och detta är då 2 veckor efter att vi ser att den nya och dom gmla går bra ihop utan problem…kan ibland dra ut till månader utan något gruff.
Men ni gör det jättebra, tycker jag.
Det är alltid lite svårt med nya katter. Men sedan beror det mycket på vad det är för en katt. Unge eller vuxen. Hane eller hona. Vilken bakgrund den katten har. Var den hemlös eller växte upp tryggt i ett hem med syskon. Just det med rangordning kan ofta blir ett problem innan alla kommer till ro.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Okej..Inga andra förslag i alla fall?…Det skulle vara kul att höra lite hur andra gör.
Vi har tänkt att ta en vuxen kastrerad honkatt från fiahemmet…kanske inte det bästa men för mej är det lika viktigt att göra en insats som att skaffa en ny katt.
Och vi saknar vår Babsan…kan aldrig ersätta henne…men det känns "tomt" med 3 katter när man haft 4…:)
Vi har ett separat rum för den nya katten med nätdörr emellan.
Då får det bekanta sej med varandra någon vecka.
Är det inte fräs och morr mellan någon av de gamla katterna och den nya. Så får den gamla katten komma in i nya kattens rummet.
Har samsat 8 katter på det viset.
Jenna

Jag tycker att du gör det hela perfekt, så det är inte lätt att ge tips som förbättrar det som redan är bra :-). Lycka till med kissen och kissarna. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Det låter ju bra….att jag tänkt rätt..:)
Det där med nätdörr var ju fiffigt…det blir något att tänka på. Tack för tipset.
Min nätdörr:
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Ja, det är hur bra som helst. Inte blir det någon direkt åverkan heller om man är försiktig med dörrkarmen man gör….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
nej, 4 skruvhål från gångjärnet för nästa katt…

Gud så bra!….Jag ska visa sambon konstruktionen när han kommer hem..:)