Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutsatta-djur
Läst 812 ggr
gubben
0

Nu är jag förbannad!

Häromdagen när jag gick ner till centrum så fick jag till min häpnad se en kanin som skuttade omkring alldeles ensam på en radhustomt. Ett lågt staket och en häck var det enda som höll kaninen inne men då upptäcker jag att det är ett stort hål i häcken och därifrån kommer man rakt ut på en mindre bilväg med parkeringsplats. Jag gick och ringde på dörren men ingen var hemma, först tredje grannen var hemma och de sa att de också hade sett detta flera gånger (!!!!) och när jag då frågade varför de inte gjort något åt det så sa de att de skulle skriva en lapp och lägga i grannens brevlåda. Anonymt no doubt! Där försvann den villfarelsen att alla kände alla i ett sånt litet radhusområde.

MEN i dag när jag gick samma väg så får jag se en kanin till som springer lös på en villatomt, precis bredvid bilvägen. De hade en kanin i bur på tomten så jag ringde på dörren men ingen svarade. Då kom tre tonårstjejer och sa att kaninen bodde i huset mittemot och troligen hade rymt. Sagt och gjort, jag ringde på den dörren också och då öppnar en liten unge och säger att de vet att kaninen är på rymmen. Jag sa åt henne att hämta mamma men det gick inte för hon stod i duschen. Då började jag bli riktigt arg och ropade uppåt att det var bäst att hon slutade duscha och hämtade in sin kanin innan jag ringde till polisen. Hela tiden höll tjejerna på att försöka fånga in kaninen. Efter ca 20 minuter kommer människan ut i badrock och tofflor och säger att de ska vänta med att fånga kaninen tills den blir trött (!!!) för de kan ändå inte fånga in den!!! Sen gick hon in.

Efter ett tag lyckades en av tjejerna jaga in den genom häcken till tomten där kaninen bodde och jag gick in och såg att de hade ett kompostgaller (öppet) där en bur stod och jag lyckades mota in den i inhägnaden och stänga gallret om den. Helst hade jag velat ta den och ge den till någon som bryr sig. Nåväl nu var kaninen i säkerhet så jag ringer på igen och efter ett tag kommer hon ut och skäller ut mig för att jag lägger mig för det var minsann deras kanin och ingen annan hade med det att göra. Självklart upplyste jag henne om att vi faktiskt har en djurskyddslag i Sverige och att detta inte är något bra sätt att ta hand om ett djur på. Då säger människan: människor är faktiskt viktigare än djur så du borde visa mig respekt. Alltså, ibland tror man ju inte sina öron. Eftersom jag inte direkt är konflikträdd så svarade jag att i valet mellan djur och vissa människor så är inte valet särskilt svårt att göra för min del. Sen sa jag åt henne att tacka de tre tjejerna som ägnat en timme åt att försöka fånga hennes kanin innan den råkade illa ut och då gjorde hon det, rättså sötsurt :) och sen gick vi.

När vi kommit en bit så stannar en bil och en kvinna vevar ner rutan och frågar om vi hade haft besvär med hennes granne och det kunde man ju verkligen säga och då berättade hon att den där kaninen brukar bli inslängd lite här och var på grannarnas tomter och den är ofta på rymmen och sen springer de på grannarnas tomter för att försöka fånga den. Ofta alltså! Människan med kaninen hade upplyst sin granne (som var av utländsk härkomst) att enligt Svensk Lag så fick man faktiskt gå på grannarnas tomt hur mycket man ville och när man ville!!!! Jag tror att "sjuka i huvudet" var hennes diagnos på familjen och hon beklagade också att jag blivit utsatt för hennes galna granne men jag sa att det inte bekom mig eftersom det är något man får räkna med när man tar djurens parti mot ägarna och jag är hur hårdhudad som helst när det gäller sånt.

Nu undrar jag vad jag ska göra för den här kaninen har det ju uppenbarligen inte bra och det är bara en tidsfråga innan den blir överkörd. Svart kanin/dåligt upplyst bilväg :(  Jag tänkte börja med att printa ut ett utdrag ur djurskyddslagen som säger att man är skyldig att skydda husdjur från fara el.dyl för hon tror tydligen att om man köper ett djur så kan man behandla det hur som helst. Är det någon här som har koll på djurskyddslagen och kan skicka en länk om detta så jag kan presentera det i hennes brevlåda när jag går förbi nästa gång?

Ciiviic
0

Det finns männsikor till allt. :  ( tyvärr.

Men hoppas att det löser sig : ) tur att de finns människor som dig : )

Hawknestgrove
0

http://www.djurskyddet.se/fragorochsvar/index.asp#vad_kan_jag_gora_nar_jag_vet_att_ett_djur_far_illa

Här är en länk. Hoppas den kan hjälpa dig! Tack för en för övrigt bra och ursäkta uttrycket tragikomisk berättelse! Kan tiktigt se kärringen i badrock och tofflor framför mig! MEn allvaret förstår jag. Arma lilla djur!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Wiizy
0

vilken dåli stil *irreterad* fattar att du blir förbannad.
Hoppas det löser sig:O

vanessa
0

Jag skulle ringa till kommunens miljö- och hälsovård, berätta allt och be dem att ringa på hos henne. Först då lär hon veta vad som gäller.

Eller så skriver du ut det hela, samt lagen mot djurplågeri som jag inte minns var den finns. Tillsammans med en lapp om att du kommer att kontakta kommun och eventuellt polis om inte detta förändras. Hårt mot oklokt. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

gubben
0

§4 Jag tänkte börja med att lägga djurskyddslagen i hennes låda, speciellt den delen som handlar om att skydda djur men jag hittar den inte.

Hawknestgrove
0

Men gubben, ta länken jag gav dig, där får du allt du behöver veta och kan skriva ut och sticka under näsan på badrockstanten!

Alexej
0

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

gubben
0

§6 Jo men det står ju inte att det är lag på det och jag tror inte att det hjälper på den donnan om det inte är en lagtext för hon tycks tro att om man köper ett djur så har man rätt att göra vad man vill med det. Så jag tänkte slå henne i huvudet med lagen.

Pelusa
0

Fy vad deppig man blir. Jag förstår att du gick i taket gubben!

"Djur ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom"… står det i djurskyddslagen 

/Pelusa

Hawknestgrove
0

KAn se rubriken framför mig… Ilsken dam i Stockholms södra förorter misshandlar badrocksklädd kvinna med stenciler…….Räcka ut tungan

gubben
0

§9 Tack Pelusa! Tyvärr tror jag inte att vår djurskyddsinspektör skulle göra sig besväret att åka ut för en kanins skull, inte i de här hästägartrakterna men får jag se kaninen ute igen så anmäler jag.

gubben
0

§10 Jäpp! Jag har också skickat Veckans Tistel resp. Veckans Ros till lokalbladet. Gissa vem som fick tisteln?

Hawknestgrove
0

Badrocksbitchen, kan jag tro????Skrattande

Mettan
0

Här kommer en bifogad fil med Lagen om tillsyn över hund och katt.

Mettan
0

Och här kommer djurskyddslagen

Mettan
0

Jag har nog mer om det skulle behövas. Skriv då till mej på mettan@comhem.se, så skickar jag fler filer.

martdat
0

#10 Ha Ha !!  Ilsken dam i Stockholms södra förorter misshandlar badrocksklädd kvinna med stenciler……. Bra gubben att du sa ifrån,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Snitch
0

Fy farao för såna människor! Skrikandes Har de hört ordet ans´var någon gång??

Om den ändå är på rymmen jämt så gå dit å ta med dej kaninen hem under armen!!!  De kommer väl ändå knappast sakna den!!

Nä- det går väl inte att göra men det är synd… Men man skulle ju vilja!

Sidentass
0

Vad bra att just du var där o kunde ta människan rakt av..du visade seriöst vad som gäller..att man måste också ta hand om sina djur som man en gång skaffat..du har skinn på näsan..toppen bra gjort!! Ser att du fått länkar här ovan att skriva ut o sticka framör näsan på tanten…kanon!!

gubben
0

Jag har nu stoppat valda delar av djurskyddslagen i deras brevlåda. Jag har gått förbi där några gånger men inte sett till kaninen mer. Tack för länkarna!

JosephineF
0

Bra jobbat gubben.. Har man fått dom att tänka efter är halva slaget vunnet. Folk är rädda för att bli anmälda, oavsett hur oförskämda dom kan vara mot en privatperson..

Lena
0

Säger detsamma! Bra jobbat Gubben. Stackars kanin!

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

solkatten
0

Grannarna kanske också ska ha utskifter av lagen så att de kanske får tummen ur och gör något när det behövs…

Ella00
0

Jag hade nog TAGIT med mig kaninen efter att jag sett den på annan mark några gånger…..

Uppenberligen är ägaren ett svin… Nu har hon dock fått en påminnelse.

Men bra jobbat gubben, mkt bra gjort!!

gubben
0

§24 Villan ligger nästan 1,5 km från mig och jag kör inte bil så jag undrar hur jag skulle ha fått med mig kaninen därifrån i så fall och var jag skulle ha gjort av den hemma eftersom jag varken har bur eller något annat som passar en kanin och dessutom tre katter. Kaniner är bytesdjur och jag har sett katter som har tagit harar ute och jag skulle knappast utsätta varken kaninen eller mina katter för att träffa varandra när ingen av dem har någon som helst vana vid resp djurslag.

Hawknestgrove
0

Du är toppen!