Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1477 ggr
Nicka
0

Finns det någon..?

Hej..Gråter

Finns det någon här, som bor i trakten Iggesund ?? Närmsta stad är Hudiksvall..

Hur som helst, så var Jag i Iggesund i Lördags-kväll. Åkte dit med Min bror och Vi skulle gratta en kusin som fyllde år. Vi snurrade runt lite, innan Vi hittade stället där festen skulle vara.

Men..så mycket katter som fanns där, överallt, det kryllade av De.Vi hade fullt upp, med att se…för att inte köra över någon, PUST !! Det var inte roligt att se detta !! Nu har Jag tänkt på katterna i en hel vecka !! Undrar vad & hur De har det ?? Det var som en djungel av katter..går inte att förklara..Hemska tanke !!  Finns det någon här ?? som kan kolla läget där ?? Usch..Jag blir så förtvivlad när Jag får se hur De lever !

Själv, är Jag på väg till Min dotter och kommer hem imorgon igen.Kände att Jag inte får någon innre ro..Om Jag bara åkt iväg nu, och inte meddelat detta. Hoppas ju på, någon hjälp.

Pelusa
0

Iggesund ligger väl nånstans mellan Sundsvall och Hudiksvall?

Föreningen Kattsamariterna finns i Hudik och Sundsvall har sitt djurhem

Föreslår att du kontaktar dem och hör efter på vilket sätt ni alla tillsammans kan hjälpa missarna i Iggesund!

Återkom gärna och berätta mer vad som händer i området!

/Pelusa

Tezza
0

Iggesund ligger strax innan Hudik. Ta kontakt med Kattsamariten i Hudiksvall!

Oj såg nu på deras hemsida att det var intagningstopp pga FIP. Ni kan oxå testa med Djurskyddet i Bollnäs http://www.djurskyddetbollnas-ovanaker.se/

Simson
0

Jag skall maila syster och fråga henne samt maila kattsamariten och fråga om de vet mer…skickar denna tråd till dem…

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Simson
0

Mail skickat men jag kom på att det inte säger något…behöver mer info om vart det är "problem"…har du någon adress/område/etc?? PM'a mig mer än gärna så jag kan vidarebefordra till HKS samt Iggesundsbor…

RoseM
0

*puttar upp*

JosephineF
0

Skönt att du tar tag i det Simson!

Simson
0

Jag har fått svar från Kattsamariten och väntar bara på svar om vad jag får lägga ut här…eller om de vill skriva själv. De verkar ha helg. Flört

Väntar också på PM om vart problemet är…

[Kattsamariten]
0

Det finns några gator i Iggesund där man lockar med ungdomsrabatt eftersom det ofta finns tomma lägenheter i det området. Vår erfarenhet är att många ungdomar gärna skaffar sig en eller två kattungar när de får sin första egna lägenhet.

**På katthemmet får vi då och då in någon enstaka anmälan som gäller hittekatter i Iggesund, men vi har ändå inte fler anmälningar därifrån än vad vi har från andra områden i kommunen. *Vår erfarenhet är att Iggesundsborna är uppmärksamma på om det är katter som far illa.***

**Rör det sig om rena vanvårdsärenden, hänvisar vi till kommunens Djurskyddsinspektörer. Vi har heller inte befogenhet att gå in och omhänderta en katt som går ute och som har en ägare även om man kan tycka att det är fel.
**Man om vi får lite mer information om var i Iggesund, kan vi skicka en "blänkare" till Djurskyddsinspektörerna.

Nicka
0

Hej igen.

Om man kommer från Gävle-hållet….kommer in i Iggesund, sen svängde Vi vänster…Tror ju att det är centrala Iggesund samt stora områden runt ikring, där fann Vi massor av katter, går absolut inte att missa de..

Min tanke var ju…Om? någon bor där..som kan kolla, HUR ? Man går till väga ?

Tack för hjälpFlört..

Simson
0

Det var på den sidan syster och jag var och åkte runt på sightseeing för någon vecka sedan. Endast en katt såg vi i de områdena vi for i. Vi åkte bland hyreshusen. Vi var visserligen ute mitt över dagen. Tänk vad olika det kan bli. Tycker att vi har ögonen öppna för katter.

Lena
0

Undrar om det kan vara någon kattsamlare i farten, eftersom det var en sådan invasion som tydligen inte varit på platsen tidigare?

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

Ja, Nicka, vi måste ha ordentligt på fötterna! Gärna bilder och exakta beskrivningar. Då kan man börja rota i det.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

catfoot
0

Jag bor ca: 1,5 mil från Iggesund..Är i Iggesund då å då, men inte sett detta överflöd av katter..Men jag kanske inte har varit precis där Nicka har varit…Vilket gatunamn har platsen där du var?…

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Hawknestgrove
0

Ja exakt som catfoot säger, vi måste ha konkreta grejer att gå på!

Simson
0

Nicka: PM'a oss som sagt om vart du var så vi kan kolla upp mer eller ring själv till Djurskyddsinspektören…

catfoot
0

Puttar upp i väntan på mer info….

OT/Snyggt ....

Nicka
0

Hej..

Jag har precis kommit hem från en Rättegång, sen fick Jag ett döds-bud i förrgår…Ganska mycket annat att tänka på just nu.

Jag har gjort en beskrivning på svar #9..har endast en väg, som Jag kommer ihåg och det är Safirgränd med stor omnejd.Men Iggesund är ju inte stort, så det går inte att missa Min förklaring.Finns det inga katter där nu ?? Ja då..måste någon varit där, för att tagit bort de !! Jag kan gissa att det rörde sig Om ca: 200-400 katter. Har svårt att tro, att dessa bara försvinner av sig själv ??

Har själv jobbat här hemma med katt-problem hela sommaren. Och här är så lugnt nu. Ingen som klagar längre..Riktigt skönt, att människor förstår att katterna har ett Liv och inte något man sparkar och är dum emot…Själv har Jag ingen möjlighet, att kolla hur det är i Iggesund. Tråkigt nog.

Skrev ju, för att Om någon kunde kolla DÄR !! Försöker så gott Jag kan med Min rygg, som inte är den bästa. Och Jag har aldrig ägt någon katt…allergi & lite katt-rädd också. Det är så enkelt… att Jag tycker synd Om de små katterna, som går en vinter tillmötes..PUST !!

Simson
0

Nicka: Fy så hemskt det låter! Inte roligt med rättegångar och dödsbud. Hoppas du kommer att må bättre snart!

Med en gatuadress är det lättare att titta efter problemen. Jag mailar det vidare och ser hur det kan ordnas med folk som tittar…

Tack för hjälpen!

catfoot
0

Oj du har det jobbigt läser jag..Hoppas allt är bra med dig..

Ok, då vet jag på vilket område du menar…Men det är inte länge sen jag var i området, inte en katt i siktet..Jo, en som satt i ett fönster å tittade ut…Men ska inom det snaraste åka å kolla av läget i området..

OT/Snyggt ....

Simson
0

CatFoot: Synd på vädret…annars kunde vi träffas i Iggesund och ha picknick för att se om där finns så många katter och vart de kommer ifrån…

JosephineF
0

200-400 katter!?!? Förvånad Är det möjligt att ingen skulle ha reagerat på det?

Nicka
0

Jo JAGFörvånad..Men Om någon åker dit..försök att åka kvällstid, Vi var där ca: 19-tiden och katter överallt. Har inte överdrivit antalet katter..kanske mer t.o.m. ?? Men blir inte förvånad Om någon varit där redan..Önskar LYCKA TILL..Hur det nu än blir !!

Lena
0

#22 200 - 400 hemlösa katter kan ju knappast ha gått någon språlöst förbi. Särskilt inte på en liten ort där invånarna brukar ha koll på läget. Är du verkligen säker på att det var så mycket katter som fler hundra? När det handlar om kattkolonier brukar alla på orten känna till att de existerar. Det är trots allt inte något som uppkommer från en dag till en annan. Som Kattsamariten skriver är det ett fall för Djurskyddsinspektören på orten och bra om denne blir kontaktad.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Simson
0

Nicka: Bra att du nämnde tiden!

Vi var där vid lunch och då såg vi som sagt var bara en katt ute. Nu vet vi vilken tid vi ska åka och kolla i alla fall. Katterna kanske är inne under dagtid/arbetstid och släpps ut på kvällen. Fast 200-400 st låter verkligen mer som ett fall för djurskyddsinspektören.

catfoot
0

Simson, vi kanske kan göra snögubbar istället för picknick, det skulle visst bli snö till kvällen..Cool

Jag har varit å snurrat i området, först igår kväll, vid 20,00 tiden innan jag åkte på mitt jobb…Ingen katt inom synhåll..Gjorde även en liten snabbtur nu på morgonen efter jobbet, lika då oxå…

200-400 kissemissar låter som en jättekoloni, nån borde ha setts till kan man tycka, eller någon mer än Nicka borde väl ha slagit larm om det…

En fråga Nicka..Fanns dessa katter bland husen , eller i närbeläget skogsområde??

OT/Snyggt ....

Simson
0

Catfoot: Burr burr burr!! Snö! Fast snöänglar gillar jag att göra!! Överallt! Till omgivningens förskräckelse…

Härligt att du redan kollat området!! Du borde ha sett några spår av alla dessa katter tycker jag!

Lena
0

#25 Jättebra att du varit i området och spanat. Tycker ju också att det borde funnits något spår av dessa katter.

//Lena

Nicka
0

Skönt att Ni inte sett någon katt, någon måste ha varit i området och samlat in de…Själv förstår Jag inte VAR de är nu ?? Om ingen har gjort något ?? Det var duggregn till & från den kvällen. Min bror tror att de var ännu fler..Hm? svårt att säga exakt antal. Men det var katter överallt..SUCK !!

Lena
0

#28 Känns som ett mysterium om det varit flera hundra katter i området bara just den kvällen som ingen annan har sett och som nu är spårlöst borta. Att fånga in så många katter är inte gjort i en handvänding. Det behöver man flera månader för att klara av.

//Lena

Nicka
0

#29 Nu tycker ju Jag att det börjas kännas obehagligt att skriva här. Trodde Vi skulle hjälpa katter och inte smutskasta varandra.

Jag är absolut inte ensam som sett detta !

Jag Tack'ar för Mig & fortsätter att hjälpa, på annat sätt.

Lena
0

#30 Det handlar inte om att smutskasta varandra. Nu missförstår du ju allting. Jag bara skriver att det är egendomligt att det varit 200 - 400 katter på platsen som nu är spårlöst borta. Katter som bara verkar ha varit synliga vid just det tillfället. Tycker du inte själv att det är konstigt?

Med erfarenheter från arbetet med hittekatter vet jag dessutom att det inte alls är en lätt uppgift att fånga in katter. Om vi  t.ex. tar Husbyprojektet utanför Stockholm som pågick under en dryg månad. Där fick man fångat in 75 katter med massiva insatser.

Därför är det inte realistiskt att någon skulle ha lyckats samla in alla dessa katter på så kort tid. Det måste i så fall finnas en annan förklaring. Det är det jag vill ha sagt och inget annat.

Mvh Lena

Simson
0

#30 Vi fortsätter att åka dit vi som kan…nu när vi har adresser att gå på…mer kan vi inte göra per dator…

catfoot
0

NICKA….Jag undrar om katterna var vid husen eller i närbelägna skogen..Var någonstans såg du alla dessa katter, på Safirgränd eller en bit därifrån…

Jag frågar bara för att få en mer exakt plats, så vi inte kollar på fel ställe…Det finns fler områden därikring, bl.a Gråsten som ligger ovanför den nämda gatan…

OT/Snyggt ....

Hawknestgrove
0

HMMMMMM……

Hawknestgrove
0

HMMMMMM……