Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 6313 ggr
David
0

Djurens Vänner Malmö

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Lena
0

Jösses Amalia, den organisationen verkar inte ha annat än problem. Verkar inte som synen varken på djur eller människor är vad den borde vara.

Citat 2 från artikel ovan: "De talade om djuren som "kattkräk" som kunde avlivas billigt med bultpistol för att slippa kostnaderna med veterinär."

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
0

Fattar inte riktigt. 

Vi har värnat djuren, men de äldre männen i styrelsen har behandlat oss som skit, de talar illa om oss och de är inte djurvänner, säger Lena Lindström. Vilken styrelse? Katthemmet är en stiftelse från DV Malmö. Då borde det väl vara DV Malmös styrelse.

Malmös ordförande heter Fredrik Malmgren.

Men:Stiftelsens ordförande Bertil Lindström var med och bildade stiftelsen för djurhemmet redan 1963.

Kostnaderna för föreningen Djurens vänner i Malmö har varit höga, kring 100 000 kronor i månaden, för att djuren skulle bo på stiftelsens gård i Svedala. Bertil Lindström anser inte kostnaderna har varit för höga, 1,2 miljoner kronor per år, eftersom djurhemmet har haft fem anställda.

Jag tycker hela historien låter väldigt skumt. Har redan hört för ett tag sedan att DV Malmö ville spara på elräkningen och personalen fick jobba med ficklampor.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

David
0

Stiftelsen Djurens Vänners Djurhem Aggarp är vad jag förstått nästan helt fristående från föreningen Djurens Vänner Malmö. Just organisationen i Malmö blir jag inte riktigt klok på, Men så är det ju när det är samma person som är ordförande i RO som varit ordförande i föreningen och hennes man som är kassör i RO är ordförande i stiftelsen. Det var ju först i år som de lämnade över lokalföreningen till Fredrik Malmgren.

Avstängda lampor, personal med pannlampor, avstängd värme osv. har jag också hört rykten om. En av personerna som var anställd på djurhemmet skickade ett långt mail till det ordförandemöte som hölls i februari i Nässjö. Tyvärr har jag inte mailet kvar, men hon tog upp en mängd "konstigheter".

Nä, hela föreningen borde läggas ner.

// David

David
0

Citat ifrån artikel 2:- Den har bara varit intresserade av pengarna, inte av djuren, säger hon.

Känns det igen ifrån andra Djurens Vänner-avdelningar?

Citat från artikel 1: Till exempel får föreningen gratis djurmat av tillverkande företag.

Även i Göteborg fick Djurens Vänner ett "helt lastbilslass" mat enligt senaste medlemstidningen. Varför har dessa fodertillverkare sådan förkärlek till Djurens Vänner? Hur mycket gratis mat för de andra katthemmen?

// David

Alexej
0

Mailet du skrev om hade jag också, hittar den inte. Det var från en tjej som jobbade där och beskrev hur det ser ut. Men jag tror jag skickade Miranda en kopia.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

miranda1
0

#4 Även i Göteborg fick Djurens Vänner ett "helt lastbilslass" mat enligt senaste medlemstidningen. Varför har dessa fodertillverkare sådan förkärlek till Djurens Vänner? Hur mycket gratis mat för de andra katthemmen?

Också vad jag undrar. Vi får ibland lite mat och sand från en grossist i Landvetter. Dom sponsrar även DV borås. Upplyste de om denna förening och ordföranden men de var inte intresserade och skulle fortsätta sponsra…. : /
Ordföranden från DV borås är framförallt intresserad i deras hundmat.

Erika91
0

Herregud så inget DV är bra då? Det verkar ju nästan som det..

martdat
0

#7 jo i Växjö är de bra även om de är en liten förening med mindre möjligheter. har för mig att de har tillstånd till 20 katter elr dyl..

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Alexej
0

Ju, det finns bra DV hem. Men vad jag inte kan acceptera är att de inte är aktiva mot de fula föreningar.

Är man ett bra katthem då har man också ett ansvar för andras katter och att medveten ignorera vanvård, bedrägeri, onödiga avlivningar och djurplågeri är ett brott mot lagen och mot sitt eget samvete.

Men jag antar att just alla bidrag från riksföreningen gör att katthem stannar kvar inom Djurens Vänner.

Och sedan är människor rädda för egna beslut och har gärna familjen/föreningar i ryggen som stöd.

gulliver
0

Man kan ju verkligen fråga sig vart alla katter som satt på katthemmet Aggarp, Svedala, Skåne blivit av när det stängdes.

Erika91
0

#8 Ja det vart bra, jag har ju hört att bar djurhem finns.
#9 Precis, det undrar jag också.

Madde80
0

#10 "De trettio djuren, de flesta katter, några hundar, har placerats i andra hem och på ett nedlagt kattpensionat utanför Skurup."

Nedlagt kattpensionat? Jag antar att de anställda som har lite längre kvar innan uppsägning tar hand om dem på det "nya" hemmet då…

Alexej
0

DV Malmö har 3 veckors-regel för avlivning. Sverigerekord?

gulliver
0

#13 Misstänkte detta men vet du säkert Alexej?

Hawknestgrove
0

JAg blir bara så lessen………Gråter

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Alexej
0

De har den regel, hur mycket det följs vet jag inte.

Här står det:

http://www.hittekatten.se/artiklaravliva.html

Samma argument använder Britt Lindström, ordförande i Djurens Vänners riksorganisation. På det egna djurhemet i Aggarp utanför Malmö får kattern bara stanna i tre veckor innan de avlivas.

miranda1
0

gud… tre veckor…. då skulle de flesta katter vi har omplacerat vara död istället…

Jenna-Gun
0

Man blir stum.

Vad är det för folk som

stiftar sådana regler.

Jenna

Alexej
0

Ja, man blir bara gråtfärdig. :(

Erika91
0

herregud. Ifall det var tre veckor i oksarshman så skulel jag inte ha sverker.. fy.

Alexej
0

Jag fattar inte heller. 2 veckor karantän och sedan? När blir katterna kastrerade då? Katter som kostade pengar för vaccinering och kastrering avliva man väl inte efteråt?

David
0

#6 = Är det Gibbon i Landvetter? Hundmat är ju intressant eftersom föreningen inte har tillstånd att ha några hundar, däremot har ordförande själv samt särbo 2 hundar var.

Har du namnet på personen du pratat med så ska jag skicka ett litet mail med lite länkar och annan information till dem.

// David

miranda1
0

#22 ja, det är Gibbon. Ordföranden hämtar regelbunden ett släp med hundmat. Personen jag har haft kontakt med ang. detta heter Roger, efternamnet har jag glömt….

Alexej
0

http://www.gibbon.se/ kan man gå in under information, personal. Där finns alla som jobbar där med bild.

David
0

#23 & #24 = Hittade ingen Roger där, kika om du kan hitta honom. Värdefullt för mig!

// David

Alexej
0

Om du går in i länken finns det en orange kant där det står information. Klicka. sedan kommer vår personal upp. Gå inte att kopiera, men Roger Einerskog, VD

Enda Roger jag kunde hitta.

Sagolika
0

Att just Djurens Vänner får en massa mat el. dylikt donerat till sig, är säkert för att bland gemene man så är Djurens Vänner ett väl inarbetat namn. Många känner faktiskt inte till någon annan förening som omplacerar katter och ev. andra djur. Men visst är det stolligt! Det finns andra som hade förtjänat den hjälpen betydligt bättre!

Alexej
0

#27 Precis.

När jag kom till Sverige trodde jag också att det finns bara Djurens Vänner och namnet låter ju bra. jag var passiv medlem där i många år och trodde allt var ok. För 1 år sedan började jag jobba på DV Skaras djurhem och trodde fortfarande allt är bra. Det var först genom Bernt Ekelund (DV Göteborg) som hamnade på löpsedlar att jag fick upp ögonen. Samtidigt skaffade jag mig en dator och fick läsa till mig allt om sanningen inom DV och situationen för hemlösa katter. Det var först genom hittekatter jag fick reda på att det finns andra organisationer.

David
0

Kan ju bara meddela att Gibbon omedelbart upphört med sponsringen av mat till DV. Miranda, passa på nu!

// David

Alexej
0

David, har du tipsad Gibbon om Miranda och TNR-projektet? Inte att DV Göteborg får ännu mer nu!

David
0

DV Göteborg kommer inte få något alls, och har inte fått det på ett tag heller. Gibbon är tipsade om Miranda! Och jag tror han lyssnade på mig. Trots allt så verkar mitt ord väga rätt tungt i vissa sammanhang fortfarande :)

// David

MorganP
0

#31 Bra arbetat :-)

Lena
0

Det stämmer som ni skriver det där att Djurens Vänner är ett väl inarbetat namn bland allmänheten. Trots att det varit en hel del larmrapporter i tidningarna är det många som inte har en aning om hur det går till bakom kulisserna i Göteborg och Borås.

Härom veckan hade en avlägsen kollega fångat in en hemlös katt som hon tänkte lämna till Djurens Vänner i Göteborg. Hon frågade ordf. vad som kommer hända med katten om ingen ägare hör av sig. Han svarade då att katten skulle avlivas. Då vänder hon sig istället till Djurens Samarittjänst som ställde upp för kissen. Jag har nu gett henne länkar till artiklarna i GT/Expressen om DV Göteborg och hon blev djupt chockad när hon läste det.

Djurens Vänner är sannolikt den äldsta föreningen med djurhem i landet. De har funnits sedan början av 1950-talet. Inte så konstigt kanske att den etablerat sig så starkt i människors medvetanden.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Mettan
0

Tror inte att det finns någon lokalavdelning av DV i Landskkrona. Istället har vi Djurskyddet, som folk förväxlar med DV - tyvärr.

kattassen
0

#33 Jag har också noterat en viss okunskap hos allmänheten när det gäller DV, i synnerhet Göteborg. Jag själv fick inte upp ögonen förrän jag var i kontakt med Samarittjänsten i Gråbo i ett annat ärende. Hon sa att vad du än gör lämna inga katter till DV Gbg och det är bara några år sedan. Har man inte haft med hittekatter eller hemlösingar att göra är nog den allmänna uppfattningen att det är till DV man vänder sig. Deras namn har ju längre historia än ex. Katthjälpen och Samarittjänsten.

Jag brukar numera försöka sprida reklam för alla andra som jobbar för hemlösa katter i Göteborgsområdet och ge så många "medmänniskor" som jag kan information om DV.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

miranda1
0

Tack David! Skrattande

Simson
0

Heja David!! Kyss

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

karins
0

Bra jobbat David!