Registrering?
Nu kommer jag med en till fundering. När jag registrerade ägarskap till min katt så kostade det inget (det är 5 år sedan i februari nästa år). På ägarintyget står både SKK och SVERAK med. När jag var hos veterinären nu och id-märkta mina stödisar så väntade vi med att skicka in papperen tills jag fått nya ägarens information. Jag har nu mailat SKK och SVERAK och frågat om och vad det kostar att registrera. SVERAK skriver att det är gratis samt att deras system inte är helt uppe än och SKK skriver 120 kr per katt och deras system är uppe. Jag blev helt förvirrad. Finns det två system? Registreras man i båda? Någon som kan reda ut detta? Tack!
120 kr kostar registreringen hos skk, och det är det registret som alla använder vid upphittad/bortsprungen katt tex.
hur svera gör vet jag ej, vilket jag borde kanske, då jag är medlem där ;) Har dock aldrig brytt mig om att regga husisarna där hos sverak, men raskatterna hamnar ju automatiskt iom ägarbytet.
#1 - Ok, så det är alltså två register? Varför ska det finnas två? Eller ska SVERAK ta över och är på väg att starta upp nu? När började det kosta förresten? Med tanke på att jag inte behövde betala för att registreras som ägare till min Silla…
mig veterligen ska inte sverak starta upp något register liknande skk´s, men de har väl ett register för id-märkta raskatter, som kommer med när uppfödaren skickar in avtalen till sverak. men alla uppfödare id-märker ju inte, så…
vart har du hört detta om sveraks regidter någonstans?
Ja, Sverak är ju för rasrena katter med registreingsbvis kombinerat med stamtavla. Där får man betala en god slant för varje regbewvis, men det är ju bara frågan om raksatter, vad jag förstår. HAr själv haft, så jag vet, att på den tiden, så skulle man ha avelsbevis, kopia på mammans regbevis, kopia på paapans regbevis ocxh sen när man fick ungarna så skulle man beställa regbevis/stamtavla för varje katt. Rosa för flickor och gröna för pojkar. detta var innan idmärkning ens var känt för katter. Hundar tatuerades med sitt regnr som man hade på Skk och man kunde även tatuera blandrashundar, de fick ett nummer taget ur luften så att säga. Och då var det bara frågan om tatuering. Men som sagt, det var flera decennier sedan
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
ja, ska man avla måste katterna vara märkta, och alla regpapper skickas till sverak. men blandras katter har de inget register för. Har iof skickat efter Huskattbevis till husisarna, och en del var märkta innan och de fik sitt id påfört på beviset, så det kan ju hända att de blev reggade där så, men det har jag ej kollat upp.
Dubbel
HAr för mig, att då så betalade vi 225 kr för varje stamtavla….
nu har stamtavlorna ökat till 400 tror jag.
Oj, snacka om att inte hänga med i prisutveckling. Detta var alltså för 30 år sedan! det är i princip billigare med en stamtavla i dag, än det var då!
men det är bara nån månad sedan tror jag som priset blev högre 
Detta stod i mailet från SVERAK:
"Det kostar inget att registrera katterna i SVERAKs ID-register.
Vi håller på att starta upp vårt register och har inte sökning och sånt klart ännu i dagsläget men det går bra att skicka in ID-märkning, kattens namn, hårlag, färg, kön, födelse samt nya ägares namn, adress, telefon och personnummer så kommer vi att registrera katterna så snart ID-registret är klart. Vi har tyvärr ingen blankett klar för detta ännu men det går bra att skriva på ett vanligt papper och klistra in remsan för ID-märkningen."

det kostar väl bara första gången på skk, och inte vid ägarbyte? eller är det bara hundar det gäller. för vi ska skicka in om ägarbyte på nicki, och det kostar inget.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

aha, jag läser slarvigt nuförtiden, det är en ny katt du ska registrera, ja, då kostar de 120 ja. kollade det åt mina katter oxå, till framtiden då jag kanske har råd.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan