En till katt!?
En till katt!? (hoppas länkningen är ok? annars får ni väl "sudda")
Ni som har flerkatts-erfarenhet får gärna ge lite synpunkter i tråden på KatteriFokus, eftersom ämnet delvis berör om jag ev ska ta en katthemskatt!

Har besvarat detta på katter iFokus, men lägger in svaret här också.
Hejsan, grattis för att du bollar med tanken på en katt som behöver ett nytt hem. Och tänker först. Du gör helt rätt som kastrerar henne. Låt det gärna gå ett par månader innan hon får en vän så att hormonerna hinner gå ur kroppen.
En fråga, hur vet du att hon är högrankad?
Så till din fråga då. När du väljer en katt, så fundera på vad din kisse har för temperament. Är hon lekfull, avskyr bus, verkar vilja ha myssällskap och så vidare. Då kan du matcha katt efter henne.
Jag skulle välja en hankatt om hon är ranghög. Många väljer kattungar för att de känner att en yngre vänjer de sig vid. Själv brukar jag rekommendera att man väljer något äldre katt som är vana med sällskap. Det underlättar en massa, och nykomligen känner sig inte hotad av henne.
När kissen kommer in i ert hem, så låt dem vara separerade en kort stund. Du känner själv om det räcker med en dag eller någon vecka. Detta för att de kan känna varandras dofter. Släpp sedan ut den så att de kan börja umgås, men under uppsikt. Var beredd på fräsande. Det hör till. Det kan bli bråk, även det hör till (inom vissa ramar där de inte skadas).
Glöm inte katt nr. 1 för att ni kanske blir fullkomligt bedårade av den nya. Så klappa gärna er originalkatt först, sedan den nya. Så slipper hon känna sig bortskuffad. Det är lite tips och funderingar från mig. Lycka till. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Jag personligen har sämre erfarenhet av två honor. De kan lätt blir bitchiga.
Jag skulle nog alltid välja en hane till en hona. Åldern spelar ingen roll. Kattungar kan bli lite jobbiga för en äldre katt, men samtidigt uppfostra de kattungen ganska snabbt. En lite äldre herre brukar inte bry sig så mycket om en fräsande hona.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Om katterna väl är kastrerade brukar inte könet vara av så stor betydelse. De flesta katter trivs och mår mycket bättre av att vara flera. Rangordningen brukar de själva reda ut, det är naturligt med lite morr och fräs de första dagarna - veckorna. vad som är viktigt när man sammanför den nya katten med dem gamla är att ge mer uppmärksamhet till den gamla. Gärna fjäska med extra mycket godsaker så att det hela blir så angenämt som möjligt. Om man tar katt från katthem kan man få god hjälp att hitta en kattkompis som passar så bra som möjligt med den man redan har. Det ökar möjligheterna att det hela blir en succé.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Tack för svaren här också! :)