Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 600 ggr
Laddy
0

Hittekatt, råd önskas!

Jag har blivit med en hittekatt, hona.  Hon har gått ute sedan i maj.  Alltså, jag tar hand om henne eftersom katthemmet har fullt.  Och jag har varit till veterinären med henne.  Sen ska hon förhoppningsvis få ett bra hem.

Jag har redan fyra katter så min fråga är hur ni som tagit hand om hittekatter gör när det kommer en ny katt??? 

Jag separerade katterna i natt men imorse ville nykomlingen ut i resten av lägenheten och promenerade ut.  Hon har suttit under soffan men även gått omkring, morrat lite åt de andra katterna.  De andra katterna bara tittar förundrat.

Laddy, sambo med 4kissar Cool

CarolaC
0

Hej

Jag har alltid haft den nya katten isolerad från mina egna i en till två veckor. Därefter har vi öppnat dörren emellan och varje gång har katten ifråga promenerat ut och det har aldrig varit några problem. För säkerhets skull har jag naturligtvis separerat dem igen när jag åkt hemmifrån och på nätterna, tills jag sett att det går bra.

Lycka till!

Pelusa
0

Hur ser missen ut? Är hon mycket medfaren och mager? Är öronen hela och rena och är ögonen klara? Tycks magen vara i ordning, dvs har hon gått på toalådan under natten i sin isolering?

Jag antar att samtliga dina missar är vaccinerade och att du nu har beställt tid hos veterinär för undersökning och vaccinering av den nya missen?

Jag tror att det kommer att gå bra med dina katter framöver.
Litet morr och spott får man räkna med i början när det kommer en ny katt men snart hittar nog alla sina platser och det blir lugnt i kattgruppen igen.

Tack Laddy för att du bryr dig. Berätta hur det går framöver please!

/Pelusa

vanessa
0

Börjar med att tacka dig för att du ställer upp för dessa tassar.

Brukar också hålla katterna separata i början, som en form av karantän. Men om hon ser okej ut och är kollad av veterinären så har hon nog inte skabb och sådana jobbiga saker.

Som ovanstående sagt så blir det ibland morr och fräs, och det tillhör själva rangordnings uppgörelsen. Oftast räcker det med dessa ljud för att platserna ska delas upp. Ibland kan det gå till tassgripligheter, då är det bara att sära dem.. Kanske sätta en kompostgrind i dörren så att de kan sniffa på varandra. Men det är sällan det går så långt. Lycka till. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

rulda
0

vill bara lägga till en varning om #3 var försiktig när du särar på två katter i slagsmål (om det hinner gå så långt) det kan resultera i djupa rivsår.

vanessa
0

Så sant Rulda, vi vill inte ha fler stelkrampssprutor här. Vattenspruta är perfekt för sådana ändamål. Och kasta vatten på dem. Och jag menade inte att hon skulle ge sig in handgripligen. Men formulerade mig dåligt, så det är bra att du tog upp det.

Älskar din Avatar, Rulda. Myyyys. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

rulda
0

#5 jag fick lära mig den hårda vägen att inte gå imellan när katter slåss (har fortfarande ärr)
Tack föresten älskar Trötters min på bilden :D

Laddy
0

Tack Carola C, Pelusa, Vanessa och Rulda för svaren!

Det har gått bra idag med katten, jag kallar henne Missan.  Hon har legat i min klädkammare längst in och hon har även ätit.

Jag har varit med Missan till veterinären, hon har inga sjukdomar, lite mager är hon men annars fin.

När jag inte var hemma fick hon vara själv i köket och det gick bra.

Missan fräser åt mina andra katter men mina säger ingenting.  Jag är förvånad över det.

Tack igen och godnatt från

Laddy, sambo med 4kissar Cool

Laddy
0

Rapport om Missan:

Det går över förväntan bra. Missan har hittat ett krypin i klädkammaren där hon sover.  Även under min säng kan hon sova. Hon vågar sig fram och har ätit tillsammans med de andra katterna. Och på lådan har hon gått.  

Och mina katter fräser inte eller är arga, de låter henne vara ifred. 

Laddy, sambo med 4kissarCool + 1hittekatt

Alexej
0

Då har du väldigt snälla katter, mina är alltid nyfikna, men en del fräs blir det alltid. Var skönt att det går så bra. :)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Laddy
0

Vill bara berätta att det har gått bra med lilla fröken Missan Alexandra och hon är kvar här hos oss…….  Hon verkar trivas och vill gärna bli klappad! De andra katterna har accepterat Missan. Det känns skönt. Det finns foto av henne på min blogg.

Laddy, sambo med 4katterCool 

www.katta4strof.blogg.se

maggan47
0

vilken fin blogag och vacker liten fröken Maggan47

Laddy
0

Tack!

Laddy, sambo med 4katter + en hittekatt Cool 

www.katta4strof.blogg.se