Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 2387 ggr
Milla
0

HJÄLP

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hittade en liten liten kattunge här hemma nu i kväll, den är tunn och ögonen är helt förstörda, man ser inte ögonen utan det är så inflamerat. Vad kan jag göra för att ge den en bra natt??? lider så med den och vill inte skicka iväg den. Den är jätte kelen ååå det är så hemskt.

SKickar med ett foto på den stackaren.

OBS!!! ser otäckt ut!!

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Engla
0

Kan du ta in den hos dig och åka till veterinären med den i morgon???

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Milla
0

ja jag har henne här inne nu. Det verkar inte som om hon ser något. Usch det är så hemskt om hon nu bor hos någon som inte bryr sig för detta med ögonen kan väl inte ha kommit så över en dag.

Engla
0

Kan du ringa veterinären? Har sett ett tfn på Hittekatter eller kattrifokus om ett journr. Tror det är inom Agria. Ska kolla upp det!!

Milla
0

TACK!!!!

Engla
0

För er som inte känner till det så kan man alltså ringa Agriaveterinären (kostar 25 kr/samtal) och rådfråga under jourtider. Klipper in info från Agrias hemsida:

""
Behöver du rådfråga en veterinär under helgen?
Agrias Telefonveterinärer har öppet alla dagar. Många gånger kan ett kvalificerat råd per telefon hjälpa dig att avgöra om ditt djur behöver akut vård och hur sjukdomen kan behandlas.

Agrias Telefonveterinär hjälper dig under den tid på dygnet då det kan vara svårt att nå din ordinarie veterinär.

Du kan också få information om närmaste veterinär med akut- och jourmottagning.

Samtalet kostar 25 kr oavsett längd.

Öppettider för Telefonveterinärens linje är:
Vardagar 16.00-24.00
Helger 07.00-24.00.

Alla djurägare är välkomna att ringa djurens sjukvårdsupplysning - oavsett var du har din försäkring!

Numret är: 0900-100 51 61. ""

Kommentera inlägget

Kommentera inlägget

Kopierade detta från Katter i fokus

Engla
0

Snälla, ring!!

[helenal]
0

något nytt?ringde du veterinären?fyfan va hesmkt! hur gammal tror du katten e..??? han kanske har gjort ngn ögonoperation och sedan rmt från sin ägare???

Milla
0

ja jag ska genast ringa tack än en gång

Engla
0

Hör av dig sen!

[helenal]
0

ja,jag måste veta!!!!

Milla
0

ringde men där var telesvar så jag lämnade ett meddelande så dom skulle ringa upp.

Oj katten kan nog vara runt 10 veckor tror jag. Hm ögonoperation, nä det tror jag inte för när jag har torkat av ögonen med ljummet vatten så ser man liksom inte ögonen utan det är illrött och det ser ut som om det är kött som ligger över ögonen. Svårt att förklara. Hon kan inte öppna ögonen och det kommer lite lite var från dom.

Om det inte går att göra något åt det så får hon somna in för så här kan hon inte gå runt. Hon måste ha jätteont. Fast hon äter och dricker och spinner.

[helenal]
0

hmm hon kanske one har så ont efterso hon äter? hon verkar ju ändå tam… men hoppas de ringr upp snarast! ska du åka in me enne imorn då?du kanske ska sova me henne inatt?har du andra katter?vart hittade du henne utanför gården?känner du igen henne? oj bara tio vevkor..stackrn! jag skulle fått panik om de hände mig… men va stark du. Jo om veterinären inte kan göra något e de ju lika bra att hon somnar in:( det kan vara dyrt också med ögonoperation rätt stort ingrepp..

Engla
0

Men kan du ringa o boka en tid hos veterinären i morgon? Lika bra att kolla upp det direkt. Säkert en ögoninflammtion. Även fast kisen spinner, så kan det vara ett tecken på att det gör ont.

[helenal]
0

men det  ebra att den ändå visar tecken på att den inte mår sämre liksom..men den har välidgt ont det e klart eftersom hon knappt kans e något..säker en ögoninflammation som pågått länge..fast ägaren inte har brytt sig elelr haft råd…

Milla
0

jag inväntar att vet ska ringa nu så får jag höra vad dom säger.

Jag hittade henne här utanför när jag var ute med hundarna, nej jag vet inte vem det är. VI har 16 utekatter här och hon får sova inne i en stor hundbur tillsammans med en annan katt.

Helt ärligt så är jag inte intresserad av att lägga en massa pengar på henne, men hon får inte på några villkor gå på detta viset. Men behövs det bara omtanke och ev salva/droppar så fixar vi det annars får hon nog somna in.

VI avvaktar. Jag skriver så fort jag vet något mer.

[helenal]
0

ne jag förstår dig på ett sätt.. det e dyrt med operationer.. om man bara visste vem ägaren var! har ni 16 utekatterojdå,hur håller man reda på alla:) låt henne vila inatt så får du åka till veterinären imorgon.

Engla
0

Men det kostar ju också att avliva…Ingen som kan hjälpa henne? Var bor du?

Engla
0

Kanske kunde prova med katthem?

[helenal]
0

jo men att avliva kostar tusen kronorn väll? en ögonoperation är ju dyrare.. men jag vet inte.. faktiskt. såkalrt man vill göra allt för sötnosen.. om hon får salvor så borde de gå bra?? fan att man inte kan åka akut med henne någonstans!! det finns ju akut mottagningar för männiksor!

Engla
0

Jepp, det kan ju faktiskt räcka med salva! Vi får hoppas det!

[helenal]
0

verkligen.. jag komemr inte kunna sova inatt.. vill veta vad som händer henne!!

Engla
0

Jag oxå! Gråter

[helenal]
0

sötnosen.. kanske finns någon lycklig ägare…?hmmm…

Milla
0

vet har inte ringt ännu.

Japp vi har 16 kissar, en hel del har flyttat hit av sig själv. Sen har vi några bebisar som ska flytta till nya hem snart. Det är en super mysig liten tjej i alla fall. Hon ligger här mitt knä nu och sover.

ÅÅÅ jag hoppas verkligen att det ska gå och ordna för henne.

Jag bor i skåne Landskrona.

[helenal]
0

sötnosen..hon verkar inte vara rädd för folk iaf.. såna katter "borde"ju visa ett skyggt beteende.. så dina katter är aldrig inne då? ska du åka in me henne imorgon?

Engla
0

KKS jobbar väldigt brett, kanske du skulle kontakta dom för mer info? Om det är så att det går att bota hennes ögon. www.kks.nu

Håller tummarna för er!!

Milla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hrm stallkatterna ska ju inte vara inne,men dom slinker in lite då och då. Just nu har en av katterna lyckats med att föda en kull ungar för en vecka sedan och kattmamma och bebisar bor inne då det är för kallt där ute.

Har pratat med en djursjukvårdare och jag ska badda ögonen och sen ska jag inhandla noviform i  morgon och börja behandla blir det inte bättre så ber vi vet skriva ut ögonsalva. Hon trodde att det var en ögoninflammation ÅÅÅÅ hoppas att det bara är det.

Agrias vet har inte ringt ännu.

Hon är nu döpt till Hope och hon bor tillsammans med Lillan nu

Milla
0

jag kryper i säng nu men lovar att berätta hur allt går. Tack för ert stöd.

MariannE11
0

stackars lilla missen Hope….men vad smart att kunna hitta vägen till en sådan stor kattvän som du….jag hoppas och håller tummarna allt vad jag kan för att hon blir bättre i sina ögon… hon verkar så oerhört vacker dessutom…..

tack för att du fanns för den underbara tjejen..Glad

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Engla
0

Milla: Natti, kram o hör av dig!

Milla
0

nämen ååååå nu blir jag ju alldeles rörd tack för dina fina ord.Generad

Gonatt på er alla!!!

[helenal]
0

hon e lik din andra katt:) hoppas allt löser sig,du får börja behandlingen imorgon:) sover hon ute me din andra katt?de funkar bra ihop? hör av dig. kram

Milla
0

nu får ni sluta skriva för jag måste sova.

Hope och Lillan bor här inne i en stor katt bur. Lillan tvättade henne och nu sover dom gott båda två.

Vet ringde nu och han sa också att jag skulle testa med noviform och se hur det blev.

Nu går jag och lägger mig……………….

Tigrou
0

Du är bäst Milla! Hör av dig i morgon så vi vet hur det går.

Morgan10
0

Milla:  Nu har jag p g a mycket annat inte läst hela den långa tråden men gör som så att du under fredagen ringer KKS samordnare Lisbeth så tar hon alla uppgifter gällande ärendet så får vi via ev veterinärvård etc söka hem till den fyrfota sötnosen.

Lisbeth når du på 0455-221 19; 073-83 11 897.

Hoppas att hjälp finnes!

Mvh
Morgan/KKS

Engla
0

BRA Morgan!!!!!!!!!!!!!!!Skrattande

Lena
0

Har arbetat sent ikväll och läste detta först nu. Det är med all sannolikhet en ögoninflammation efter en kattsnuva. Brukar gå över med ögondroppar och antibiotika. Gott tecken att kissen äter. Hade en hittekatt med dessa symtom en gång. Fast han åt inte heller och hade snuvig näsa. Han överlevde dock och levde tills han blev 12 år. En underbar kisse som vi döpte till Lill-Pelle.

Jag blir så glad när jag läser att KKS kommer att hjälpa till! Tack KKS & Morgan10!

Lycka till med allt och tack sanälla Milla för att tog in kissen och hjälper den!

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sidentass
0

åhhh..lilla kisse….har tänkt på den lille hela kvällen här…såg i tråden att det verkar ordna till sig….då känns det genast lite lugnare…så gott att misse har fått komma i dina goda händer, tänk om hon fortfarande varit ute i kylan - burr..vill inte ens tänka tanken…

vanessa
0

Mitt hjärta går i småbitar.

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

modellflickan
0

Stackars lilla katt! Vilken otäck bild! Det måste verkligen göra ont! Du måste hålla oss uppdaterade imorgon, nu kommer jag inte kunna sova. Stackars liten. Gråter

Morgan, ni på KKS är helt underbara.

Milla
0

godmorgon alla goa människor!!!

Vi har precis varit iväg på apoteket och inhandlat noviform, så nu har vi börjat behandla lilla Hope!! Har även pratat med vet här hemma och hon skriver ut recept som vi hämtar i eftermiddag.

Tack snälla för tele till KKS men vi har bestämt att vi behandlar henne här hemma och min distriktare ska ändå komma ut till hästarna snart så hon får ta en koll på Hope då OM inte Hope blir värre så klart då får vi åka in med henne. Hon har tytt sig så till Lillan så jag vill inte dela på dom.

Hope är en helt suverän liten flicka, överlever hon detta så får hon bli en inne/utekatt här hemma.

miranda1
0

jippieeee!!!Skrattande

[helenal]
0

ååh vad roligt att höra att du tar hand om henne om hon blir bätttre:) är Lillan hennes mamma? undra vem ägaren är… hoj har vanvårdat hope…

Milla
0

nej Lillan är vår katt och det är inte hennes unge.

Misstänker att någon har dumpat henne från vägen tyvärr. Vi bor ju på landet och vi har inte så nära till närmaste granne så hon kan inte komma därifrån.

Vi bor ända uppe vid vägen så det verkar mest troligt att någon idiot har lämpat av henne och så har hon känt lukten av våra katter och gått ner till oss.

Jenna-Gun
0

Ja den som gjort det kanske inte hade råd att gå till veterinären med kissen

Morgan10
0

Milla: Härligt att ni efter veterinärbesööket bestämt er att behålla tissen, bäst för alla parter, såväl för Hope, er samt KKS (som har katter så det räcker ändå Ledsen)

Hälsa Hope!

Mvh
Morgan/KKS

Sidentass
0

Men vad glad jag blir att ni valt att behålla henne…tänkte på missen igår hela kvällen..får hon bara behandling så tror jag med all säkerhet att hon blir återställd igen..

Dessvärre kan du mycket väl ha rätt i att hon blivit avdumpad i era trakter…det finns idioter som kan göra vad som helst.

Förra hösten hade vi en liten kattunge tillfälligt hos oss som också blivit avdumpad i vår lilla by..lilla Iris fick sedan ett permanent hem..

önskar er all lycka med behandlingen av lilla gomissen…så gott att hon är i era trygga händer..

[helenal]
0

jag menar inte att hon är hennes bilogiska mamma utan att hon känns som hennes mamma eftrsom de trivs ås bra ihop?

Radisa
0

En sån tur lilla Hope haft. Tänk att lyckas hitta både adotivmamma och matte. Hoppas att hon blir frisk och kan njuta av sitt nya liv fullt ut riktigt snart!

Hennum
0

Jag känner en som hade en katt som var blind en gång… ögonen hade aldrig blivit färdigutvecklade…. när ja såg bilden så tänkte ja på den missen. tur att ninna lilla kissen inte är blind. det måste vara jobbigt. den katten sprang in i saker hela tiden o så. dom fick avliva den tillslut

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Milla
0

åååå jag är så glad för hon busade med Lillan idag och hon försökte göra såna där små hopp som kattungar gör när dom leker men det gick inte så bra.

Lillan har verkligen tagit henne till sig, hon tvättar henne och sen somnar dom tätt intill varandra.

Sidentass
0

åhh..vad underbart att höra..katter är fantastiska fostermammor många gånger…sådana här historier är så glädjande att få ta del av..dom ger lite bränsle för att orka med alla tråkigheter man hör om när det gäller övergivna missar…

Engla
0

Milla: Berätta hur det går! Jag vill veta allt! Blev så glad av att läsa inlägget nu när jag kom hem efter en låååång dag i skolan! Kram

Ankie
0

Ja vad glad jag blir när det finns vänliga människor som ställer upp för djuren, som du Milla. En stor eloge till dig som har ringt vet och verkligen ställt upp för den lille. Jag blir verkligen glad när jag får höra sådana solskenshistorier. Ja, ögonen såg verkligen hemska ut stackars kisse, vi får hoppas att de blir bra.

Milla
0

alltså gillar man djur och har minsta lilla samvete så inte låter man någon vara utan att hjälpa när dom mår dåligt. Kan man inte eller vill inte hjälpa så är det enligt mig bättre att låta djuret somna in.

Så länge det inte kostar en massa pengar så ställer jag mer än gärna upp för djuren. Tyvärr ekar det en hel del i börsenLedsen men omtanke och kärlek har jag minsann så att jag kan ge i massor.

Tycker det är viktigt att barnen får vara med och lära sig att man ska värna om varandra och ge omtanke och kärlek för det kostar inte ett dugg. Vi har 3 barn som är 12,14och 16 år gamla och dom är uppvuxna med att hjälpa djur (det är därför vi har 16 f´låt 17 stallkatter) dock så kommer en del av dom att flytta när dom är gamla nog.

Tror nog att ni också hade gjort det samma om ni hade hittat lilla Hope

Cammo
0

#55 Jag har nu läst om lilla Hope, fantastiskt att ni ställer upp för henne. Och jag gillar din inställning Milla "Tycker det är viktigt att barnen får vara med och lära sig att man ska värna om varandra och ge omtanke och kärlek för det kostar inte ett dugg"

Tänk om fler barn i Sverige fick växa upp tillsammans med djur…då skulle vi få en mjukare inställning till livet tror jag. Djur är "mjukvara" och speciellt katter…hihi…tycker jag!

//Cammo

[helenal]
0

börjar hennes ögon se bättre ut=?

Lena
0

#55 Mycket fin inställning du har som gör mig glad och varm om hjärtat. Hoppas lilla Hope kryar på sig.

Lill-Pelle kissen med liknande symtom som vi hjälpte för många år sedan var så tacksam mot oss resten av sitt liv. Han spann så fort man tittade på honom. Och alla kom att älska honom.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Milla
0

igår såg ögonen bättre ut men idag ser det lika illa ut igen,men vi fortsätter så får vi se hur det går.

[helenal]
0

är det under 14 dgr hon ska få salvan?tror du hon ser ngt?

Milla
0

igår var jag nästan säker på att hon kunde se lite lite men idag tror jag inte hon ser ett dugg. Ja det är 14 dagar

Har startat en ny tråd om Hope där jag skriver en dagbok, jag ska försöka skriva minst en gång om dagen.

essut
0

Hoppas alla era stallkatter är kastrerade..

Tack för att ni tog hand om katten.

Alexej
0

Det var en gammal tråd, undrar hur det gick med Hope?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

essut
0

Hoppsan jag tittade bara på datumet men inte årtaletGenerad

Alexej
0

Gråter

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus