Snart könsmogna?
Hej alla kunniga människor :).
Jag har två kattungar hemma, nu drygt 18 veckor. Då det är ett syskonpar, en hane och en hona, är jag lite nervös för en eventuell olycka, då jag jobber hela dagarna och därför inte har full koll på dem.
Hanen utvecklas vansinningt fort, tycker jag. Han är stor och börjar lukta mer, likaså hans kiss. Hans syrra är betydligt mindre, så förhoppningsvis dröjer det ett tag innan hon är könsmogen. När jag är hemma så leker de som de alltid gjort, inga dumma fasoner på killen…
Men, så till min fråga, eftersom det är stödkatter så får jag inte åka iväg till veterinär hur som helst utan att ta kontakt med föreningen, och eftersom min kontaktperson kan vara svår att få tag på så kanske jag kan vara förberedd med p-piller om det skulle bli en svår sits? Eller är det kanske så att hanen redan kan vara könsmogen (han börjar definitivt få en liten pille) och kan kastreras inom några veckor? När/hur vet jag detta? Eftersom jag jobbar dag i en annan stad så är det lite krångligt att åka in till en vet "bara så där".
Nu hoppas jag givetvis att dessa sötnosar får ett nytt hem inom kort, men jag vill vara beredd på alla eventualiteter. Kan någon med erfarenheter av detta kanske råda mig litegrann så jag kan känna mig lugnare på dagarna?
Kattungar går att kastrera redan som ung.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Oj, det var ny info för mig, tack :).
Jag ska ta och kolla upp det med föreningen, kanske kan kastrera hanen lite yngre i alla fall, så honan får löpa en gång och vi kan göra en titthålsoperation sen.
Om de har svårt med pengar så får jag lägga ut så länge och hoppas att jag kan få tillbaka när de säljer missarna…
Honan behöver inte ha löpt för att kastreras.
Det är en myt.
Jenna
Min dotter tog två kattungar, syskon, hane och hona. Hanen började väldigt tidigt, så han blev ganska snabbt kastrerad. Han är minst dubbelt så stor som systern.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Det är ungefär samma situation här. Hanen väger (minst) ett kilo mer än honan.
#3 Tyckte jag läste någonstans att om man skall kunna göra operatioen där det snittas ett cm-stort hål i sidan och kastreras från det, så skall honan ha löpt en gång? Kan ha fel, dock, men just den operatioen verkade så mycket snällare än den där de snittar upp halva magen…

jag är i precis samma situation med mina två stödiskattungar! :) Men hanen flyttar till Umeå på måndag så det ska nog klara sig.
#5 det där är en myt:) ett löp påverkar inte en operation lr katten alls..lycka till! hade en stödishane som blev fertil knappt 4 månader gammal:(