Min Gustav
det var en tråkig dag för 9 år sedan…Vi hade bara varit ute och promenerat en sväng i bland gårdarna…helt plötsligt hörde jag ett väldans kattskrik och nästan ylande från gården bredvid mig..det skrek så att mitt hjärta gjorde ont…var bara tvungen att gå över för att titta vart det kom i från..
Det drogs mot bäcken… mina ögon har alldrig mött en sådan skräck syn..där stod bonden och dränkte kattunge efter kattunge…jag skrek STOP vad gör du?? Är du inte riktigt klok i huvudet eller !!!
Sprang över och kidnappade den sista blöta kalla kattunge som var helt försvagad av chock.. jag stoppade in den i min jacka och tittade på gubben och dom dränkta kattungarna som låg i diket..sansade mig och sa kan jag få denna lille/a jag är villig att betala dig en summa..bonden glodde på mig som om jag var knäpp och sa ta han för He…ete..jag stoppade handen i min fick..där låg 2 hundra lappar som jag skulle ha för att handla i affären på vägen tillbaks..här sa jag ta dom!!!
Sedan gick jag raka vägen hem med min frusna blöta lilla kattunge..dagen efter var vi hos veterinären .. han hade öronskabb och dom visste inte om han hade fått någon form av hjärn skada pga syre bristen.
Ja han är min Gustav och har hostat och haft sig i 5 år nu men inget funnits..han älskar naturen..äta möss och ha det gott i gräset och skogen..han är nu 9 år + månaderna som han var när jag fick honom..

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Så fruktansvärd! Fattar inte hur såna människor sedan kan gå hem och glömmer deras skrik. Hur kan man vara så hård i hjärtan?
Gustav är en supersöt katt, vad skönt att han fick överleva!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Å vilken historia, och vilken tur att du kom förbi just då och kunde rädda Gustav från en säker död.
Tvi och fy för gubben!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

åh, fy fan…

vilken mardröm att uppleva….hur kan man?…..jag blir mållös…..
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Vilken bra tur att du räddade honum!!
MVH Isnornin
ja, usch, det finns så många dumma människor :( vilken tur att just du kom förbi! tänk vad många katter du räddat livet på :) jag tror väldigt mycket på att man får tillbaka allt man gör i livet, är man ond slår det tillbaka förr eller senare och är man god så får man gott tillbaka.
klarade han sig utan skador förutom hostan?
Ja min Gustav han har det så bra men tänker jag på det så kan jag minnas deras skrik..jag var så ledsen och arg den dagen..men vad jag vet så är ju det vardags mat för bönderna att ta dö på ladugårdskattungarna när dom har blivit för många..istället för att kastrera de dom har..dom får ju oftast inte tag i dom vuxna kanske..
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

uss vad lessen man blir, tur att du kom förbi, hade en vänninna vars pappa dränkte kattungar på löpande band med,,, jag vart skitarg, så en vår dränkte han dem inte,,, de lämnade han i en kartong utanför djursjukhuset,,,, de togs om hand av DV,, de hade kattpesst,,,,, lita OT men man blir påmind när man läser om vissa saker,,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Fruktansvärd och underbar historia. Det är nog ganska vanligt att det går till på det viset. Är inte helt säker men jag tror att min moster gjorde sånt när jag var liten
hon hade en bondgård med en massa katter springande på den tiden.
ja, jag kan tänka mig att det lätt blir så när man jobbar som bonde. de tycker väl i gengäld att vi är så blödiga så det är löjligt… tror att det är svårt att ändra på det men man får ta det i små steg - varje person man omvänder är en vinst :)
Vad gäller dumpning av kattens status så vidhåller jag att bönderna är en av de största bovarna i dramat.
Tycker oxå att de lokala veterinärerna är slappa i sin kattsyn. Vad skulle det kosta att sköta om missarna oxå när de nu ändå kommer till en gård för att sköta om de andra djuren.
Att fråga kostar så litet…. "är katten vaccinerad, kastrerad…."?
Inte? Men då gör jag det nu….!
/Pelusa (född och uppvuxen på en bondgård)
ja, det var bra tänkt. det är kanske där man skulle kämpa? med veterinärerna!
jag tänkte lite på det också i samband med diskussioner om avlivningshot och om var vi lägger fokus och energi. jag vet ju att många här jobbar med att höja kattens status, men det måste ju finnas fler sätt vi inte har tänkt på. hur är det med lantbruksgymnasium tex? hade inte lite kunniga och pedagogiska eldsjälar kunnat informera där?

Människor är vidriga.
Vilken underbar tur att du kom förbi och räddade Gustav!

Usch jag blir alldeles kall i kroppen när jag läser om sånt här! Vilken tur Gustav hade att du kom till hans räddning1

Ja fy fan det är så man skäms att vara människa 

Härliga du som räddade Gustav!! Han är så vacker!
Jag fattar inte hur man kan lyssna på deras hjärtskärande skrik och fortsätta med nästa katt.
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

FY FAN att dränka katter sådär.
Bra att han har det fint hoss dig nu iaf :)
Usch, dessutom olagligt, även för 9 år sedan! sån tur söte Gustav hade!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Fick träffa Gustav idag IRL. Sicken goskille!!! Jättetrevlig misse och sååå söt
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Jag tror det är ändringar på gång. Det finns nya generationer bönder som har gått på utbildningar, som lever ett modernt liv och har en medveten familj.
Förr tog man över gården efter grundskolan och övertog samma syn på djur som föräldrarna gjorde.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus