Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 1256 ggr
Imasy
0

Ni som tar in katter...

Jag vill absolut inte att detta ska tas som kritik, jag är bara nyfiken, ju fler som hjälps åt, desto bättre Glad

Det jag undrar över endå, är hur ni löser detta med nya katter? har ni dem i karantan osv? vart?

Det som får mig att fundera är nämligen att jag får ej matematiken att gå ihop. Ni har ju skrivit att ni bor si och så stort, har X antal djur hemma, men kan ändå ta in den, och den, den lilla kattfamiljen osv osv.

Hur bär ni er åt? vart gör ni av alla katter? Har någon av er tillstånd till det antalet? (om ni nu överstiger 9 katter dvs?) hur reagerar era övriga katter på att det jämt och ständigt kommer och går en massa främmande katter?

Själv är jag stoppad att hjälpa fler, då mitt sovrum är karantän, och kommer att förbli så ett bra tag till. Att ha dem på toa är uteslutet.

[sweetestperfection]
0

Måste man ha tillstånd om man har fler än 9 katter? :O

Imasy
0

om man har fler än 9 katter, som är äldre än 10 månader måste man ha tillstånd. Om några månader blir min egen tjej samt de två jag tagit hand om tio månader gamla, och då måste jag egentligen söka ett tillstånd om inte de två hittisarna fått ett egete hem.

sofia85
0

Bli medlem på våran msn grupp där är vi en del som är stödhem och kan hjälpa dig med frågor

http://groups.msn.com/stodisar

Glad

tussilago
0

jag har just nu åtta katter hemma. två egna, en vuxen stödis från kks, fyra kattungar från göteborgs katthjälp och en kattunge som inte gått via organisation (sotnos från tråden "hjälp snälla").

vad gäller karantän så har vi de nya i badrummet i ett par veckor, så vi har tagit dem i omgångar så det helst inte ska komma in nya medan det redan är en i karantänen (för då faller ju poängen med karantänen :D )

våra egna katter är väldigt snälla med kattungar men inte särskilt snälla med tama vuxna, så vi vill helst inte ta in vuxna katter. är badrummet tomt skulle de väl kunna vara där högst tillfälligt, men det är ju inget en katt nöjer sig med i all evighet. kattungar däremot tycker våra katter mest är roligt. om jag skulle märka att våra katter inte skulle trivas med det skulle jag ju tyvärr få sluta - om inte de trivs så trivs ju inte heller de tillfälliga.

jag är också väldigt nyfiken på det här med lagen om antal katter. jag har för mig att jag någonstans sett att katthem även kan ha tillstånd för att ett visst antal jourhem ska ha få ha ett visst antal katter, men det är inget jag vet säkert. om någon har koll på det så vore det väldigt intressant att veta.

Alexej
0

Regeln är inte mer än 9 vuxna katter. Och många av oss tar bara kattungar. Det med karantänen är ofta lite svårt, men risken är inte så stor när de egna katter är vaccinerade. Jag kan inte ha karatän här, men hade tur att inte fått in sjuka katter. Mina är utekatter så ibland kommer de hem med loppor,mask eller öronskabb. Då blir det en omgång behandling….

Regeln är bra för kattsamlare osv för att djurskyddsinspektören ha någon lag att hänvisa till. Men jah tror aldrig i livet att någon av oss skulle få problem om man ha tillfälligt 10 eller 11 katter hemma.

Men samtidigt är det också ett bra stopp för oss alla att ha det som gräns.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

storAnnette
0

Jag bor i lägenhet och har bara en egen katt och två "hjälpkatter" just nu.Den ena är sjuklig och den andra utefödd,inte människovän så de lär bli kvar länge.Vi har nyligen sålt en av de egna katterna för att det inte fungerade så bra mellan katterna.Nu är det mycket bättre som tur är.

Från början hade jag en katt och av en slump fick jag tillfälle att hjälpa en katt i nöd.När hon flyttat tänkte jag att jag kunde ta in en katt i taget….sen blev de plötsligt två då vi köpte en av dessa katter.

Vår egen katt Tara tycker det är jobbigt med nya katter märker jag även om vissa går bättre än andra.Så nu tänker jag att när dessa två som nu bor här flyttat så ska Tara få vara ensamkatt igen.Om hon hinner flytta med yngsta dottern innan blir det nytt läge och mer plats men det ser man den dagen (tror den ligger några år framåt i tiden).

Karantän går inte att hålla här,jag ser till att vaccinera alla katter och håller isär nya ungefär två veckor för att minska risken att sprida öronskabb och mask,då kollar jag öronen och avmaskar.

De katter jag tagit in har jag gjort privat och bekostat det mesta själv.

vanessa
0

De, numera aldrig, gånger jag tar in katter sitter de i ett eget rum i två veckor. Använder Alcogel innan jag kliver ur rumet med mera. Men har aldrig haft mer än en vuxen stödis åt gången. Sedan har det funnits ungar, men när de är runt 12 veckor så åker hela familjen till katthemmet. En del av hemmen skaffar tillstånd, de som har fler än nio katter. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.