OT - Viltkött - Gunilla
I fredags var jag och hämtade 10 kg viltkött. Johan (äldsta barnbarnet snart 19 år) jagar ju och ringde och frågade om jag ville ha och det ville jag ju. Naturligtvis fick jag betala, men det var bara 50:--/kg tvärsöver. Nu har jag vildsvinsfärs, vildsvinsfilé, hjortfile, rådjursfilé, skinka av hjort plus en stor hjortstek och jag är inte riktigt säker på hur jag ska tillaga det. Tidigare har jag alltid använt lergryta, men den har gått sönder och jag har inte hittat någon y än. Affärerna har inte dem längre här i stan.
Har ingen vanlig stekgryta heller, så jag undrar om jag kan använda braspannan i ugnen. Kan jag steka i den och med folie över, det inte blir så torrt? Vet att jag ska ha enbär till det mesta viltköttet, men vad ska jag ha mer? Lök?
Har hittat recept på gravad hjortfilé och det verkar gott. Men jag kan ju inte göra hur mycket som helst sådant. Kalops kan jag ju alltid göra, men det blir bäst i lergryta. Har du något förslag där det inte behövs så mycket annat och som jag kan göra i ugnen? Har inte så mycket plats i köket heller att göra vid maten på, för köket är väldigt ofunktionellt (det är säkert en karl, som har planerat det)

Lergryta, det kan jag nog fixa till dig. För mamma har en som ingen av oss använder :-). Angående matlagningen i övrigt så är jag verkligen inte rätt person att ge råd… /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Att tillreda kött i lergrytan blir så vansinnigt gott!! Det blir mört och genomstekt..och man kan blanda i allt möjligt..tex grönsaker potatis mm
Det är så enkelt att tillaga för allt sköter sig själv i ugnen!! Och gott och mycket uppskattat blir det!!
Jag har aldrig ätit vildsvin..Hur smakar det? Ganska stark smak eller? Här uppe i norr äter vi mest älgkött..
Kram och smaklig måltid
Anita

Tack Vanessa!
Maila mej på mettan@comhem.se, så skickar jag pengar, för den får ju skickas med post och dessutom kostar ju len lergryta. De stora brukar kosta runt 150:-- och de små lite mindre och sedan kostar ju posten också, så säg ifrån bara, så sätter jag in pengar till dej.

#2 Ja, hur ska jag beskriva det? Det har egentligen en lite egen smak. Det bara SMAKAR MYCKET och behöver inte mycket kryddor. Färsen blev lite torr, så egentligen skulle man nog kunna blanda upp den med lite fläskfärs. Jag har gjort biffar av den med lök, enbär och ägg, lite salt och väldigt lite svartpeppar och de blev ganska så OK.
Filén gjorde jag i ugnen med folie över kryddade med salt, svartpeppar, lite lök och soya. Ganska OK, men för mycket kryddat. Sista minuterna tog jag bort folien ochsmällde på grillen, så jag fick lite yta på det hela. Viltkött blir faktiskt bäst i lergryta, jag ttycker förresten det mesta köttet blir toppen i lergryta. Jag har "slitit ut" några stycken vid det här laget. .
Jag har gjort hjortsadel i lergryta en gång och det blev toppen. Skulle vilja göra någon typ av fransk kalops av rådjursköttet, för det är ganska torrt. Då gör man som vanligt men har i lite mindre buljong, rödvin, chalottenlök, champinjoner, lite rimmat fläsk och timjan. Jag gjorde det en gång efter receptet, men sedan har jag bara slängt i de olika ingridienserna, som jag har tyckt. Men rödvinet är det bäst att vara försiktig med, för annars tar det över smaken totalt. 1 dl räcker. Timjan passar bra till viltkött, men jag hade ingen hemma till vildsvinsfärsen. Ska handla en burk nästa gång jag kommer till affären. Enbären tar nog bort den lite "sträva" smaken hos viltköttet, tror jag,men det förhöjer nog smaken också. Jag vet bara att man ska ha enbär till viltkött.
Kotletter av vildsvin blir jättegoda om de paneras och man sedan har grönpepparsås till. Det fungerar också på vanliga griskotletter. Men då måste man låta kotletterna ligga i såsen i ugnen, så att det får "gotta" sig lite. Då blir till och med de vanliga Scan-kotletterna ätbara.
Mettan,jag skulle även tipsa dig om att gå in på någon begagnataffär och kolla efter en rejäl gjutjärnsgryta. Dem kan du antingen ställa i ugnen, eller steka i på plattan. Ja, det mesta viltet är väldigt magert, så det är inte dumt at dryga ut med fläskfärs. Hjort är inte någon höjdare här, tycker köttet har för strong smak. Lycko dig, somfår tag i vildsvin. Men å andra sidan,så har niingenälg, så det jämnar ut sig. JAg brukar alltid kryddamed det som även finns i skogen, som jag själv tar vara på. Så lingonsylt i såsen eller sticka in i steken är inte dumt! enbär ja, mendet får jag itne säga till sambon att jag har i, han tror sig inte tåla det…..Haha, vilket betyder, att får vi Gin här i huset, så får jag det själv…..Men jag brukar smula ner enbär i alla fall. OCh Murklor, naturligtvis till vilt!Sen sk***er jag i vd folk säger om deras giftighet. Älgfile med murkelsås baserad på vispgrädde är Ambrosia….. En sak, som man kan göra, för att möra upp köttet, är att lägga det frysta köttet över naten i ättiskvatten med ett par lagerblad. Fixar det segaste kött…. Och när det gäller murkor, så ska de INTE vara förvällda. då kan man lika gärna äta gummistövlar. Nä, torkade och så använder jag aldrig murklor som är yngre än tre år. Just nu så använder jag murkor från -99. Så jag har på lager……..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....