Putte, Lisa och Hedvig...
så heter mina nya akutmiisar som är ca 14-16 veckor gamla…..o ovana vid människor…. men Putte kom långt redan innan han kom hit… han kan spinna när han blir klappad…. hans syster Lisa är mittemellan och Hedvig är en roterande stålborste med sylvassa tänder….Hedvig gick i samma område som de andra…
dom visar inte det minsta intressen för lek…..sa jag o hör hur det smäller inne i deras rum av galopperande tassar….är det ovanligt att inte gå igång på vippor, skosnören o annat skoj?…
skillnaden i Lisas o Hedvigs ögon är att Lisa borrar in nosen i armbågsvecket och kikar försiktigt o blygt när hon vågar… yrvädret Hedvig ligger o vrålstirrar… inte elakt men väldigt utforskande….
ska ta kort på dom senare så ni får se gullklimparna…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Med den besskrivningen så blir vi väldigt nyfikna!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
ja, vill se bilder på missarna, var kommer dom ifrån, tydligen inte syskon alla tre då, så nu har du fullt skägg igen
Maggan47

kamera kamera kamera var det ja…..
nästan 2 timmars gos tack vare att Hedvig inte fattade när jag lossade på greppet… men det såg ut som hon trivdes liiiiiite iaf… fast det ville hon inte erkänna…. fräs sa hon när hon kom ihåg det….
så för att kunna byta kanal på TVn sen så fick Putte komma i famnen efter Hedvig…. han spann så det dånade och det slutade med att han gjorde en baklängeskullerbytta i hans krumbukter som blev när han njöt..
Lisa fick hela CSItiden… hon borrade in nosen så långt som hon bara kunde…sedan låg hon o kikade lite försiktigt på mej…. observerade noga om hon kunde smita…. Lisa förresten har förmodligen missbildade framben… hon ser ut som hon är rejält kobent men det verkar funkar ändå….hoppas det inte kommer att påverka hennes liv
näpp…. Hedvig är i ensamtrupp.. eller har observerats ensam…. tror att Putte o Lisa har fler syskon eller släktingar åxå… dom kommer från Hammarby Sjöstad…
ja har jag inte famnen full av kissar så går tiden åt till dottern…. hoppas på att kattungarna snart är hanterbara även för henne… hon har mest ägnat sej åt Putte som annars är övervakare för de övriga…
Å vad kul och skönt att det är du som tar hand om dessa katter! Jag och Stefan var med en dag där ute och fångade en. Men infångning av katter var inget för mina nerver
Ser fram emot massor av uppdateringar och bilder 

vad jättekul att ni var med och hjälpte till…… dom är så oerhört söta..
skönt nu att det lossnade lite med lek med en lektunnel….men hur sjutton väcker man liv annars i kattungar som ser ut som dom inte vet vad lek är?….
nu ikväll så morrade Hedvig mer än hon bet… hon bet medans jag tog henne ur buren där hon satt… två tugg på tummen och tror inte ens hon sprattlade till…..jag tror hon tycker det är skönt att ligga i famnen men att hon bara inte vill erkänna det…
har bara fotat Putte än…. ska fota mer i morron i dagsljus….
Kissorna försöker uppfostra dig att veta hut….. 
Dom gör sig stora och farliga - och helst ska du backa lite respektfullt och visa dig undergiven med att lägga dig ner en bit ifrån med nedböjt huvud. Ligg kvar orörlig lääääänge… säg bortåt ett par-tre dygn kanske.
Blunda/kisa med ögonen eller vänd huvudet och titta bort… och låt dig bli beglodd.
Håll mun stängd, visa absolut inga tänder men glöm ändå inte att gäspa liet lojt då och då för att visa att du är helt lugn och alltså inte vill dem något illa.
MariannE, skickar en drös med varma tankar och vibbar till dig… och bjuder kanske på kex med brieost nå'n gång framöver när det hampar sig när krafterna återvänder och haspen inte är på!
/Pelusa
Vad roligt att höra om dina akutkissar och det blir roligt att höra fortsättningen om dem och när dom vågar lita på dig.
Jag har ju två små skygga ca 9 veckor som inte heller tror människor om gott men det hoppas jag att vi kan ändra på. De är två små tuffingar så jag har döpt dem till Aramis och Athos.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

jag ligger här på golvet till på tisdag då….*känner redan hur obekvämt det är*…
jag blinkar till dom då å då o ibland så är det så spännande på Animal Planet som dom tittar på hela dagarna att även jag tittar… å gäspa är jag världsmästare på… iiiiiinga problem alls där….
Hedvig ligger så snällt kvar…. Lisa likaså.. Putte är mer rastlös men kan ligga still om han vill vrålgosa…
men jag tycker det är så märkligt att dom är så stillsamma…. förra truppen var ju nästan jämnt i farten….men de här bara stirrar på leksakerna… inget kul alls med vippor säger dom alla tre…
å inte överfaller dom maten heller.. så jag vet inte hur jag ska kunna avmaska dom…. men lådan sköter dom jättefint…
kanske syns på Djurhjälpen i morrn Emjon… hoppas på att få komma dit…
… vill hälsa på mina mammor Majvor o Eivor….
#4 Det är inte samma katter för de har jag hemma hos mej och det finns ingenm som står bakom dem.
De här tre fångade jag och Yvonne in. skönt att höra att det går bra, hur är det med Lisas framben, visar hon några problem?
Lisa

hon är väldigt still… liksom de andra… det sker förflyttningar mest när jag inte är där…men hon verkar inte inte ha ont…..dom är supersöta alla tre…..men varför vill dom inte leka?… bara jag rör på en snörstump så blir ju min Jullis totalt helvild av leklust….
dom fräser fortfarande men bitattackerna har avtagit… behåller handskarna på ett tag till vid upptagandet så jag inte blir strimlad….
tack för att jag fick träffa charmörerna Misan….
vist är de underbara *hi hi hi*
Skämt och sido, "syskonen" eller vad man ska kalla dem, lika till utseendet men inte till storleken, här hemma är Lilleman den som ska huvudpussas, stångas och kurrar så det ekar, (ser ut som en äldre Putte) och Putte är väll inte långt efter kan ja tänka. Är Lisa lika dan som sin like vitnos här hemma så är hon lite svårare att få att inse att vi tvåbeningar inte är farlig.
Det är Yvonne som har haft dem hemma hos sig den första veckan och som har gjort det mesta med dem, hon är hemma igemn på måndag och då gissar jag att hon väntar på uppdaterinagar av hennes små skydslingar. Jag bara körde dem hem till dig.
Tack för att du finns och att du tar hand om de små liven
Pussa dem från mig
Lisa
#8 Det är nog lite olika med hur lång tid de behöver för att landa och beroende vad de blivit utsatta för. Våra två var så lugna och jag hade tur för de var intresserade av mat. Nu är de avmaskade och nog behövdes det alltid av resultatet att döma.För att lugna deras upprörda magar skall jag bjuda på kokt fisk och morotspure med avkok av grötris. Igår kväll började småkissarna helt plötsligt leka med varandra och det värmde mitt hjärta.
Hoppas att du kan komma till Öppet hus för det skulle vara roligt att träffa dig.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Putte har lekt.. han tyckte att 2 på natten är lämplig lektid….
han anföll vippan och även min fot under täcket…..
ska koncentrera mej på att komma ihåg Djurhjälpen så jag laddar in korten efter öppet hus….nästan 3 timmar att hinna dit… borde jag kunna klara…..
#17… ingen fara alls för mej….men jag gillar inte när två kattvänner är i dispyt…ni gör ju mycket för hemlösingar båda två… dom mår bra…..det sista jag såg innan jag somnade var att alla tre satt i fönstret o spanade… kan inte ta ner persiennen för då hamnar den i skottlinjen…
… Lisa har tagit en nära plats i mitt hjärta…. hoppas det löser sej för henne….å så snygg hon är med sina gula ögon som matchar pälsen…
#18 Pelle = Putte….. roligt förresten för Lisa o Pelle hette de barn jag var barnvakt först till i min karriär…så för mej känns det som en bra kombination…. men Putte och Lisa heter dom.. kul att se kort på dom innan dom kom in….

tjoho…… Hedvig kan spinna…..
.. hon verkar kunna slappna av i famnen långa stunder….hon hoppar till när jag byter ställning men finner sej snart tillrätta igen när jag är blickstill… o blundar o njuter…
Lisa har det betydligt svårare att slappna av men jag tror vi är på god väg med henne också. Hon ser ut att ha det trevligt med gos stundtals….

uppdatering… det går bättre o bättre.. Putte spinner så mycket han orkar… Hedvig spinner i famnen och fräser i det fria… men hon springer sällan o gömmer sej… hon kan ligga i fotänden på sängen… i morse vaknade jag av att hon bet mej i fötterna under täcket…. Lisa är svårare att charma… men hon har lugnare blick i famnen….o Putte o Hedvig kan leka…
först ut i korthögen är Putte:

å här en av få bilder på syster Lisa som tyckte jag kom på tok för nära….

å sist o minst Hedvig Gullunge.. fast jag tror hon hellre titulerar sej Hedvig Pitbull…..

Så söta!!!!!!

Nu har jag hittat hit också ;-). En hel tråd om deras utveckling, härligt! Jo, att Hedvig är duktig på att bita fick jag också känna på… Skönt i alla fall att de hamnat hos en som inte låter dem vinna. Både Putte och Hedvig lekte med vippan, konstigt att de inte fortsatte med det, men det är så det är. Man tror man fått grepp om dem och sedan kommer en flytt och helt andra beteenden visar sig. Lisa var bara skeptisk de dagar de mellanlandade här och när jag såg hennes framben tänkte jag att det kanske var därför. Skönt att hon rör sig i alla fall och att du fått kontakt med henne. Hoppas att det inte är något allvarligt.
Vad gäller avmaskning (fel forum, du skrev om det på andra stället, men i alla fall :-)). Jag testade inte så mycket varianter på detta gäng, vad de gillar och så, men Putte avmaskades i alla fall med Axilur (krossad tablett) blandat med skagen mjukost. Mjukost är det jag brukar använda mest, kokt vit fisk funkar också på en del. Misans gäng var lite besvärligare, i alla fall Lilleman, där tror jag det var leverpastej som gjorde susen (men kommer jag ihåg rätt så hade jag ingen mjukost att testa med, så det kanske var därför som det blev besvärligt :-)).
Finns som sagt nytt avmaksingsmedel i spotonform. Profender. Än så länge receptbelagt…..

Putte o Hedvig leker numera… i morse så gjorde Hedvig två superkorta sniffningar på mina fingrar innan hon kastade sej baklänges….å tårarna kom lite smått när Lisa stuffade runt lite…hon la sej i lektunneln så hon inte såg mej i sängen… jag vispade till med vippan i hålet och då vispade en tass till….bara svårt att kunna låta henne leka då de andra två lätt tar över showen….
gjorde avmaskningsförsök nyss efter att dom fastat under dagen… Hedvig kastade i sej sin del… Lisa måste ha matro som hon inte fick eftersom Hedvig sen prompt skulle ha hennes fat åxå….ska se om jag kan ta in en bur så Lisa får tid på sej att få i sej maten…
Profender tipsade veterinären om sist då vi beklagade oss över hur svårt det är att ge Bruno tabletter….
Kul att läsa om deras framsteg. Du gör ett toppenjobb!!

Lisa är det som gör ett toppenjobb….tror hon….katten Lisa alltså… för en stund sen så blev dom nämligen fyra…. Putte har fått hit en kompis som är ca ett halvår… som inte alls gillar sällis av en tvåbening….den nya huserar i Lisas matbur där Putte tillbringat första timmen som sällskap…. jag hämtade in en ny bur som Lisa skulle kunna sitta i o äta sin mat… kommer glatt in med preparerade tallrikar…. och vad har hänt den minuten jag var borta? jo Putte sitter på buren o Lisa har knatat in till den skraja… därinne sitter hon nu o flinar åt vad jag ska kunna hitta på…..sen så blev inte Hedvig upp över öronen över sin tallrik….så nu får Hedvig sitta i buren tills Lisa kommer ut ur den stora…….varför blir man alltid överlistad för?….

Kul att höra att det går framåt för dina kissar.
Dom är jätte söta alla tre.
någon som har erfarnhet av profender?
bild på den fjärde vill jag se, från samma ställe som dom övriga, eller hur, sprang ju en halvårsunge där, nyfikna jag Maggan47

japp.. en halvårsunge är det…. väldigt lik Putte men betydligt räddare…..kanske kan lura er med en bild av Putte o påstå att det är Kompis?…..funderar just nu på att kalla missen för Kompis innan jag vet könet iaf….
Lisa o Putte har godkänt den nya men Hedvig hade morrpunkter på den nya.. eller tvärtom…..
avmaskningsdag 2 snart avklarad… väntar på att Lisa smaskar i sej det sista… äggula var inte poppis….tar det i lyxig blötmat… mina egna katter tyckte maten luktade supergott.. när jag förut hade Hedvig i bur med matfatet så satt Putte utanför o försökte fiska….
.. Hedvig åt inte förrän hon fick sitta i fred i ett hörn…..rapportering senare
Ja du gör ett bra jobb. Det är inte helt enkelt att avmaska våra 6 katter.
De är ju tama.
Så då måste det vara lite krux att Få i de små misstänksamma missarna medlet.

det gick till sist genom att Lisa fick sitta instängd i bur så hon fick lugn o ro att äta upp sin mat.. så nu är det halvåringen Kompis som står i tur….med tanke på att det inte syns några förflyttningar alls där så får nog den avmaskningen vänta ett tag….