Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 330 ggr
Madde80
0

Djursjukvårdare?

Hej, har efter lite fundering fram och tillbaka kommit fram till att jag inte är nöjd med min nuvarande framtid och att jag vill komma närmare djur. Därför har jag börjat kolla upp Djursjukvårdsutbildningen i Skara, men då den kräver 6 månaders yrkesrelaterad djurvård/skötsel för att man skall kunna ha möjlighet att komma in på den så undrar jag om ni har råd till hur man går tillväga.

Jag skickade precis ett mail till djursjukhuset i Malmö och undrade om de hade möjlighet att låta mig praktisera/hjälpa till på kvällstid. Men det måste finnas fler sätt att få (yrkesrelaterad)erfarenhet av djurvård! Är 27 år, har arbete på dagtid som jag behöver för pengarnas skull…

Tar tacksamt emot alla råd ni kan ha :). Kanske kan man jobba på katthem?

Alexej
0

Kanske du kan följa en veterinär eller distriktsveterinär? Många jobbar på kvällen.

Ska du sedan till Skara kanske jag kan hjälpa dig!Glad

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Emmsa
0

Kolla bara så att det räcker att du "bara" paraktiserar på kvällar. Skara är rätt så kinkiga vad gäller detta. Jag har själv försökt söka in och jag får ingen hjälp trots att jag ändå har läst veterinär medicin i ett år!!

Finns många alternativ vad gäller vilka jobb du kan göra och ändå tillgodoräkna dig det för ansökningen sen…jag tror att det ska stå under denna länken;

http://www2.slu.se/utbildning/2007/YLE_blankett_djursjukv_07.doc

Man kan ju tex jobba med försöksdjur, djurtekniker även kallat. man tar hand om försöksdjuren ser till att dom har det bra osv.

Men som sagt kolla länken och läs längst ner på bladet så  hittar du vad du får göra för att få det som giltig praktik.

Lycka till!!

Jag blev som jag blev när jag blev som jag inte skulle bli!

Madde80
0

#2 Hmm… Vore det inte för att jag nyligen flyttat till Malmö för att få bo tillsammans med min sambo så vore jag lite sugen på att utnyttja min mamma som kontakt. Hon jobbar som forskare på AstraZeneca i Göteborg, kanske att man kunde komma in i försöksdjursavdelningen där… Men då skulle jag som sagt vara tvungen att sluta mitt jobb, tack tack och hej till sambon (igen) och bli särbo, kanske flytta hem för att ha råd… Och sambon skulle antagligen inte förstå mig Fundersam. Ska se om AZ i Lund har en avdelning…

#1 Ja, man kan ju hoppas att jag kommer till Skara :). Tack för erbjudande om hjälp i så fall :D

Emmsa
0

AZ i Lund har ju säkert oxå en försöksdjuravdelning =)

Håller tummarna för dig!! ;)

MelindaS
0

Jag har också varit inne på detta. Vill läsa till djursjukvårdare och söka till utbildningen i Skara. Men hade svårt att hitta ställe att gör mina 6 månader yrkeserfarenhet på för att få söka. Det är ju svårt att göra praktik utan att få några pengar i ett halvår. Man behöver ha riktigt jobb också. Är så knasigt och svårt att få det att funka. Så kom jag in på sjuksköterskaprogrammet och hoppade på det. Och nu är jag om ett år klar med den utbildningen. Men vill helst av allt läsa djursjukvårdsutbildningen i Skara. Det är riktigt som Emmsa säger att kolla upp så "praktiken" räcker som du gör att söka på. Jag vet inte riktigt vad som godkänns att göra sin praktik någonstans. Men kolla upp överallt du kan tänka dig och kolla sedan med skolan i Skara om det är okej och kan räknas med när du söker.

Jättemycket lycka till!!! Tycker du gör helt rätt i att göra något annat om du är lite trött på det du gör och djursjukvårdare behövs så jag håller alla tummar jag kan på att du kommer in.

Kramar Melinda

Madde80
0

Tack! Vad gulliga ni är, blir ju helt rörd :D.

Är så trött att sitta med datorer och lösa den sortens problem. Vore underbart att jobba med djur, speciellt hund och katt, och nu med facit i hand så önskar jag att jag hade lyssnat på mamma när hon inför gymnasiet sade "Men vad tror du om veterinär, då?" varpå jag svarade "Men mamma, jag tycker OM djur, jag vill inte skära i dem…"

Efter många års högskolestudier (oj, vad blir det… tja 5,5) är jag inte riktigt beredd på 5,5 års veterinärstudier, men två år för djursjukvårdare låter helt perfekt! Det är verkligen ett yrke som jag skulle trivas med att gå till jobbet varje dag med också…

[sweetestperfection]
0

Jag vet några som får sin praktik genom att gå till arbetsförmedlingen och får sin praktik på ett djursjukhus därifrån..då får man ersättning också, vet inte hur mycket. Antagligen inte alls mkt med tanke på att det är ams, men ändå :D Vill också söka mig ditåt..bara praktiken som är krånglig att få till… ARghh :P

Madde80
0

#7 Tack, ska kolla upp det :D.

Man tycker att de kanske skulle vara lite mindre hårda på en sådan regel eftersom det kan vara svårt att få praktik… Men det är väl för att sålla bort icke seriösa, antar jag.

Emmsa
0

#7 Det är i sällsynta fall arbetsförmedligen hjälper till med detta numera. Jag frågade om hjälp och de kunde definitivt inte hjälpa till med 6 månader, max 3 månader och då var det tvunget att leda till jobb direkt efter det eller att skolan i skara kunde garantera att man blev antagen….skrattretande asså. Att söka till djursjukvårdare är ett moment 22 framförallt om man är över 23 år och vill ha hjälp från ams.

attmar
0

Hej! Jag är inne på precis samma som du! Har varit i kontakt med arbetsförmedlingen och tyvärr godkänner dom ej praktik som leder till utbildning.. Det ska gå direkt till jobb. Så om du kommer på någon  bra lösning, säg gärna till! Kanske vi ses i Skara i framtiden ;-)

Madde80
0

Vi kan ju alltid hoppas, Tessan ;). Synd att arbetsförmedlingen inte kan hjälpa till, men jag förstår dem. Det borde finns en förmedling för praktik också, vore guld värt för alla som har pluggat men inte har arbetslivserfarenhet! "Nej, tyvärr, du måste ha jobbat för att få jobb." Jaha, och hur skall det gå till första gången man skall ut på arbetsmarknaden… Fundersam