Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1203 ggr
yavannaKementari
0

öronskabb

Igår var jag och behandlade mina två nya stödisar för öronskabb, allmän hälsoundersökning samt vaccinering. De är kattungar och skulle verkligen behöva träffa våra andra tre kissar för uppfostran och sällskap. Nu undrar jag hur länge öronskabb smittar, veterinären droppade ett medle i öronen på dem (minns ej vad det hette) och jag fick med mig lite som ska ges igen om 14 dagar.

Måste jag vänta ända till avslutad behandlig eller kan det funka redan nu? Jag har ju klappat dem och sedan mina andra kissar, men skabb kanske inte överförs via människor?

Hawknestgrove
0

Antingen har du fått fästingmedelt i spot on form eller så har du fått det starkare Sulfiram. Men det finns väl annat med? Sulfiram är bra, men en del säger att det är skadligt… JAg vet inte, använde det på både Arne och Esther här och det var bra. Svider som attan och färgar av sig(gult)

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

evangeline
0

Kan också vara Frontline rätt i öronen. Då brukar man vänta i 14 dagar innan behandling nr 2.

Jag skulle vänta tills behandling nr 2 är gjord för säkerhets skull. Öronskabb kan vara såååå envist.

yavannaKementari
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja sved gjorde det när det droppades ner, lilla pojken blev så arg!

Men att änta två veckor känns rent ut sagt elakt mot våra andra stödisar, speciellt lilla Tuss som nu är helt olycklig o gömmer sig i badrummet. Tuss är nämligen lite halvskygg och älskar att sova uppe på en hylla i klädkammaren och nu har hon gömt sig i vårt "torkskåp" (inte elektriskt) i badrummet och kommer knappt ut :( Stackars lilla fina känsliga Tussan!

Lena
0

#3 Om en ordentlig behandling gjorts lokalt i öronen med Frontline tar det en vecka innan de är smittfria. Man ska inte tvätta ur öronen förrän det gått en månad. Det har nämligen längtidsverkan. Vad stod det på medlet du fick med dig? Frontline ska nämligen räcka med en behandling förutsatt att den görs på rätt sätt vilket veterinärerna naturligtivs gör. Om man gör det hemma är det dock inte så lätt att hantera.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

yavannaKementari
0

Jag fick det i en liten spruta (utan nål) så står inget på den. Tror inte det var frontline, var något som var likvärdigt med stronghold *skakar om sitt dåliga minne* och det skulle som sagt upprepas (med en lite droppe) om 14 dagar och vi skulle ej göra rent öronen. Men minst en vecka alltså? Jag får fälla ut bäddsoffan o sova hos mina andra snuttisar alltså :)

Lena
0

#5 Alternativet är att alla katterna behandlas.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

yavannaKementari
0

Så det är säkert att de andra kissarna får det om vi släpper ihop dem? Har ju gosat med småttningarna (nåja, en av dem iaf) och sedan med mina kissar, kan det smitta den vägen? *suck* Då får man väl vänta och hoppas att Tussafina inte hatar mig allt för mycket.

Tack för alla goda råd :)

tussilago
0

jag undrar också, hur stor är risken att skabb och annan ohyra smittar via mig?

verkar som att du och jag har samma frågor, ts :D

evangeline
0

Jag har varit med om att det har smittat via mig, men om man är noggrann med att tvätta händerna och kanske har en rock eller skynke eller dyl på sig när man är hos den smittade katten så brukar det gå bra.

Lena
0

#7 Risken är stor att smittan sprider sig om katterna är i samma rum, men det är inte alltid det händer trots allt. Det kan vara lite nyckfullt det där med öronskabb. Det smittar framförallt när katterna har närkontakt, men en viss risk finns även för sekundärsmitta. Loppor kan smitta via kläder, det har vi råkat ut för en gång när vi bodde i Nederländerna. Mjällkvalster likaså. Tror faktiskt den mesta ohyran kan smitta sekundärt, men om man är noga med hygienen som #9 skriver är risken inte så värst stor.

//Lena

yavannaKementari
0

Jag försöker vara noga men glömmer mig ofta och ger en av de friska stödisarna en liten klapp när jag kommer ut ur småttningarnas rum innan jag minns att jag måste tvätta händerna. Hoppas det inte smittar till de friska.

Fast någon risk för närkontakt skulle det nog inte bli ifall de fick träffas ^^ Snarare fräs o väs!

Hawknestgrove
0

MEn…. Stronghold skall väl ges i nacken? eller är jag ute och simmar……

Lena
0

#12 Nej det är riktigt Stronghold ges i nacken. Det gör även Frontline normalt när man behandlar loppor och fästingar, fast när veterinären behandlar mot öronskabb ger de medlet lokalt i örat. Har gjort den en gång på en hittekatt. Fast det är ganska bökigt då det måste vara rätt dos och sedan ska man se till att det hamnar i örongångarna och inte utanför. Katterna brukar skaka huvudet så att dropparna flyger ut igen. Därför måste man hålla fast huvudet och samtidigt massera utanpå örongångarna så att det sprider sig i örat.

//Lena

Hawknestgrove
0

Tänk, varför försvann det suveräna medlet som Shirley´s hade, Canker Powder! Man bara sprutade in lite pulver i örat, katten skakade på huvudet och medlet spred sig automatiskt! Ok, AGES ago……HAde det till mina Njoffar, de var hopplösa på att få öronskabb på somrarna