Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 1209 ggr
supermoccine
0

100 000 -varifrån?

Den här siffran 100 000 används gång på gång om hur många katter man uppskattar är hemlösa. Jag använder det också och det är framför allt därför jag undrar: var kommer siffran ifrån?

Alexej
0

Jag tror det var djurskyddet som kom fram antalet 100 000 hemlösa katter.

http://www.stockholmskattkastreringsgrupp.se/ sidan står det:

Hur många de hemlösa katterna är i Sverige är oklart. Det sägs att det bara i och omkring Stockholms stad finns ca 20 000 hemlösa katter. Andra uppgifter talar om att det finns mellan 100 000 och 1 miljon hemlösa och förvildade katter i landet. Snart har vi samma situation som i andra varmare länder och som många förfasar sig över. Många av dessa katter lever i misär på grund av svält och kyla, detta kan de flesta katthem i Sverige vittna om.

En okastrerad honkatt och hankatt och deras avkommor, med två kullar per år, och med 3 överlevande bebisar, kan få ca 10 000 000 katter på nio år !

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Simson
0

Jag kopierade min sida (det jag har på personligt här) och Kattsamaritens hemsida:

**Hur många kattungar blir det?
**En frisk katthona som ex. lever i 15 år och varje år föder tre kullar med tre-åtta ungar kan ge upphov till 135-360 småkissar!!! Både hon- och hankatter är fruktsamma hela livet. _(Tidningen MJAU no 1/1998)
_
Två (2) okastrerade katter kan bli orsaken till 11 miljoner katters lidande och död:

efter antal år

antal katter

1 år

12 st

2 år

67 st

3 år

376 st

4 år

2 107 st

5 år

11 801 st

6 år

66 088 st

7 år

370 092 st

8 år

2 072 514 st

9 år

11 606 077 st

Info från KattsamaritensLänken öppnas i nytt fönster hemsida (smått & gott)

Tabellen är troligen ur tidningen Mjau…

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Lena
0

Några exakta tal finns inte. Vad man gjort är att slå ihop olika städer där det gjorts uppskattningar och via en sorts sannolikhetskalkyl kommit fram till att det handlar om minst 100.000 hemlösa katter.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

supermoccine
0

#3 Nej, det är klart att det är svårt med exakta tal. Är det Djurskyddet som Miranda trodde som gjort uppskattningen?

Alexej
0

Det finns en förening http://www.manimalis.se/index.php som politiker har anlitad i frågor om antalet hemlösa katter. Fast jag har inte hittad någon beräkning på deras sidor.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
0

#4 Uppskattningarna kommer nog från lite olika håll. Ibland lokala katthem och föreningar, myndigheterna samt enskilda eldsjälar som finns på respektive ort skulle jag tippa.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

supermoccine
0

#6 Ok.. skulle kännas bättre att använda andras uppskattningar om man vet var de kommer ifrån åtminstone.. och vem som sammanställt och gjort sannolikhetskalkyl.

#5 Nej, jag hittade heller inget där.. 

Ingen som vet något med bestämdhet? Jag har hittils inte fått frågan var siffran 100 000 kommer ifrån av någon jag sprider information till, men den borde ju komma. Varje källkritisk individ borde ju ställa sig frågan och jag vill inte stå där utan ett svar..

Alexej
0

Det finns säkert fler än 100 000 hemlösa katter.

**Några uppgifter som jag har, vet inte om de stämmer:
**Stockholm mellan 20-30 000 hemlösa katter
Göteborg mellan 6-8000
Malmö mellan 6-8000
Uppsala 2000

Det finns ca. 100 katthem i Sverige

Antalet omhändertagna katter mellan 7000-40 000 katter (Agria)

Antalet katter i hushåll har stigit från 1,2 miljoner (1999) till 1,6 miljoner.(2007)

miranda1
0

Ur "DJURHEMMENS VERKSAMHET I SVERIGE:MED FOKUS PÅ KATTER" från SLU:

" Det kommer in ungefär 5600 katter per år till de 47 djurhem vi undersökt. Om man antar att de 15 som inte svarat får in lika många katter i genomsnitt, så blir det totalt 7400 katter per år.

Eftersom vi inte tog med förmedlingar och jourhem så har vi inte hela bilden av hemlösa katter. Dessutom framgår det i vår studie att djurhemmen upplever att platsbrist är ett problem. Vi vet däremot ingenting om hur många katter totalt som överges och förväntas klara sig på egen hand och det finns endast en grov uppskattning om hur många hemlösa katter det finns i Sverige (i Manimalisrapporten från 2000 beskrivs en siffra på 40 000)"

I 7 år kan antalet lätt ha blivit 10 gånger så mycket….

Lena
0

#7 Någon exakt tal kommer du aldrig att få dessvärre. Det är inte praktiskt genomförbart i ett så stort och avlångt land som Sverige trots allt är. Därför stannar det vid sannolikhetskalkyler. Den uppskattning som gjorts i Stockholm är dock ganska säker. Om det finns mellan 20.000 - 30.000 hemlösa katter i Stockholm där ca 1/8 av Sveriges befolkning bor är det inte helt fel att ta den siffran gånger 8. Då skulle det bli mellan 160.000 - 240.000 hemlösa katter i Sverige. Således är inte 100.000 någon överdriven uppskattning. Lägg dessutom till att Stockholmsområdet är den del av landet som kommit längst och har den mest civilicerade synen på katter i landet. I norra och södra Sverige och i Göteborgsområdet är det rena rama medeltiden vad gäller synen på katter. Likaså på många andra håll i landet.

//Lena

supermoccine
0

#10 Nej, men jag frågar inte efter ett exakt tal utan vem/vilka som ligger bakom uppskattningar och sannolikhetskalkyler, så jag vet jag jag ska referera till. Jag vill inte vara dum, jag vill bara inte slänga mig med siffror jag inte vet var de kommer ifrån. Därför vill jag gärna veta vilka som gjort uppskattningar och hur de gått tillväga.

Men ok, vem/vilka har gjort uppskattningen i Stockholm?

#9 Ok, så en gammal manimalisrapport uppskattar antalet till 40 000. Äntligen en siffra man vet var den kommer ifrån :) Antar att det står i den rapporten hur de kom fram till siffran.

Jag har sökt i de rapporter som finns på manimalis sida (SCB:s från 2006 och Manimalis från 2005) och de nämner inte hemlösa katter alls. En gnutta om hemlösa hundar i ena bara.

#8 Vet du vilket år Agrias uppskattning av omhändertagna är från? Antar att den bara gäller deras kunder?

Lena
0

#11 Jag förstår hur du tänker. Har försökt leta runt på olika hemsidor för att hitta vem eller vilka som gjort uppskattningen av hemlösa katter i Stockholm. Hittar det dock inte nu. Typiskt!

//Lena

Pelusa
0

Det finns nog ingen myndighetskälla som har det exakta antalet hemlösa katter i det här landet. 
Ingen myndighet ser ju missarna, ingen bryr sig, ingen har räknat dom, ingen agerar på allvar och ingen tar på sig ansvaret.

Därför är det nog som Lena skriver, att det idag stannar vid sannolikhetskalkyler. Siffrorna är uppskattade kalkyler från kattföreningar och är säkert i underkant eftersom mörkertalet är, av förklarliga skäl, stort.

/Pelusa

supermoccine
0

#13 Nej, det tror jag inte heller, men om det så skulle vara Anne-Britt Larson i Söderköping (obs! hitte-på) som gjort alla sannolikhetskalkyler så vill jag veta det och hur hon gjorde dem (åtminstone på ett ungefär) om jag ska använda siffrorna.

Är det bara jag som känner att jag behöver veta varifrån siffror jag använder kommer ifrån? Jag har inte tänkt så mycket på det förrän det slog mig nu att jag inte visste och måste ta reda på. Trodde, eftersom så många använder sig av siffran 100 000, att åtminstone någon här måste veta var den kommer ifrån. Att jag skulle få en snabb hänvisning. Det skrämmer mig lite faktiskt om ingen av alla som använder siffran vet dess ursprung. Även om det bara handlar om uppskattningar och sannolikhetskalkyler är det ju viktigt att veta var man får sina siffror ifrån. Annars kan man ju lika gärna ta en siffra ur luften. Det är inte särskilt bra att inte veta var ens siffror kommer ifrån om man blir ifrågasatt i en argumentation.

Jag läste på Djurskyddets sida att de hänvisar både till siffran 100 000 och 40 000 

Har mailat dem och frågat som såhär:

"Hej!

Jag har läst att ni använder både siffrorna 100 000 hemlösa och 40 000 hemlösa katter. 40 000 hänvisar ni till en artikel och jag har även läst att den siffran ska komma från Manimalisrapporten från 2000. Så jag undrar främst över var siffran 100 000 kommer ifrån. Vilka som gjort uppskattningar och sannolikhetskalkyler för att komma fram till den. I förlängningen vill jag gärna veta metod, men vet ni bara var siffran kommer ifrån så vet jag ju vart jag ska vända mig. Jag har själv använt denna siffra, men insåg plötsligt att jag inte vet var den kommer ifrån och då känner jag att jag måste ta reda på var den kommer ifrån innan jag använder den vidare."

Alexej
0

Jag tycker också frågan är intressant, vill också alltid veta var något kommer ifrån. Sedan har frågan varit uppe här förrut och kommer säkert igen, då är det bra att veta lite mer.

Lena
0

#13 Nej det har ju aldrig varit ekonomiskt intressant det där att skicka ut folk i buskarna för att räkna hemlösa katter.

#14 Men när det gäller siffran i Stockholm baserades den på någon form av beräkningar som gjorts utifrån vissa uppgifter. Det har jag läst om fast jag hittar det tyvärr inte just nu. Jag tycker du kan skriva att siffrorna 100.000 baserar sig på sannolikhetskalkyler från aktiva inom hittekattsverksamheten. En vanlig kattkoloni brukar ju t.ex brukar bestå av minst 50 katter ibland upp till 100. Hur många sådan finns det i landet? Det är bara att räkna på - många blir det den saken är klar.

Hoppas Djurskyddet kan ge dig exakta svar.

//Lena

supermoccine
0

Djurskyddet svarade:

"Siffran 100.000 har vi tagit fram själva efter statistik från våra djurhem – omplacerade katter som har varit övergivna och antal kommuner i landet."

Jag skrev tillbaka och bad få bättre beskrivet hur de gick tillväga samt fråga om jag fick lägga upp svaret, men fick bara svar om det senare.. 

Nåväl, då vet jag/vi ju iaf att de tagit fram denna siffra och lite luddigt hur.

Alexej
0

Synd!

supermoccine
0

#18 Får väl vara på dem igen kanske. Säga att vi är flera som undrar för vi använder denna siffra.