Får tillbaka sina katter
Läste i Expressen om en man i Jönköping som övergivit sina fem katter och lagt in sig på sjukhus utan att sörja för kissarna. Grannen hade tydligen matat genom brevlådan och gjort anmälna.
Nu får han tillbaka katterna genom ett beslut av Länsstyrelsen i Jönköping. Detta kan väl inte vara för djurens bästa eller resonerar man så att det är ju bara katter.
Sur och förbannad Essim
Förstår din ilska… Hur kan en sån få tillbaka katterna? Heder åt grannen!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Läste det nyss oxå,blev så förbannad.

Men varför i hela fridens namn lämnar han inte en nyckel till grannen istället så att han/hon kan hjälpa till med katterna när ägaren måste läggas in..sen om det handlar om chocktillstånd eller så allvarliga sjukdomar att man inte hinner att tänka klart så har jag förståelse för detta..har inte läst artikeln..

http://jonkoping.expressen.se/Nyheter/1.834589/overgav-fem-katter-far-tillbaka-alla
Det är inte klokt att han får tillbaks katterna!
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Håller med dig Essim. Vilket visar att myndigheter många gåner tänker med fel ände på kroppen. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Tycker att det är lite lite fakta i artiklen,, låter ju som att att han fått åka in akut och har man sen flera katter så blir ju lådan/lådorna fulla ganska fort, ja jag vet inte,,,hoppas att deras husse mår bättre nu iallafall.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
En liten tankeställare. Varför stämmer allt som står i tidningen och inte de fakta myndigheten har fått. Tidningar och media över huvudtaget har en otrolig förmåga att vinkla och ändra. Har sätt det en gång när jag var tillfället på ett mediaställe
Än en gång kan vi konstatera att genom myndigheternas agerande är inte en katt värd någonting. Är man så deprimerad att man inte orkar sköta om sina djur då skall man inte heller ha några.
Katterna behöver så mycket mer än bara vatten och mat och förtjänar ett bättre öde än att hamna hos mannen igen. Blir så ledsen………..
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Jaja, moralisten GUnilla i farten igen… ölburkar…..depression, jaha missbruk? Sen har vi just det vidriga, att så länge djuren har mat och ine visar några fysiskaskador, då är allt OK…..Då kan man inte sätta dit någon för vanvård…..Men kanske hyresvärden får sig en tankeställare???? Han misssköter ju lägenheten…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#7 Instämmer till fullo! Media kan skriva hur de vill, vi som t.ex. jobbar inom äldreomsorg eller sjukvård kan oftast inte bemöta kritiken utan att bryta mot tystnadsplikten.
Man får väl anta att det var speciella omständigheter som personen ifråga helt enkelt inte kunde råda över själv pga sin sjukdom. Omständigheter som nu inte råder längre. Jag tycker inte man kan säga att den som är deprimerad inte har rätt att ha katt, depression bör ses som vilken sjukdom som helst. Och vi kan alla bli sjuka, både deprimerade och få andra sjukdomar. Vad man önskar är att det fanns bättre skyddsnät i samhället när sådant händer.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#10 Jag har inte sagt att man inte skall ha katt när man är deprimerad. Det jag skrev var att om man är så sjuk att man inte kan sköta om katterna på rätt sätt då skall man inte ha katt.
Mina åsikter är rätt hårda här för jag har sett för mycket hur djur blivit behandlade. För övrigt har jag själv tidigare i livet varit deprimerad och då var katterna min räddning för dom kommer alltid i första rummet.
#11 Många gånger kan precis som du skriver katterna (eller andra husdjur) vara det som håller en vid liv när livet kantrar. Det är min erfarenhet också. Finns ju många bra exempel på vilken god effekt djur har på vår hälsa. Sedan får det naturligtvis aldrig gå ut över djurens eget bästa, att de blir vanskötta på ett eller annat sätt pga sjukdomar hos ägaren. Sjuk kan ju dock alla bli på sådant sätt att vi inte kan sköta våra djur. Det är skillnad på om någon alltid är i ett tillstånd som gör personen ifråga oförmögen att ta hand om sina djur mot att det uppstår tillfälliga problem pga akut sjukdom.
Bättre skyddsnät för djuren skulle behövas under alla förutsättningar.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#12 Håller med dig i vad du skriver och när det gäller skyddsnät för djur så är det nog tyvärr så att man får ombesörja det själv. Minns så väl när jag arbetade i Sthlm City och passerade över plattan till och från jobbet. Många gånger såg jag missbrukarna med sina magra skabbiga hundar vanligtvis Schäfrar och jag blev gråtfärdig och till slut orkade jag inte gå där. Offattbart att de fick ha hundar men det hette att misbrukarna skulle lära sig ta ansvar. Vet inte alls hur det är i dagsläget men jag hoppas att det blivit ändring på detta.